Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate - plangere penala impotriva deputatului USR Cristian-Gabriel SEIDLER

 

Nr. 58 din 10.04.2023                                                   

 

Domnului Procuror General Alex Florin FLORENȚA

Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

 

Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (în continuare SCMD), cu sediul in Bucuresti, str. Bogota,  nr. 6, Sector 1, in temeiul dispozitiilor art. 28, alin (2) din Legea nr. 62/2011, privind dialogul social, in numele membrilor sai de sindicat, in temeiul art. 224 NCPC, formulam următoarea

 

PLÂNGERE  PENALĂ

 

împotriva numitului Cristian-Gabriel SEIDLER (deputat USR în Parlamentul României)

pentru săvârsirea infracțiunii prevazute de dispozițiile art. 404 NCP, respectiv comunicarea de informatii, constand in (i) comunicarea sau raspandirea prin orice mijloace de știri, date sau informații false, ori de documente falsificate, cunoscând caracterul fals al acestora, dacă prin acestea se pune în pericol securitatea națională, (ii) în sensul comunicării în spațiu public a informațiilor/știrilor privind pensiile militare de stat (https://www.tiktok.com/@usr_oficial/video/7214754642125737222lang=en&q= seidler%20cristian&t=1680811732594).

 

 

                                                        MOTIVE

 

În fapt, în data de 28 martie 2023, Cristian-Gabriel SEIDLER a comunicat în spațiul public, în mass-media și pe rețeaua de socializare TikTok (https://www.tiktok.com/@usr_oficial/video/ 7214754642125737222?lang=en&q=seidler%20cristian&t=1680811732594) informația/știrea potrivit careia „Comisia Europeană ignoră minciunile Guvernului Ciucă, care spune că nu ar colecta informații salariale despre militari pe parcursul carierei (...) De fapt acesta este mesajul pe care îl transmite Comisia Europeană: să nu mai mintă Guvernul României și reprezentanții săi în interiorul țării, susținând că pensiile militare nu ar fi pensii speciale. Ar trebui mult curaj, pentru că soluția tehnică este foarte simplă, dar exact curajul lipsește guvernului actual, domnului Marius BUDĂI, domnului premier special CIUCĂ și preaspecialului domn CIOLACU pentru a face această reformă pe care o solicită întreaga societate românească.”

Informația/știrea răspândită în spațiul public (TikTok și mass-media) de către numitului Cristian-Gabriel SEIDLER (deputat USR în Parlamentul României) a condus la un val de nemulțumire și îngrijorare în rândul angajaților din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională, determinând o parte dintre polițiștii, militarii și polițiștii de penitenciare care îndeplineau condițiile de pensionare să părăsească instituțiile de forță ale statului, conducând la adâncirea deficitului de personal și la deprofesionalizarea acestor instituții, cu efect negativ asupra securității naționale a României și siguranței cetățenilor români în contextul conflagrației de la granița țării.

 

Aratam ca incepand cu anul 2010, au fost initiate, sustinute si puse in aplicare masuri in domeniul pensiilor militare:

1.Emiterea deciziilor de recalculare in temeiul art.1 lit. a) si b) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si ulterior a deciziilor de revizuire in conformitate cu dispoziţiile art.1 din O.U.G. nr.1/2011, care au condus la reducerea semnificativa a cuantumului unor pensii ca urmare a calculului acestora pe baza principiului contributivitatii, cu incalcarea unor principii fundamentale constitutionale: principiul neretroactivităţii legii, prevăzut la art.15 alin. (2) din Constituţia României, republicată, conform căruia: „legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile” si principiul drepturilor câştigate, avand in vedere practica[1] Curţii de Justiţie a Uniunii Europene: „dacă prestaţiile acordate în temeiul regulamentului vechi sunt mai favorabile decât cele plătite în conformitate regulamentul nou, acestea nu trebuie să fie reduse” si a Curtii Constituţionale: „în cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior”.

          2.Adoptarea Legii nr.241/2013 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, care a intrat in vigoare la 01.10.2013 si care a reparat incalcarea celor doua principii fundamentale constitutionale mai sus-aratate, fara restituirea diferentelor de bani retinute abuziv in baza OUG nr.1/2011.

          3.Adoptarea Legii nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, care a reparat transformarea naturii juridice a pensiilor militare si a restituit conform art.121 diferentele de bani retinute abuziv in baza OUG nr.1/2011.

