Pagini

joi, 23 februarie 2023

 PRELUARE DE PE INTERNET

DESPRE CONTRIBUTIVITATE SI CONTRIBUABILI

20 februarie 2023 Categoria Despre Armata 

Așa cum spuneam  recent, armata României  este victima ideală pentru realizarea tuturor reformelor  care duc la obținerea sau păstrarea privilegiilor clasei politice și bineînțeles a banilor necesari pentru supraviețuirea acesteia  în fruntea unui stat eșuat. Inițial armata a fost sacrificată pentru intrarea în NATO și UE. Apoi armata și după ea întreaga societate, economie, resurse, idealuri, teritoriu, au fost si continuă să fie sacrificate de aceeași clasă politică, pentru a se putea roti și menține la putere. Toate partidele care au guvernat au trebuit să plătească pentru fiecare guvern, președinte, pe care l-au ”ales”, pentru fiecare bucățică de avere încropită, au cedat câte ceva din zestrea țării prin ”listare la bursă” și privatizare sau pur și simplu distrugere, vânzare, desființare: combinate, transporturi, flotă, unități militare, structuri, resurse, învățământ, sănătate, cultură, teritoriu, suveranitate.

Cine stă în calea obținerii banilor din PNRR și garantarea alegerilor din 2024? Pensiile speciale. Ei, politicienii  și presa aservită, când spun pensiile speciale, se referă la pensiile militarilor. Sunt singurele pe care le pot masacra, așa cum au mai făcut-o. De ale magistraților nu se pot atinge, le apără deciziile Curții Constituționale că doar de aia avem Curte Constituțională, să dea decizii doar pentru magistrați,  așa cum spunea domnul Budăi. De ale parlamentarilor și aleșilor locali și primari nu se vor atinge că nu sunt proști să își taie singuri propriile pensii. Cu diplomații, membrii Curții de Conturi,  piloții și alți slujbași mai rămâne de văzut, dar militarii, victimele de serviciu vor fi în mod sigur sacrificați.

Care este vina lor acuma? Se spune că nu au contribuit la pensie.

Prostimea sau hater-ii, cei care au făcut armata la GAZ sau au cusut nasturi ca TR-ști, nu le-a dat voie ”credința” să își apere țara, sau au prins numai ”căprari” în armată, sau pur și simplu suferă că nu au fost și ei șefi sau comandanți niciodată, nu se pot lăuda că au tras decât mâța de coadă sau la tir prin bâlciuri doborând rățuște, ăștia, când aud că militarii ”nu contribuie la pensie” sar în sus, crezând și strigând că militarii sug sângele poporului și mânâncă banii care li se cuvin lor și mai au și pensii ”nesimțite”. Și de aici o întreagă isterie, orchestrată cu bună știință de cei care se/și văd fără bani de colivă din cauza ”pensiilor speciale” băgate în PNRR de doi ”rățușcari” care neavând ce face s-au gândit ei să se laude cu ceva și să îi pomenească, pe ei și mamele lor, tot neamul românesc. Ce au vrut, vor primi frigidere să aibă.

Deci pericolul public numărul 1 în România, conform politicienilor și slugilor lor sau analfabeților de orice natură, sunt pensiile militarilor. Nu mai reiau ideea sau teza apartenenței pensiilor militare la cele speciale, nu asta este important, asta este doar o găselniță, un subiect de îmbrobodit și ”bălăcit” prin media. Cei care habar nu au cum se contribuie la pensie, sau chiar ce scrie pe talonul lor de pensie, ”apără” pensiile militare spunând că acestea nu sunt speciale. Atâta știu, atâta spun și o spun cu gura mare să vadă toți ce papagali au pe post de apărători. Unii, mai dăștepți, pretinzând că apără adevărul și pensiile militarilor, spun că ”militarii au pensii contributive, ca și civilii, din 2017”, dovedind o necunoaștere a situației demnă de un analfabet funcțional.

E timpul să lămurim odată pentru totdeauna ce e cu contributivitatea asta.

1.      Contributivitatea persoanei/angajatului, la un fond de pensie național a fost stipulată prima oară în Legea 19/17.03.2000, intrată în vigoare în 01.04.2001. În această lege, la art 2 punctul e) se stabilește pentru prima oară și întâia dată sistemul contributiv al salariatului, ca principiu de drept al pensiei : ” Art. 2. – Sistemul public se organizează şi funcţionează având ca principii de bază:  e) principiul contributivităţii, conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor datorate de persoanele fizice şi juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurări sociale cuvenindu-se pe temeiul contribuţiilor de asigurări sociale plătite;”Asta în ceea ce privește pensiile civile.PRIN ACEEAȘI LEGE  se înființează și Casa  Națională de Pensii.

