Ce puteți face dacă a fost încălcată legislația UE?
Dacă
sunteți cetățean al unei țări a Uniunii Europene, dacă locuiți într-unul din
statele membre sau dacă aveți o întreprindere în UE, legislația Uniunii vă
acordă o serie de drepturi.
Pentru
informații suplimentare, puteți:
•
adresa
o întrebare despre UE (Europe Direct)
• adresa o întrebare privind legislația UE
aplicabilă în situația dumneavoastră (Europa ta - Consiliere)
•
afla
mai multe despre sistemele naționale de justiție pe întreg teritoriul UE (e-justiție).
În
cazul în care considerați că drepturile pe care vi le conferă legislația
Uniunii nu au fost respectate de către autoritățile naționale ale unei țări din
Uniunea Europeană, adresați-vă mai întâi organismelor sau autorităților
naționale. Aceasta este adesea modalitatea cea mai rapidă și mai eficace de
soluționare a problemei.
Căile de atac
disponibile la nivel național
Conform
tratatelor, responsabilitatea principală de a aplica dreptul Uniunii le revine
autorităților publice și instanțelor naționale.
Prin
urmare, este în interesul dumneavoastră să recurgeți la toate căile de atac
posibile de la nivel național (mecanismele de mediere administrative și/sau extrajudiciare).
În
funcție de sistemul din fiecare țară, vă puteți adresa și ombudsmanului național sau ombudsmanului regional.
De
asemenea, puteți sesiza o instanță din țara în care a apărut problema. Aflați
mai multe despre sistemele judiciare naționale sau despre sesizarea instanțelor. Dacă
rezolvarea problemei necesită anularea unei decizii naționale, numai instanțele
naționale pot face acest lucru. Dacă solicitați despăgubiri pentru daune, numai
instanțele naționale au competența, după caz, de a le impune autorităților
naționale să despăgubească cetățenii pentru pierderile suferite ca urmare a
încălcării legislației Uniunii.
Alte instrumente
de soluționare a problemelor
De
asemenea, dacă doriți, puteți contacta:
•
SOLVIT – serviciu oferit de administrațiile naționale
care se ocupă de problemele transfrontaliere legate de aplicarea incorectă a
legislației Uniunii de către administrațiile publice naționale în cadrul pieței
interne. Există câte un centru SOLVIT în fiecare stat al UE, precum și în Norvegia,
Islanda și Liechtenstein. Țara dumneavoastră va încerca să rezolve problema
împreună cu cealaltă țară implicată. Dacă apelați la SOLVIT, problema
dumneavoastră ar putea fi rezolvată mai repede decât dacă ați depune o plângere
oficială la Comisia Europeană. Dacă o problemă rămâne nesoluționată, sau dacă
veți considera că soluția propusă nu este acceptabilă, puteți acționa în
continuare pe cale juridică apelând la o instanță națională sau înaintând o
plângere către Comisia Europeană. Dacă decideți să vă adresați SOLVIT, nu se
suspendă termenele stabilite de instanțele naționale.
•
centrele europene
ale consumatorilor - există o rețea europeană de centre ale consumatorilor care
cooperează pentru a contribui la soluționarea litigiilor dintre consumatori și
comercianți stabiliți în diferite țări ale UE, precum și în Norvegia, Islanda
și Liechtenstein.
Contactați un centru european al
consumatorilor
•
FIN-Net - rețeaua
pentru soluționarea extrajudiciară a litigiilor financiare în țările UE, precum
și în Norvegia, Islanda și Liechtenstein. Rețeaua se ocupă de soluționarea
litigiilor dintre consumatori și prestatorii de servicii financiare.
Acțiuni la
nivelul UE
Deși
de obicei este mai ușor să cereți respectarea drepturilor dumneavoastră în țara
în care locuiți, vă puteți adresa uneori direct Uniunii Europene.