4.Adoptarea O.U.G. nr. 57/2015 si O.U.G. 59/2017, care au modificat Legea nr.223/2015, fara ca acestea sa fie pana in prezent ratificate de Parlament, astfel:

- prin O.U.G. nr. 57/2015: diminuarea bazei de calcul a pensiilor militare de la 80 la 65%, excluderea din baza de calcul a unor sporuri aferente particularitatii activitatilor desfasurate, baza de calcul raportata la 31.12.2009, sporul pentru contributia la fondul pentru pensia suplimentara si/sau contributia individuala la buget a fost inclus in baza de calcul si limitat la 85% din cuantumul pensiei.

- prin O.U.G. 59/2017: actualizarea pensiilor militare cu rata inflatiei si nu in raport de cresterile salariale ale cadrelor militare in activitate, modificarea bazei de calcul a pensiilor militare a celor trecuti in rezerva dupa 15.09.2017 prin includerea Ordinului Meritului Militar in baza de calcul si stabilirea cuantumului pensiei la suma neta a bazei de calcul rezultata, ceea ce a condus la o diminuare a drepturilor de pensie fata de modul de calcul stabilit prin Legea nr. 223/2015.

5.Neacordarea ajutoarelor prevazute de art.20 din Legea nr.284/2010 la trecerea in rezerva a cadrelor militare si adoptarea Legii nr.153/2017 in care acordarea ajutoarelor la trecerea in rezerva nu mai este prevazuta in mod explicit.

6. Incetarea platii indemnizatiilor cuvenite cadrelor militare in rezerva si in retragere, conform prevederilor Legii nr.8/2006 privind instituirea indemnizatiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membrii ai uniunilor de creatori legal constituite si recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica din 22.11.2006, incepand cu 01.01.2016 pana la punerea in aplicare a Legii nr. 83/29.04.2016, publicata in Monitorul Oficial nr.341/04.05.2016.

Toate aceste modificari legislative, urmate de norme metodologice, au afectat si afecteaza drepturile cadrelor militare trecute in rezerva si retragere, in conditiile in care acestia s-au supus tuturor rigorilor specifice vieţii militare, cu promisiunea certă din partea statului că vor beneficia de un cuantum al pensiei care să compenseze restricţiile pe care le-au suferit: interzicerea activitatilor care le puteau aduce venituri suplimentare si riscul pe care l-a implicat exercitarea profesiilor de catre cadrele militare din toate structurile de aparare, ordine publica si securitate nationala, pe plan intern si extern.

Reglementarile mai sus-mentionate au constituit o incalcare a principiului egalitatii in fata legii si o diferentiere a regimului juridic de pensionare fata de regimul stabilit pentru alti asigurati, care nu sunt supusi acelorasi exigente, restrictii si riscuri. O asemenea interpretare tinde sa nege in substanta un drept prevazut de legiuitor in favoarea tuturor rezervistilor militari, inclusiv membrilor nostrii de sindicat, devenit cert si lichid odata cu incetarea raporturilor lor de serviciu.

Nu s-a avut in vedere nici faptul ca militarii constituie singura categorie profesionala cu obligatii de serviciu dupa trecerea in rezerva, intrucat in caz de necesitate rezervistii sunt obligatoriu concentrati, refuzul constituind infractiune sanctionata de Codul penal.

Modul de calcul al pensiilor militare stabilit prin actele normative invocate mai sus au condus la o incalcare flagranta a egalitatii in drepturi, garantata de art.16 alin.1 si 2 din Constitutia Romaniei, potrivit caruia cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor, fara privilegii sau discriminari, nimeni nefiind mai presus de lege.

Aratam ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare nu a reprezentat un privilegiu, ci o compensatie partiala a inconvenientelor care rezulta din rigoarea statutelor speciale carora trebuie sa se supuna militarii, care sunt mult mai severe si mai restrictive decat pentru celelalte categorii de beneficiari ai sistemului de pensii:

-         Interzicerea activitatilor care le-ar putea aduce venituri suplimentare;

-         Riscul pe care il implica exercitarea profesiilor de catre cadrele militare din toate structurile de aparare, ordine publica si securitate nationala, pe plan intern si extern;

Reglementarea prevazuta de Legea nr.223/2015 nu a constituit o incalcare a principiului egalitatii in fata legii ci o diferentiere a regimului juridic de pensionare fata de regimul stabilit pentru alti asigurati, care nu sunt supusi acelorasi exigente, restrictii si riscuri. O asemenea interpretare tinde sa nege in substanta un drept prevazut de legiuitor in favoarea membrilor nostrii de sindicat, devenit cert si lichid odata cu incetarea raporturilor lor de serviciu, care a fost recunoscuta si prin Decizia Curtii Constitutionale nr.20/02.02.2000, dosar nr. 5A/2000. 