2.      Pentru pensiile militare, cu aceeași dată a intrat în vigoare Legea 164/2001, care prevedea că :

 Art. 1. – (1) Dreptul la pensii şi asigurări sociale pentru cadrele militare este garantat de stat şi se exercită în condiţiile prezentei legi.

(2) Principiile generale prevăzute la art. 2 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale se aplică în mod corespunzător şi pensiilor militare de stat, exceptând situaţiile în care prin prezenta lege se dispune altfel.

Cu alte cuvinte, PRINCIPIUL CONTRIBUTIVITĂȚII a fost introdus  și a intrat în funcțiune și pentru pensiile civile și pentru cele militare cu aceeași dată, chiar dacă prin legi diferite, în 2001.

Singura diferență era că pentru civili sumele reținute erau trimise la Casa Națională de Pensii, formând bugetul asigurărilor sociale de stat care  făcea plățile pensiilor lor  în următorul an, conform art 12 din L19/2000  iar la militari, conform art. 5 din legea 164,  (2) ”fondurile necesare pentru plata pensiilor militare de stat şi a altor drepturi de asigurări sociale se asigură de la bugetul de stat prin bugetele instituţiilor prevăzute la alin. (1).”  

·         Până în 2001, pensiile erau plătite de angajator, în conformitate cu prevederile Decretului   389 DIN 11/10/72 cu privire la contributia pentru asigurarile sociale de stat, art 1” Unitatile socialiste de stat, organizatiile cooperatiste, alte organizatii obstesti, orice alte persoane juridice, precum si persoanele fizice, care folosesc personal salariat, sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat, o contributie de 15% asupra cistigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califica la locul de munca sau care urmeaza cursuri de perfectionare profesionala, precum si asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai scolilor profesionale, pe timpul cit fac practica in productie, indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri, de fondul din care se platesc si de durata contractului de munca.”

Până aici sper că totul e clar. Contributivitatea salariatului   a fost instituită în 2001 și  de atunci, chiar dacă unii au contribuit la Fondul de Pensii și Asigurări Sociale sau la bugetul de stat, tuturor li s-au oprit bani pentru contribuția la pensie NIMENI NU A MÂNCAT BANII ALTUIA, chiar dacă în ultimii ani, Casa Națională de Pensii nu mai poate acoperi cu contribuția actualilor salariați sumele necesare acoperirii pensiilor actualilor pensionari. Astfel a apărut art 21 din Legea 263/2010 care prevede  că ”veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat provin din:a) contribuții de asigurări sociale, dobânzi și penalități de întârziere, precum și din alte venituri, potrivit legii;b) sume alocate de la bugetul de stat pentru echilibrarea bugetului asigurărilor sociale de stat, care se aprobă prin legile bugetare anuale.”  Interesant termen găsit pentru a acoperi gaura din Bugetul asigurărilor sociale , ”echilibrare”. Cum știu ei, politicienii să redefinească proasta gestionare a țării și să-și  acopere furturile. Această situație se datorează în principal  plecării forței de muncă din țară, izgonită de aceiași politicieni care acuma dau vina pe pensiile militarilor pentru lipsa banilor la fondul de pensii. Aceasta este o problemă falsă, creată de guvernanți pentru a acoperi o politică falimentară și o guvernare defectuoasă, iar „vinovații de serviciu„ sunt iarăși militarii.

Mergem mai departe cu contributivitatea militarilor. În 2010 guvernul Boc a considerat că militarii trebuie să își doneze și ei contribuția în fondul de pensii și asigurări sociale, nu pentru că până atunci nu ar fi contribuit la pensii, ci pentru că aveau nevoie de ”donațiile militarilor” pentru a acoperi găurile din fondul de pensii.

Ei au definit, prin art 3 și 19(1) ale LEGII 263,  ” stagiu de cotizare” doar ”CONTRIBUȚIA”  care a intrat  DIRECT în bugetul de asigurări, stipulând prin lege , că  ” Constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asigurații datorează și/sau plătesc contribuții de asigurări sociale în sistemul public de pensii.”și astfel, au trâmbițat lumii întregi că militarii nu au cotizat la pensie, deși, așa cum am arătat mai înainte, au cotizat chiar dacă DIRECT ÎN BUGETUL CONSOLIDAT” AȘA CUM AU CONTRIBUIT TOȚI ROMÂNII, PÂNĂ ÎN 2001.

