SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Sediul social: Bucuresti, str. Bogota, nr. 6, Sector 1, Cod postal 013642
Telefoane mobile:
0736600973, 0736601143 Cont: BRD, Agentia Carol, RO41BRDE441SV79262374410, Cod
fiscal:26096263
Nr. 118 din 05.03.2018 Ex.nr. 1
Către,
MINISTERUL APARARII
NATIONALE
-
In atentia domnului ministru Mihai-Viorel Fifor -
cu sediul in
Bucuresti, str. Izvor nr.110, sector 5
Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (în
continuare SCMD), cu sediul in Bucuresti,
str. Bogota, nr. 6, Sector 1, in temeiul dispozitiilor art. 28, alin (2) din Legea nr.
62/2011, privind dialogul social, in numele membrilor de sindicat, in
temeiul Legii nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, modificata si
completata ulterior, formulam prezenta
PLANGERE
ADMINISTRATIVA PREALABILA
avand
in vedere urmatoarele motive:
I. Incepand
cu anul 2010, Ministerul Apararii Nationale - prin conducerea acestui minister,
a Directiei Generale Financiar-Contabile si a Directiei Generale Juridice au
initiat, sustinut si pus in aplicare masuri in domeniul pensiilor militare:
1.Emiterea deciziilor de
recalculare in temeiul art.1 lit. a) si b) din Legea nr.119/2010 privind
stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si ulterior a deciziilor de
revizuire in conformitate cu dispoziţiile art.1 din O.U.G. nr.1/2011, care au condus la reducerea semnificativa a cuantumului unor pensii ca
urmare a calculului acestora pe baza principiului contributivitatii, cu
incalcarea unor principii fundamentale constitutionale: principiul neretroactivităţii legii, prevăzut la art.15
alin. (2) din Constituţia României, republicată, conform căruia: „legea dispune
numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai
favorabile” si principiul drepturilor
câştigate, avand in vedere practica[1]
Curţii de Justiţie a Uniunii Europene: „dacă prestaţiile acordate în temeiul
regulamentului vechi sunt mai favorabile decât cele plătite în conformitate
regulamentul nou, acestea nu trebuie să fie reduse” si a Curtii Constituţionale:
„în cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se
va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în
continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo
atingere drepturilor legal câştigate anterior”.
2.Adoptarea Legii
nr.241/2013 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate
beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica
si securitate nationala, care a intrat in vigoare la 01.10.2013 si
care a reparat incalcarea celor doua principii fundamentale constitutionale mai
sus-aratate, fara restituirea diferentelor de bani retinute abuziv in baza OUG
nr.1/2011.
3.Adoptarea Legii
nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, care a reparat transformarea naturii juridice a pensiilor militare si a
restituit conform art.121 diferentele de bani retinute abuziv in baza OUG
nr.1/2011.
4.Adoptarea O.U.G. nr. 57/2015 si O.U.G. 59/2017, care au modificat
Legea nr.223/2015, fara ca acestea sa fie pana in prezent ratificate de
Parlament, astfel:
- prin O.U.G. nr. 57/2015: diminuarea bazei de
calcul a pensiilor militare de la 80 la 65%, excluderea din baza de calcul a
unor sporuri aferente particularitatii activitatilor desfasurate, baza de
calcul raportata la 31.12.2009, sporul pentru contributia la fondul
pentru pensia suplimentara si/sau contributia individuala la buget a fost
inclus in baza de calcul si limitat la 85% din cuantumul pensiei.
- prin O.U.G. 59/2017: actualizarea pensiilor militare cu rata
inflatiei si nu in raport de cresterile salariale ale cadrelor militare in
activitate, modificarea bazei de calcul a pensiilor militare a celor trecuti in
rezerva dupa 15.09.2017 prin includerea Ordinului Meritului Militar in baza de
calcul si stabilirea cuantumului pensiei la suma neta a bazei de calcul
rezultata, ceea ce a condus la o diminuare a drepturilor de pensie fata de
modul de calcul stabilit prin Legea nr. 223/2015.
5.Neacordarea ajutoarelor prevazute de art.20 din Legea nr.284/2010
la trecerea in rezerva a cadrelor militare si adoptarea Legii nr.153/2017
in care acordarea ajutoarelor la trecerea in rezerva nu mai este prevazuta in
mod explicit.
6. Incetarea platii
indemnizatiilor cuvenite cadrelor militare in rezerva si in retragere, conform prevederilor Legii
nr.8/2006 privind instituirea indemnizatiei pentru pensionarii sistemului
public de pensii, membrii ai uniunilor de creatori legal constituite si
recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica din 22.11.2006, incepand cu 01.01.2016 pana la
punerea in aplicare a Legii nr. 83/29.04.2016,
publicata in Monitorul Oficial nr.341/04.05.2016.
Toate aceste modificari legislative, urmate de norme
metodologice, au afectat si afecteaza drepturile cadrelor militare trecute in
rezerva si retragere, in conditiile in care acestia s-au supus tuturor
rigorilor specifice vieţii militare, cu promisiunea certă din partea statului
că vor beneficia de un cuantum al pensiei care să compenseze restricţiile pe
care le-au suferit: interzicerea activitatilor care le puteau aduce venituri
suplimentare si riscul pe care l-a implicat exercitarea profesiilor de catre
cadrele militare din toate structurile de aparare, ordine publica si securitate
nationala, pe plan intern si extern.
