O etapă a renașterii naționale a românilor, anul 1821

 

Col. (r) conf.univ., dr.Anatol Munteanu, membru

al Academiei Oamenilor de Științe din România

 

Pandurii au fost și revoluționari, și deschizători ai drumurilor de renaștere națională a națiunii românești. 

Prima jumătate a secolului al XIX-lea, până la Cuza Vodă,  cu momentul ei de vârf – anul revoluționar 1821, este marcată de marea personalitate Tudor Vladimirescu (1780-1821). Fost militar, ofițer curajos în armata rusă, participant la bătălii împotriva turcilor, și mai mult decât atât, caracterizat drept ”om umblat și prin alte țări, cunoscător al istoriei, cititor de cărți, almanahuri, gazete, un om foarte cult pentru vremea și clasa lui” (Nicolae Iorga). Românul Tudor Vladimirescu era comunicabil, era un propagandist bun al ideilor revoluționare, preluate de la intelectualitatea nobilă rusă, era poliglot, vorbea liber rusa, greaca și germana.

Fiind „umblat prin lume și prin Țara sa, de la Carpați, Dunăre și Mare, Tudor Vladimirescu a văzut multe necazuri ale românilor, țăranii oropsiți și exploatați de „toți străinii, negustorii și refugiații bogați, care au fost primiți cu bunăvoință la pieptul țării românești”. Aici venise cu interese rușii, grecii, bulgarii, albanezii, macedonenii. Pentru toți Țările române fuseseră un ajutor statornic și un leagăn al speranțelor de eliberare națională.

Deci, în această perioda, în spațiul ocupat de turci apăruse o mișcare amplă antiotomană și mișcarea pământeană antifanariotă, care a trebuit să-și dea mâna într-un front comun al renașterii naționale. O mișcare antiotomană a grecilor erau eteriștii. Tudor Vladimirescu nu i-a deosebit pe eteriști de fanarioți, erau aceiași și erau tratați cu neîncredere.

Acținile politice și mișcarea antiotomană era în toi, ignorâd hotărârile ultimelor două consfătuiri eteriste de la Izmail și de la Vostitza – care-i cereau să nu înceapă acțiunea până când nu se vor încheia pregătiirile de luptă și nu va fi asigurat sprijinul Rusiei - , Alexandru Ipsilanti, fiu și nepot de domn fanariot, el însuși dominat de  un spirit fanariot (în care intrau aventura și nesocotirea interesului altor popoare), a declanșat în Principate acțiunea de eliberare a Greciei și s-a comportat în aceste țări ale românilor, el și eteriștii săi, ca în niște teritorii invadate, datorate să suporte toate urgiile unei invazii. A fost aceasta o aventură politică și militară, – cum corect a caracterizat-o profesorul Mircea T.Radu (Magazin istoric nr.10), – aventura care a dus la moarte sigură mulți greci, entuziaști și devotați cauzei. Principatele române, oamenii pământului au trăit suferințe dintre cele mai mari, declanșate de armata otomană.

Văzând primejdia eteristă, Tudor Vladimirescu a apelat la diverse forme de luptă, inclusiv de comunicare cu liderii eteriști. A comunicat cu masele populare, cu răsculații, răzvrătiții, care nu mai puteau suporta dubla exploatare a fanarioților și otomanilor. A folosit pentru prima dată proclamațiile, foile volante, prin care  chema la luptă țăranii româniei. După cum scria istoricul, călugăr Naum Râmniceanu (1771-1839), veștile despre răscoala lui Theodor prin proclamații au umplut tot Bucureștiul, Târgoviștea și Oltenia.

Iată, spre exemplificare, un fragment mai larg din Proclamația de la Padeș (23 ianuarie/4 februarie 1821, Tismana), în fapt un veritabil model, pentru momentul respectiv, de artă propagandistică prin mesajul transmis, prin promisiunile lansate în scopul captării atenției și adeziunii viitorilor combatanți și desigur simpatizanți ai cauzei și care avea ca public-țintă întreg „norodul omenesc” din Țara Românească (despre eficiența ei în plan mobilizator nici nu se mai poate discuta): Fraților locuitori ai Țării Românești, veri de ce neam veți fi! Nici o pravilă nu oprește pe om a întâmpina răul cu rău! Șarpele când îți iasă înainte, dai cu ciomagul să-l lovești, ca să-ți aperi viața, care mai de multe ori  ni se primejduiește din mușcarea lui. Dar pe balaurii care ne înghit de vii, căpeteniile noastre, zic, atât cele bisericești cât și cele politicești, până când să-i suferim a ne suge sângele din noi? Până când să le fim robi?  Veniți dar, fraților, cu toții, cu rău să pierdem pe cei răi, ca să ne fie nouă bine. Veichiul lui Dumnezeu, prea puternicul nostru împărat, voiește ca noi, ca niște credincioși ai lui, să trăim bine. Dar nu ne lasă răul ce ni-l pun peste cap căpeteniile noastre! ... Să se aleagă căpeteniile noastre cei care pot să fie buni. Aceea sunt ai noștri și cu noi dimpreună vor lucra binele, precum ne sunt făgăduiți.