Dar, pentru opinia publică, pentru ”rățușcari”, GAz-iști, croitori, fătălăi și alte asemenea elemente,  ”MILITARII NU AU CONTRIBUIT”, pentru că nu se încadrează în definiția dată de ei. Da, militarii nu au cotizat tot timpul la sistemul PUBLIC  de pensii dar au contribuit la pensie iar banii lor au intrat în BUGETUL CONSOLIDAT, așa cum a intrat și contribuția tuturor salariaților până în 2001,  excedentul, căci a fost cândva și un excedent,  rămânând în bugetul de stat și fiind repartizat în alte sectoare deficitare. Deci MILITARII AU CONTRIBUIT ȘI LA FONDUL DE PENSIE ȘI LA ALTE FONDURI POATE CHIAR LA CEL DE PENSII PUBLICE, UNDE ERA NEVOIE DE BANI. Este adevărat că această contribuție nu apare, până în 2001,  în statele de plată, ca reținere, pentru că se oprea direct din fondurile pe care guvernul le repartiza Ministerului Apărării.

Adevărul este că atunci când au emis legea 19/2000, politicienii, că îmi e greu să spun ”legiuitorul”, au prevăzut că există și perioade în care ANGAJATUL nu a contribuit personal la fondul de pensii, și a denumit acele perioade ”perioade asimilate”, atât înaintea cât și după apariția legii de instituire a acestui nou tip de contribuție, prin Art. 37. – (1) care spune că ” în sistemul public stagiul de cotizare se constituie din însumarea lunilor în care s-a plătit contribuţia la bugetul asigurărilor sociale de stat, atât de asigurat, cât şi de angajator sau, după caz, numai de asigurat, în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV, V, VI şi alin. (2).”

Așadar, având în vedere că principiul contributivității a apărut abia după 2001, ținând cont că de la apariția lui au trecut abia 22 de ani, NIMENI LA ORA ASTA NU SE POATE LĂUDA CU O PERIOADĂ DE CONTRIBUTIVITATE CONFORM PRINCIPIULUI CONTRIBUTIVITĂȚII PREVĂZUT LA ART 2(c) din legea 263/2010, adică un STAGIU COMPLET DE COTIZARE, fără a fi declarat  mincinos. Practic niciun pensionar nu ar trebui să își primească pensia integral, neavând stagiu complet de contribuție așa cum este definit la art 19 din Legea 263. Cine ridică primul piatra?

·         După 5 ani de proteste și procese deschise de pensionarii militari, timp în care fondurile pentru pentru pensiile militarilor s-au dus către CNPP și guvernele au realizat că au mai multe probleme cu pensiile militarilor decât fără ele, s-a revenit la pensiile militare plătite din bugetul consolidat și a apărut Legea 223/2015 cu modificările și completările ulterioare, unele apărute înainte chiar de a intra legea în vigoare, iar modificările  au făcut ca mulți, e  devărat mulți dar… în necunoștiință de cauză, ca să mă exprim delicat, au ajuns ca după alți 5 ani să își dorească să fi rămas pe contributivitate, pentru că Legea 223 a fost văduvită de actualizare și  salarii compensatorii,  pleacă de la 65% din baza de calcul conform art 28, dar nu poate depăși 85%, conform art 30. În plus,  conform art 60, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei.  O extramăsură pentru ”privilegiații” militari o constă și faptul că în baza de calcul nu sunt incluse toate sporurile și veniturile realizate în timpul serviciului. ȘI PENTRU CA JAFUL SĂ FIE TOTAL, LA CALCULAREA PENSIEI MILITARE NU INTRĂ VECHIMEA ȘI CONTRIBUȚIA REALIZATĂ ÎN AFARA SERVICIULUI DE MILITAR ACTIV.

În schimb pensiile calculate pe legea 263 includ în baza de calcul TOATE VENITURILE, ÎN ORICE SISTEM ȘI NU AU RESTRICȚII PRIVIND LIMITA MAXIMĂ. Asta îi face pe mulți să își dorească să treacă la calculul pensiei pe baza contributivității, dar aceștia nu realizează riscurile la care se supun, mai ales cei care nu au stagiul de cotizare complet, în plus nu țin  cont de faptul că se vor modifica multe și în sistemul public de pensii prin noua lege care va apare cel mai târziu în Mai,  iar modificările nu vor fi în favoarea pensionarilor.