•
Comisia pentru
petiții din cadrul Parlamentului European
Aveți
dreptul (conform articolului 227 din TFUE)
să adresați o petiție Parlamentului European referitoare la aplicarea dreptului
Uniunii. Puteți trimite petiția prin poștă sau online pe site-ul Parlamentului European. Puteți
afla mai multe informații despre adresarea unei petiții Parlamentului European pe site-ul privind cetățenia UE și libera
circulație.
•
Comisia Europeană
Puteți
contacta Comisia Europeană cu privire la orice măsuri (legi, reglementări sau
acțiuni administrative), la absența unei măsuri sau la o practică a unei țări
din Uniunea Europeană despre care considerați că nu respectă legislația
Uniunii.
Comisia
Europeană vă poate accepta plângerea doar dacă este legată de nerespectarea
legislației Uniunii de către autoritățile dintr-o țară a UE. Dacă plângerea
dumneavoastră este legată de acțiunea unei persoane sau a unui organism privat
(cu excepția cazului în care puteți demonstra că autoritățile naționale sunt
implicate într-o anumită măsură), trebuie să încercați să o soluționați la
nivel național (în instanță sau prin alte modalități de soluționare a
litigiilor). Comisia Europeană nu poate să investigheze cazuri în care sunt
implicate doar persoane sau organisme private, nu și autorități publice.
Dacă
nu cunoașteți foarte bine legislația Uniunii, ar putea să vă fie greu să
stabiliți exact ce normă UE a fost încălcată. În acest caz, puteți apela la
serviciul Europa ta - Consiliere, care vă poate ofere consiliere rapid, în mod
informal, chiar în limba dumneavoastră.
•
Ombudsmanul
European
Dacă
sunteți de părere că cererea dumneavoastră nu a fost tratată în mod
corespunzător de Comisia Europeană, puteți contacta Ombudsmanul
European (articolele
24 și 228 din TFUE).
Cum să depuneți o
plângere la Comisia Europeană
Pentru
a depune o plângere, trebuie să completați formularul standard specific, în orice limbă oficială a UE. Nu
uitați:
•
să descrieți cum
considerați că autoritățile naționale au încălcat legislația UE și despre ce
element al legislației UE este vorba
•
să oferiți
informații despre eventualele acțiuni pe care le-ați întreprins pentru
remedierea problemei.
Ce face Comisia
Europeană cu plângerea dumneavoastră?
-
În termen de 15
zile lucrătoare, Comisia Europeană vă va confirma primirea plângerii.
-
Comisia Europeană
vă va invita să depuneți din nou plângerea dacă nu ați utilizat formularul-tip.
-
În următoarele 12
luni, Comisia Europeană vă va examina plângerea și va decide dacă inițiază
procedura de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva țării în cauză.
Dacă problema prezentată este deosebit de complicată, iar Comisia Europeană
trebuie să ceară, de la dumneavoastră sau de la alte părți implicate,
informații sau detalii suplimentare, luarea unei decizii poate dura mai mult de
12 luni. Veți fi informat dacă procedura durează mai mult de 12 luni. Dacă
decide că plângerea este justificată și inițiază o procedură de constatare a
neîndeplinirii obligațiilor împotriva țării în cauză, Comisia Europeană vă va
informa despre acest lucru și vă va ține la curent cu evoluția cazului.
-
În situația în
care Comisia ia legătura cu autoritățile țării împotriva căreia ați făcut
plângerea, ea nu vă va divulga identitatea, exceptând cazul în care v-ați dat
acordul expres în acest sens.
-
Dacă este de
părere că problema ar putea fi soluționată mai rapid de către oricare dintre
serviciile informale sau extrajudiciare de soluționare a litigiilor, Comisia
Europeană vă poate propune ca dosarul dumneavoastră să fie transferat
serviciilor respective.
-
Dacă decide că
problema sesizată nu implică o încălcare a legislației Uniunii Europene,
Comisia vă va comunica acest lucru printr-o scrisoare înainte de a clasa
plângerea.