 

Politistii, militarii și polițiștii de penitenciare beneficiază de pensii militare de serviciu sau pensii ”ocupaționale” conform  art. 1 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat; .....Dreptul la pensii și asigurări sociale pentru militari, polițiști și funcționari publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare este garantat de stat și se exercită, în condițiile prezentei legi, prin sistemul pensiilor militare de stat și alte drepturi de asigurări sociale din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale, denumit în continuare sistemul pensiilor militare de stat.

Pensiile “ocupaționale” reprezintă o categorie de pensii acordate din bugetul public militarilor, poliștitilor, celor din serviciile de informații, polițiștilor de penitenciare ca “o recompensa substantiiala pentru munca depusă în sectorul public doar unor categorii de persoane, nu și altor salariați din sectorul public, cum ar fi celor care lucrează în administrație, serviciile de îngrijire a sănătății, învățământ, cercetare științifică o „ etc.”.

Pensiile militare de stat, deși beneficiază și ele de un tratament distinct din punctul de vedere al vârstelor de pensionare și al modului de calcul față de pensiile din sistemul public, nu sunt încadrate în categoria pensiilor de serviciu, chiar dacă în vorbirea curenta nu se face distincție între pensiile militare de stat și pensiile de serviciu, creându-se deseori confuzii.

Pensiile militare de stat din România reprezintă cea mai slab platita categorie de pensionari comparativ cu țările membre ale Uniunii Europene, exceptând magistrații militari din România

De pensii militare de serviciu beneficiază militarii/polițiștii din aproape toate statele UE si NATO, tocmai pe acelasi considerent, pentru care beneficiază și cei din Romania.

Pensiile de care beneficiaza personalul militar (din care fac parte si politistii de penitenciare) sunt pensii de serviciu, acordate in mod temenic, obiectiv  in raport de specificul categoriei profesionale din care fac parte, astfel incat sa echilibreze/sa compenseze multitudinea de restrictii ce vizeaza aceasta categorie profesionala.

In masura in care, se poate problema eliminarii pensiilor militare de stat si trecerea/includerea lor in sistemul public de pensii, in mod corelativ se pune in discutie necesitatea existentei unui tratament nediscriminatoriu si egal pe timpul desfasurarii activitati profesionale.

Ridicarea tututor restrictiilor /interidictiilor personalului militar se impune, tocmai pentru a asigura evitarea discriminarii militarilor fata de celelalte categorii socio-profesionale,insa ar fi incompatibila cu principiile si particularitatile de organizare ce sunt caracteristice/specifice sistemului militar.

A)  Pensiile militare de serviciu nu reprezintă un privilegiu, aspect carea rezulta din insasi textul de lege care le contine.

art. 4 din legea 223/2015Sistemul pensiilor militare de stat acoperă riscurile activității specifice sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, interzicerea sau restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți din Constituția României, precum și pierderile de venituri datorate invalidității, bătrâneții sau decesului.

Asadar, ratiunea adoptarii Legii nr 223/2015 privind pensile militare de stat, a fost tocmai aceea de a compensa/rasplati/gratifica aceasta categorie socio-profesionala, legiuitorul motivand/justificand asigurarea acestui tratament pentru militari la trecerea în rezerva  prin (i) compensarea riscurilor din timpul carierei militare şi (ii) instituirea unor măsuri reparatorii, (iii) în raport cu limitarea sau interzicerea unor drepturi fundamentale care sunt garantate pentru restul societatii.

Premierul Nicolae CIUCĂ s-a pronunţat, joi (23 martie 20230 împotriva recalculării pensiilor angajaţilor din sistemul de apărare, susţinând că pensiile acestora sunt pensii de serviciu, nu sunt pensii speciale. El a afirmat, într-o conferinţă de presă susţinută la Chişinău, că „nu este oportun absolut deloc pentru niciun partid politic să capitalizeze, să se urce pe un astfel de subiect într-un astfel de moment”.

La nivelul Ministrului Apărării Naţionale s-a realizat acest proces de reformă a sistemului de pensii. Din păcate, a fost o greşeală în momentul în care s-a considerat că pensiile militare fac parte din categoria pensiilor speciale. Susţin încă o dată, cu toată responsabilitatea: pensiile militare nu sunt pensii speciale, sunt pensii ocupaţionale, de serviciu. Aşa este în toate ţările din Uniunea Europeană şi din Alianţa Nord-Atlantică şi nu cred că este oportun absolut deloc pentru niciun partid politic să capitalizeze, să se urce pe un astfel de subiect într-un astfel de moment. Oamenii din sistemul naţional de apărare, indiferent în care minister îşi desfăşoară activitatea, trebuie să aibă încredere, trebuie să aibă perspective, trebuie să aibă predictibilitate, pentru a-şi desfăşura activitatea cu profesionalism. Ei sunt cei la care, de la cetăţean până la Guvern, se apelează ori de câte ori situaţia o impune”, a precizat Nicolae CIUCĂ.