Nu vă leneviți, ci siliți de veniți în grabă cu toții: care veți avea arme, cu arme, iar care nu veți avea arme, cu furci de fier și lănci; să vă faceți degrabă și să veniți unde veți auzi că se află adnarea cea orânduită pentru binele și folosul a toată țara. Și ce vă vor povățui mai marii Adunării, aceea să urmați și unde vă vor chema ei, acolo să mergeți. Că ne ajunge, fraților, atâta vreme de când lacrimile de pe obrazele noastre nu s-au uscat. Și iar să știți că nimenea dintre noi nu este slobod, .....  ca să se atingă măcar de un grăunți, de binele sau de casa vreunui neguțător, orășan sau țăran sau de al vreunui locuitor, decât numai binele și averile cele rău agonisite ale tiranilor boieri să se jertfească: însă al cărora nu vor urma nouă - precum sunt făgăduiți - numai al acelora să se ia pentru folosul de obște! (Textul Proclamației de la Padeș rostite în fața țăranilor de către Tdor Vladimirescu, la 23 ianuarie 1821).

Fiind un om luminat și știutor despre situația din Țară, îi scrie prințului grec, Alexandru Ipsilante, care conducea acțiunile eteriste, și anume: „Vă recomand să respectați înțelegerea convenită de a trece Dunărea, de a nu intra cu Armata în București pentru a crea complicații politice și militare.”

Întrucât prințul nu a respectat înțelegerea convenită de a trece grabnic Dunărea, „Vremelnica stăpânire a Țării Românești”, în frunte cu Tudor Vladimirescu, care urgent îi scrie: „Dar să încetăm, bunule prinț, să vorbim prin parabole! Timpul ne zorește! Patria noastră era liberă și liniștită... În ea, grecii erau prețuiți, erau fericiți, țineau scaunul domnesc. Ea a fost hrănitoarea obștească prea iubitoare pentru grecii de orice clasă și rang, și grecii, dacă s-ar fi purtat cu dreptate, trebuiau cel puțin să simtă, să iubească și să lupte pentru pământul Daciei, cât și pentru patria lor.... Cu vor fi judecați ei în toată lumea? Copii nerecunoscători care s-au arătat ca străini înverșunați împotriva noii patrii care i-a înfiat, i-a primit cu bunătate, i-a hrănit, i-a cultivat, le-a dat cinste și glorie. Ce vom gândi noi și întreg poporul? Cum să ne lămurim văzând că nimic din cele bune, cuprinse în proclamații, nu se îndeplinește? Promițând că doar vor trece, ei(eteriștii – n.n.) se întăresc pe pământul patriei noastre. Disprețuind cârmuirea legiuită pământeană, nesocotind poruncile, călcând sfintele datorii ale găzduirii, cerând ceea ce e cu neputință de la un popor prea sărac, neauzind strigătele săracilor asupriți fără milă, într-un cuvânt fac ce vor din țara aceasta, care i-a primit cu bunătate. În numele lui Dumnezeu! În numele filantropiei! Opriți neomenia oamenilor dvs...” .

La 21 martie (2 aprilie) 1821 Tudor Vladimirescu cu oastea sa de câteva mii de oameni a intrat în București, de la Cotroceni, a difuzat proclamația de la Bolintin. Scriitorul C.D.Aricescu scrie: „...căpitanii lui Tudor Vladimirescu, parcurseră Capitala, citind pe la răspântii Proclamațiunea scrisă de la Bolintin, iar preoții intonau cântări bisericești, urmate de descărcături de arme. De fapt prima Proclamație către bucureșteni Tudor o adresase la 8 (20) martie 1821 din Slatina, pe a doua din Bolintin, la exact 8 zile (16 martie), iar pe a treia la alte 4 zile de la Cotroceni, pentru a putea avea controlul aspra Capitalei în momentul intrării de a doua zi: ... Mai înaintea intrării mele în București, - spunea fostul slujier în armata țaristă, - cu care am socotit să vă vestesc mai întâiu, ca din partea norodului, uitare de istov celor mai înainte lucrate și vă chem pe toți ca să vă uniți cu norodul și să lucrați cu toți dimpreună obșteasca fericire fără de care norocire in parte nu poate fi.