-
În orice moment,
îi puteți oferi Comisiei Europene informații suplimentare referitoare la
plângere sau puteți solicita să vă întâlniți cu reprezentanții săi.
Aflați
mai multe despre modul în care Comisia Europeană gestionează relațiile cu
petiționarii: Comunicarea
privind gestionarea relațiilor cu petiționarii în ceea ce privește aplicarea
dreptului Uniunii
Plângerea
poate fi depusă în două moduri:
- pe internet: SG-PLAINTES@ec.europa.eu
- prin poștă:
European
Commission Secretary-General
B-1049 Brussels (BELGIA)
sau
la
biroul Comisiei Europene din țara dumneavoastră
Ce poate și ce nu
poate face Comisia
După
ce examinează situația de fapt expusă în plângerea dumneavoastră, Comisia va
decide dacă se impun măsuri suplimentare. De asemenea, Comisia poate decide să
nu inițieze o procedură formală de constatare a neîndeplinirii obligațiilor,
chiar dacă aceasta consideră că a fost încălcată legislația UE. De exemplu,
Comisia poate să considere că o cale de atac la nivel național sau european
este o soluție mai bună.
În
2017,Comisia a închis plângerile din sectorul
jocurilor de noroc. Comisia nu a
considerat că este o prioritate să-și utilizeze competențele de executare în
vederea promovării pieței unice a UE în domeniul serviciilor on-line legate de
jocurile de noroc. Plângerile referitoare la sectorul jocurilor de noroc pot fi
tratate mai eficient de instanțele naționale, mai degrabă decât de Comisie.
Pe
de altă parte, în cazul în care Comisia aduce un stat membru în fața Curții de
Justiție a UE și are câștig de cauză, statul membru va trebui să ia toate
măsurile pentru a remedia încălcările.
În
cazul în care Comisia sesizează Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu
privire la un anumit caz, pronunțarea unei hotărâri de către Curtea de Justiție
poate dura mai mulți ani. Hotărârile Curții de Justiție diferă de cele ale
instanțelor naționale. Hotărârile Curții de Justiție stabilesc dacă a fost
încălcată legislația Uniunii Europene. Curtea de Justiție nu poate nici anula o
dispoziție națională incompatibilă cu legislația Uniunii Europene, nici obliga
o administrație națională să dea curs solicitării unei persoane fizice și nici
impune statului membru să acorde despăgubiri unei persoane fizice afectate în
mod negativ de încălcarea legislației Uniunii Europene. Pentru a obține
despăgubiri, reclamanții trebuie să introducă o acțiune înaintea unei instanțe
naționale în termenul prevăzut de legislația națională.
Plângeri
multiple
Atunci când sunt
depuse mai multe plângeri în legătură cu același caz, Comisia le poate
înregistra cu un număr de referință unic.
Confirmările
de primire și scrisorile individuale pot fi înlocuite cu un anunț pe site-ul
Europa.
Confirmări de primire pentru plângeri
multiple
Decizii
privind plângeri multiple
|
COMISIA EUROPEANĂ Plângere - Încălcarea
legislației UE |
Înainte de
a completa acest formular, vă rugăm să citiți secțiunea Cum să depuneți o plângere la Comisia Europeană:
https://ec.europa.eu/assets/sg/report-a-breach/complaints_ro/
Toate
câmpurile marcate cu * sunt obligatorii. Vă rugăm să fiți concis și, dacă este
necesar, să continuați pe o pagină separată.
Comisia poate primi e-mailuri de
la un serviciu de e-mail certificat (de ex., ...@pec.it), dar, din motive
tehnice, nu poate trimite răspunsuri către o adresă de e-mail certificat. Prin
urmare, ar trebui să indicați o
adresă de
e-mail standard și/sau
o adresă poștală în
formularul de plângere,
astfel încât să vă
putem răspunde.