B)   Veniturile pe care militarii/polițiștii le obţin din salarii, sunt impozitate absolut identic, ca in cazul oricărui salariat din sistemul public. Dacă în sistemul public, algoritmul pe baza căruia se stabileşte cuantumul pune în relaţie punctajul mediu anual (calculat pe baza întregului stagiu de cotizare din perioada activă) cu punctul de pensie stabilit de Guvern, pensiile militare de stat au ca bază de calcul media tuturor veniturilor brute realizate în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate. Multe ţări NATO folosesc drept bază de calcul pentru pensia militară de serviciu ultimul salariu, înainte de trecerea în rezervă.

Art. 28 alin. 1 din Legea nr. 223/2015…Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/polițist/funcționar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.

Decizie de admitere: HP nr. 63/2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 1295 din 28 decembrie 2020:
În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 28 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, stabilește că:

.”...În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 28 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, stabilește că:
Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/polițist/funcționar public cu statut special, actualizate, prin transpunerea fiecărui element component al soldei/salariului lunar brut realizat la funcția de bază, stabilit potrivit legilor de salarizare în vigoare la data deschiderii drepturilor de pensie, fără a se face distincție după cum acest cuantum brut actualizat este mai mare sau mai mic față de cel al soldelor/salariilor lunare brute realizate în perioada aleasă de viitorul pensionar, ceea ce poate semnifica inclusiv diminuarea bazei de calcul alese în măsura în care, la data deschiderii drepturilor de pensie, acestuia îi sunt aplicabile dispozițiile 
art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

C)  Vârsta de pensionare

Potrivit legii nr. 223/2015 2015 privind pensiile militare de stat, virsta standard de pensionare pentru limită de virstă este stabilită in functie de anul nasterii celor care trec în rezervă, pornind de la 56 de ani şi trei luni, pentru cei născuţi în luna octombrie 1959 şi care creşte progresiv, conform unei anexe care face parte din lege, până la de 60 de ani, pentru cei născuţi după luna ianuarie 1970.

Art.16 alin.1…Au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, în activitate, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) au împlinit vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă;b) au o vechime efectivă de cel puțin 25 de ani, din care cel puțin 15 ani reprezintă vechimea în serviciu.

Art.16 alin.2… Vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă, prevăzută la alin. (1) lit. a), este de 60 de ani. Atingerea acestei vârste se realizează prin creșterea vârstelor standard de pensionare, conform eșalonării prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.

Această limită poate fi redusă pentru perioada în care militarii şi-au desfăşurat activitatea în condiţii de muncă deosebite, speciale sau alte condiţii (personal aeronavigant, personal ambarcat, paraşutişti, sau alte categorii de persoane a căror activitate se desfăşoară în condiţiile menţionate) cu perioade corespunzătoare.

Reducerea vârstei standard de pensionare nu poate fi mai mare de 13 ani. Prin aplicarea acestor reduceri, vârsta standard de pensionare nu poate fi mai mică de 45 de ani.

Metodologia este asemănătoare cu cea din sistemul public de pensii, care are prevederi similare pentru reducerea vârstei standard de pensionare pentru anumite categorii profesionale (personal navigant, personal care lucrează în condiţii de risc radiologic, chimic, anumite categorii de personal artistic, personal care îşi desfăşoară activitatea în subteran etc).

Mai mult, militarii/polițiștii au o serie de interdicții și incompatibilități față de celelalte categorii de angajați din România precum: dreptul la grevă, să efectueze activități de comerț, să candideze pentru autoritățile administrației locale sau centrale, să exprime opinii politice, să participe la administrarea unei societăți comerciale etc.

 

 

Mijloacele de probă pe care se întemeiază prezenta plângere sunt următoarele:

- înscrisuri: Prin-screen de pe TikTok-ul paginii oficiale USR (usr_oficial), care dovedește afirmațiile din prezenta plângere penală.

- video: filmulețul de pe TikTok-ul paginii oficiale USR (usr_oficial), care dovedește afirmațiile din prezenta plângere penală.

 

Presedintele S.C.M.D.                                                    

Col.(r) dr. Mircea DOGARU



[1] Cauzele Saieva v Caisse de compensation des allocations familiales - 32/76 şi Mărio Viva v Fonds National de Retrăite des Ouvriers Mineurs - 83/87