Masurile luate nu au respectat Decizia Curtii Constitutionale
a Romaniei nr.20/2000, dosar nr.5A/2000, care a decis ca nu se poate
identifica o ratiune suficienta care sa justifice aplicarea unui tratament
diferit intre pensia magistratilor si pensia militarilor, precum si
dispozitiile art.60 din Conventie, potrivit caruia „nicio dispozitie din
prezenta conventie nu va fi interpretata ca limitand sau aducand atingere
drepturilor omului si libertatilor fundamentale care ar putea fi recunoscute
conform legilor oricarei parti contractante sau oricarei alte conventii la care
aceasta parte contractanta este parte”.
Reglementarile mai sus-mentionate au constituit o
incalcare a principiului egalitatii in fata legii si o diferentiere a regimului
juridic de pensionare fata de regimul stabilit pentru alti asigurati, care nu
sunt supusi acelorasi exigente, restrictii si riscuri. O asemenea interpretare
tinde sa nege in substanta un drept prevazut de legiuitor in favoarea tuturor
rezervistilor militari, inclusiv membrilor nostrii de sindicat, devenit cert si
lichid odata cu incetarea raporturilor lor de serviciu.
Nu s-a avut in vedere nici faptul ca militarii constituie
singura categorie profesionala cu obligatii de serviciu dupa trecerea in
rezerva, intrucat in caz de necesitate rezervistii sunt obligatoriu
concentrati, refuzul constituind infractiune sanctionata de Codul penal.
Modul de calcul al pensiilor militare stabilit prin actele normative
invocate mai sus au condus la o incalcare flagranta a egalitatii in drepturi,
garantata de art.16 alin.1 si 2 din Constitutia Romaniei, potrivit caruia
cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor, fara privilegii sau
discriminari, nimeni nefiind mai presus de lege.
II. Totalitatea considerentelor mentionate in prezenta
plangere au fost sustinute de Ministerul Apararii Nationale, de fiecare
ministru aflat la conducere dupa anul 2010, de conducerea si angajatii Directiei
Generale Financiar-Contabile, Directiei Generale Juridice si Casei de Pensii
Sectoriale a Ministerului Apararii Nationale, care si-au incalcat atributiile
statutare, au contribuit si au acceptat la modificarea drepturilor patrimoniale
ale pensionarilor militari in functie de interese si strategii politice.
Mai mult, au acceptat ca Ministerul Muncii si Justitiei
Sociale, prin ministrul Lia Olguta Vasilescu, sa aibe initiative legislative si
interventii in domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale,
desi domeniul pensiilor militare nu intra in subordinea acesteia.
Consecintele demersurilor de la nivelul Ministerului
Apararii Nationale – prin reprezentantii mai sus aratati, au prejudiciat
constant atat imaginea cat si calitatea vietii pensionarilor militari, unele
efecte fiind ireversibile.
In acest sens, aducem in atentie adresa M.Ap.N. catre
Ministerul Finantelor inregistrata cu nr. A-4330/18.05.2012,
catre secretarul de stat Gheorghe Gherghina, cu privire la decesele rezervistilor, ocazie
cu care solicitam sa ne comunicati care a fost ratiunea si scopul acelei
adrese, in conditiile in care consideram ca nu evidenta celor decedati trebuie
sa fie o prioritate a ministerului de resort.
Totodata, subliniem faptul ca o consecinta directa a
acestei fluctuatii legislative in domeniul pensiilor militare a condus la o crestere
semnificativa a numarului de contestatii, memorii, plangeri prealabile
administrative, actiuni in instanta atat in tara cat si la CEDO, mitinguri,
interventii in mass-media, retele de socializare, toate in paralel cu adancirea
diferentelor de tratament si de imagine intre cadrele militare in activitate si
cele in rezerva/retragere.
Impactul negativ s-a manifestat, se manifesta si se va
manifesta in ceea ce priveste demnitatea, starea de sanatate a celor trecuti in
rezerva si retragere, precum si in perceptia acestora in raport cu atitudinea
pe care statul prin reprezentantii sai din Ministerul Apararii Nationale o au
fata de cei care isi inceteaza raporturile de munca.
In drept, ne intemeiem prezenta pe dispozitiile art.7
din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, modificata prin Legea
nr.76/2012, coroborate cu
dispozitiile art.1 din Intaiul Protocol Aditional la Conventia Europeana pentru
Apararea Drepturilor Omului si Libertatilor Fundamentale ale Omului, in care
Romania este parte, intrucat consideram ca membrii SCMD - cadre militare in
rezerva si in retragere am fost vatamati in drepturile noastre, ca urmare a atitudinii
si masurilor luate de Ministerul Apararii Nationale in calitate de reprezentant
cu initiativa legislativa a sistemului de aparare, ordine publica si securitate
nationala – prin conducerea acestui minister, a
Directiei Generale Financiar-Contabile si a Directiei Generale Juridice.
Presedintele S.C.M.D.
Col.(r) dr. Mircea DOGARU
[1] Cauzele Saieva v Caisse
de compensation des allocations familiales - 32/76 şi Mărio Viva v Fonds
National de Retrăite des Ouvriers Mineurs - 83/87