E demonstrat că Tudor Vladimirescu nu avea obișnuința discursurilor. Avea însă școala rusească a militarului și a omului cu simț politic și știa foarte bine, prin urmare, că orice armată, fie aceasta și revoluționară, duce cu ea, pe lângă praf de pușcă și provizii, și o tipografie de campanie pentru „fabricarea” manifestelor care trebuiau difuzate pe traseu, trebuiau să includă obligatori promisiuni gen scutirea de biruri și alte ordine asemenea, când ai de aface cu teritorii ostile și mase de oameni dezorientate, care erau extrem de agitați. Și cu atât mai mult, când știi că „inamicul”, în speță contrarevoluționarii, în special consulul rus, difuzează și ei proclamații prin țară, între altele pentru intimidarea celor dispuși să se înroleze în oastea revoluționară. E cunoscut faptul că Proclamația din 23 martie 1821 a fost trimisă nu ispravnicilor de județe, celor 17 județe din țară, ci în majoritatea localităților destinate maselor populare. Documentul s-a tipărit în 3000 de exemplare, ceea ce înseamnă mult pentru vremea aceea. Acest document se mai numea Foaia de propagandă pentru armata de panduri a lui Tudor Vladimirescu, este considerată prima publicație militară românească. Trebuie menționat că Foaia de propagandă apare sub forma unei foi informative clasice, plină de viață și cu mesaj clar, patriotic, adică imprimată pe o singură parte, redactată cu litere chirilice și este opera secretarului său, scriitor și inventator Petrache Poenaru. Din păcate s-a păstrat un singur exemplar din această proclamație în arhiva fostului slujier.

Eroul deșteptării noastre, Tudor Vladimirescu, nu a fost eterist, nu a încheiat cu căpetenii eteriste vreun legământ, vreo legătură care să-l oblige față de aceștea în vreun fel și odată cu intrarea în București el a risipit prin declarații publice toate bănuielile care mai stăruiseră în acest sens, subliniind poziția sa independentă.

Să mai amintim că eteriștii erau conștienți de la început de poziția independentă a  românilor, a liderului acestora – și deaceea l-au urmărit și supravegheat, apoi au intenționat să-l asasineze – întâi la Țântăreni, a doua oară la București. Convingându-se că nu îl vor putea subordona, eteriștii au căutat să-i submineze cât mai mult autoritatea în cadrul „Adunării norodului” și au reușit cu „măiestrie” diabolică, în jurul lui Tudor, un complot desăvârșit la Golești, unde liderul român a manifestat slăbiciunea de a nu crede că aceștia pot pune la cale ceva grav împotriva lui, sub bagheta lui Dimitrie Macedonschi și Hagi Prodan și în înțelegere cu mai vechiul dușman al său, Iordache Olimpiotul.

La Târgoviște – unde l-au dus pe Tudor, complotiștii care l-au ridicat de la Golești – n-a fost vorba de vreo judecată. Nici Alexandru Ipsilanti și nici alții care-l însoțeau nu aveau dreptul să o facă și nici n-au făcut-o. L-au asasinat în noaptea de 26 spre 27 mai (7 spre 8 iunie) 1821.

Vreți să mă omorâți?” – și-a înfruntat Tudor asasinii. „Eu nu mă tem de moarte. Eu am înfruntat moartea în mai multe rânduri. Mai înainte de a ridica steagul spre a cere drepturile patriei mele, m-am îmbrăcat cu cămașa morții.” După alt izvor, le-ar fi reproșat și acestea: „Hoților și tâlharilor, dacă sunteți oameni vrednici, duceți-vă și vă bateți cu turcii și-i scoateți din țară...”.

Țara, țara celor mulți, români, săraci și nevoiași, în primul rând, și-a plâns pe priml Domn neîncoronat după protocol, dar încoronat în suflete. „Și cu durere în inimă am auzit și am plâns când l-au vândut pe Tudor... de l-au tăiat noaptea”. – nota un modest popă Ilie de la mânăstirea Butoiu (Dîmbovița), apropiat de episcopul Ilarion. „Și am mers cu părintele Ilarion la mânăstire de am făcut slujbă  pentru opdihna sufletului. Și plângea lumea și părintele Ilarion se bătea cu pumnii în piept și da crucea la norod de se-închina. Și multă jale era pe noi toți. Iară turcii veniră și ei în țară ca să jefuiască și să omoare pe zavergiii lui Ipsilanti, care acum jefuia fără păcat”.

Marele istoric Nicolae Iorga, i-a apreciat jertfa și nevinovăția și i-a condamnat pe asasini în cuvinte care se constituie în blestem al pământului: „L-au judecat? El nu era om care să răspundă. L-au osândit? Ce preț putea să aibă osânde de la astfel de judecători?.. Îl ciocârtiră cu iataganele la ceasurile de noapte când fac isprăvi tâlharii... Acești creștini care luptau sub steaguri sfințite pentru liberarea celor ce cred în Hristos, zvârliră într-o fâtână părăsită trupul spintecat, care nu s-a învrednicit niciodată de îngropare”. Luând apărarea eroului, pe care îl considera exponent al țăranilor și apărător al lor, N.Iorga încheia: „Țăranul acesta făcuse într-adevăr un mare păcat: voise ca în țara lui să aibă parte de fericire și de putere săracii neamului românesc”.