1. Identitate și date
de contact
|
Reclamant* |
Reprezentantul
dumneavoastră (după caz) |
Titlu (Dna/Dra/Dl) |
|
|
Prenume* |
|
|
Nume* |
|
|
Organizația: |
|
|
Adresa* |
|
|
Localitatea* |
|
|
Codul poștal* |
|
|
Țara* |
|
|
Telefon |
|
|
Adresă de e-mail |
|
|
Limba* |
|
|
Corespondența
trebuie trimisă direct dumneavoastră sau reprezentantului dumneavoastră*? |
☐ |
☐ |
2. Cum a fost încălcată legislația UE?*
|
Autoritatea sau
organismul care face obiectul plângerii |
Denumirea* |
|
Adresa |
|
Localitatea |
|
Codul poștal |
|
Țara UE* |
|
Telefon |
|
GSM |
|
Adresă de e-mail |
|
2.1 În opinia dumneavoastră, ce măsuri
naționale încalcă legislația UE și de ce?*
|
2.2 Care este legislația UE
vizată?
|
2.3 Descrieți problema, indicând faptele și motivele pentru care
formulați această plângere* (max. 7 000 de caractere):
|
2.4 Țara respectivă primește (sau s-ar putea să primească în viitor)
finanțare europeană legată de problematica vizată de plângerea dumneavoastră?
¡ Da (specificați mai jos) ¡ Nu ¡ Nu știu
|
2.5 Plângerea se referă la o încălcare a Cartei drepturilor
fundamentale a UE?
În cazul în care
încălcarea este cauzată de punerea în aplicare la nivel național a legislației
UE, Comisia nu poate decât să investigheze astfel de cazuri.
¡Da (specificați mai jos) ¡ Nu ¡ Nu știu
|
3. Acțiuni deja întreprinse pentru soluționarea problemei*
Ați
întreprins deja vreo acțiune în țara în cauză pentru a soluționa problema?*
DACĂ DA, aceasta a fost de natură: ¡ administrativă ¡ juridică ? 3.1 Vă rugăm să
descrieți: (a) organismul/autoritatea/instanța implicată și tipul de
decizie luată (b) orice altă
acțiune de care aveți cunoștință.. 3.2 Plângerea
dumneavoastră a fost soluționată de organismul/autoritatea/instanța
implicată sau este în curs de soluționare? Dacă este în curs de
soluționare, când se estimează că va fi pronunțată o hotărâre?* DACĂ
NU vă rugăm să indicați mai jos, după caz ¡
Un alt dosar în aceeași cauză a fost înaintat unei instanțe naționale sau
europene ¡
Nu există nicio cale de atac pentru soluționarea problemei ¡
Există o cale de atac, dar este prea costisitoare ¡ Termenul-limită pentru
acționarea în justiție a expirat ¡ Nu am
calitate procesuală activă (nu sunt îndreptățit prin lege să sesizez
instanța) - vă rugăm să indicați motivul: ¡ Nu dispun de asistență juridică/avocat ¡ Nu știu ce căi de atac
există pentru această problemă ¡
Altele (a se specifica)
4. Dacă ați
contactat deja vreuna dintre instituțiile UE care se ocupă cu probleme de acest
tip, vă rugăm să furnizați referința pentru dosarul/corespondența
dumneavoastră:
¡ Petiție
către Parlamentul European – Ref:…………………………………..
¡ Comisia
Europeană – Ref:………………………………………..
¡
Ombudsmanul European – Ref:……………………………………………..
¡
Alta - denumirea instituției sau a organismului pe care l-ați contactat și
numărul de referință al plângerii dumneavoastră (de exemplu, SOLVIT, FIN-NET,
centrele europene ale consumatorilor)
|
5. Enumerați eventuale documente justificative/dovezi pe care
le-ați putea, la cerere, trimite Comisiei
|
6. Date cu caracter personal*
Autorizați Comisia Europeană să vă divulge identitatea în cadrul
demersurilor sale pe lângă autoritățile împotriva cărora depuneți plângere?
¡ Da ¡ Nu