·         Acuma se cere din nou modificarea schimbării,  toată lumea vorbește doar depre pensiile militarilor, nu mai avem Covid, nu mai avem încălzire globală, nu mai avem război la graniță, nu mai avem nicio altă problemă de rezolvat în România, toate merg ca unse, ÎNTREAGA PLANETĂ E CONECTATĂ   LA JALONUL 215 DIN  PNRR, TOȚI STAU CU OCHII PE PENSIILE MILITARILOR ROMÂNI PENTRU CĂ AȘA AU DECIS NIȘTE ANALFABEȚI, RĂȚUȘCARI,  GAz-iști MOMÂI PUSE ÎN FRUNTEA ȚĂRII.

Cam astea ar trebui să se cunoască despre pensii, contributivitate și pensiile militarilor, de către toți cei care cer din nou ”dreptate”.

De acuma, dacă mai vrea  cineva să vorbească despre contributivitate și stagiu complet de cotizare măcar să o facă în cunoștință de cauză.

Concluzie ” STIMAȚI POLITICIENI, PARLAMENTARI, MINIȘTRI, NU MAI CĂUTAȚI SĂ ALINIAȚI PENSIILE MILITARE LA SISTEMUL CONTRIBUTIVITĂȚII, NU MAI MINȚIȚI POPORUL CU TELEVIZORUL, CĂ MILITARII NU AU CONTRIBUIT LA PENSII, ÎN PRIMUL RÂND PENTRU CĂ AU CONTRIBUIT ÎN ACELAȘI PROCENT CA ȘI CEILALȚI SALARIAȚI. În al doilea rând, vă rog să nu confundați alinierea cu includerea. Când astronomii vorbesc despre ”alinierea planetelor” nu se referă la faptul că Marte, sau Pământul, sau Venus, au fost înghițite de Jupiter, nici că Uranus  s-a micșorat până a ajuns ca Pluto.  Nu, fiecare sa află la locul ei, pe traiectoria ei, nu se lovesc, nu se intersectează, nu se distrug, nu se mânâncă una pe alta. Citiți stimați ne- legiuți, citiți ! Aliniere nu înseamnă egalizare așa cum  nu înseamnă nici recalculare, recalcularea nu înseamnă actualizare, iar actualizare nu înseamnă neapărat creștere, cum cred unii visători. Ne lipsește proprietatea termenilor, confundăm noțiunile, ne jucăm cu cuvintele, ne batem joc de meserie!

Iar cine spune că eliminarea discriminărilor și nedreptăților din sistemul de pensii înseamnă că un caporal trebuie să aibă  pensia unui general, sau un paznic  cu patru clase, o pensie egală cu a  unui cercetător științific director de institut, ne întoarce, nu la  perioada comunistă ci în comuna primitivă. PS: Pentru cei care întreabă de ce în celelalte țări NATO nu se pune problema pensiilor militarilor, dar la noi se insistă pe includerea acestora în sistemul pensiilor publice, deci eliminarea lor, răspunsul este unul singur: PENTRU CĂ CELELALTE ȚĂRI DIN UE NU AU ÎN FRUNTEA LOR 500 DE HOȚI ȘI UN GUVERN DE CORUPȚI ȘI TRADĂTORI CARE ÎȘI VÂND PÂNĂ ȘI MORȚII, CA SĂ RĂMÂNĂ EI PE SCAUNE.

Nota bene:

Un militar  care a iese la pensie la 60 de ani a fost la dispoziția angajatorului 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an, timp de 40  de ani. Asta inseamna 350 400 ore. Pensia medie pentru militari este de 3500 adica 0,0099 lei pe oră lucrată. Un civil care iese la pensie la 65 de ani,  a lucrat  8 ore pe zi, 365 de zile pe an, timp de 45 de ani, a fost la dispoziția angajatorului  131.400 ore. Pensia medie lunara este de 1776 lei adica 0,1351 lei pe oră lucrată.

CINE ESTE PLATIT MAI BINE ÎN FUNCȚIE DE ORELE DE LUCRU?

Asta ca sa nu mai mentionez restrictiile, obligatiile si conditiile de munca.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu