Înapoi la normalitate: summitul NATO Chicago 2012,
Guvernul Victor Ponta şi
reconstrucţia politicii externe a României
În conformitate deloc fericită cu
art. 91, cap. II din Constituţie privind prerogativele monopoliste ale preşedintelui
în exerciţiu, politica externă a României este de opt ani (2004-2012)
prizoniera unui politician avid de putere, cu porniri totalitare, dedicat
răului public, păgubos şi incapabil să promoveze interesul naţional. Instrumentul
ei, diplomaţia română modernă, clădită de un secol şi jumătate pe descifrarea acestui
interes, pe înţelepciune şi relaţii personale cu parteneri de cursă lungă, în
primul rând din Europa, dar şi din alte părţi, a fost abandonat. Ministerul de
Externe este o zonă calamitată, iar pagubele provocate în interior de proasta
administrare a relaţiilor cu exteriorul sunt copleşitoare, în toate direcţiile,
în social, în economic, în dezvoltare, turism, educaţie, imagine de ţară etc.
Apropiatul summit NATO de la Chicago (20-21 mai) oferă Guvernului Victor Ponta oportunitatea
unică să pornească grabnic confruntarea decisivă cu preşedintele, pentru
repunerea în drepturi a politicii externe tradiţionale româneşti şi a
postulatelor sale omologate în timp...
La
Chicago, NATO, aşa cum o ştim de 63 de ani, o structură primară Europa – SUA şi
abia recent un instrument pentru rezolvarea unor probleme globaliste, trebuie
să se reinventeze, sau să dispară. Să se schimbe radical, după cum ar dori preşedintele
Obama să se întâmple spre mândria oraşului său natal, sau, după cum cred unii
la Londra şi în alte părţi, să renunţe la ambiţii globaliste şi, după pierderea
legitimităţii în Afganistan, să se întoarcă spăşită acasă, în Europa şi să aibe
grijă de locul unde a venit pe lume; sau, în sfârşit, să se prăbuşească la prima mică
zgâlţâială, după cum crede ministrul polonez Sikorski, al Afacerilor Externe. Agenda
summitului vizează însăşi stâlpii de rezistenţă a organizaţiei, este complexă
şi foarte dificil de realizat, în condiţiile crizei financiare generale, ale
anului electoral american (disputa acerbă republicani – democraţi pe teme de
politică externă) şi ale „pivotării” strategico-militare actuale a Americii,
din Europa către Pacific.
Punctul
1 din agendă rămâne retragerea din Afganistan în 2014, dar programul ulterior
de asistenţă financiară a forţelor de securitate afgane, de 4,1 miliarde dolari
pe an, timp de 10 ani, nu este susţinut de nici unul din aliaţii europeni
majori. Cu siguranţă că, pentru a se menţine în jocuri şi în graţiile aliatului
american, Traian Băsescu va face la Chicago promisiuni aiuritoare, păgubitoare
pentru imaginea organizaţiei, dar Victor Ponta, sau alt membru al guvernului
său, va trebui să spună acolo răspicat, că România este depăşită de această
povară financiară, acolo unde nu răzbesc nici ţări ca Germania, Marea Britanie,
Franţa lui Françoise Hollande, Italia sau Spania. Următorul punct pe lista de la Chicago este „problema
problemelor”, relaţia NATO – Rusia. Sunt bine cunoscute şi apreciate eforturile
secretarului general Anders Rasmussen, de a instaura o relaţie constructivă a Alianţei cu Moscova,
esenţială, spune el, nu numai pentru Europa, dar şi pentru securitatea globală.
După cum bine cunoscută şi păgubitoare demersului iniţiat de Rasmussen este poziţia
personală, prostească, a preşedintelui român faţă de Rusia, a României lui
Băsescu, în general, împotmolită într-o ostilitate aberantă faţă de aproape
toţi vecinii din proximitatea geopolitică, regională. Sunt puţine şanse ca la
Chicago să se găsească o soluţie acceptabilă pentru toţi în ce priveşte
apărarea antirachetă comună NATO – Rusia, dar, acolo, reprezentanţii lui Ponta,
sau, de ce nu, el însuşi, au ocazia
extraordinară să facă ştiută, la cel mai înalt nivel, poziţia noului guvern
român faţă de viitorul sistem
antirachetă din Europa, dar şi faţă de relaţiile cu Rusia şi ex-sovieticii
europeni. Să contribuie în mod real la dezamorsarea unor stereotipii ale
fostului „Război Rece”, a crizei instalate recent în raporturile Moscova – NATO
pe tema scutului. Să reducă suspiciunile existente între părţi şi să mărească
încrederea reciprocă, să extindă cooperarea instituţionalizată şi să se alăture
partenerilor comunitari Germania, Franţa Italia, Spania, Cehia, Polonia,
Slovacia, ţările baltice etc. cei care se pronunţă pentru integrarea Rusiei şi
a altor ex-sovietici în comunitatea valorilor europene. Punctul 3 de pe agendă
este şi el parte din controversele aprinse ce se vor isca la Chicago. Este
vorba de finanţarea sistemului de
apărare antirachetă a Europei, discutată şi stabilită la Lisabona în 2010, ca
un proiect comun al Alianţei. Deocamdată, toţi europenii implicaţi contribuie
cu ce au prin preajmă, cu spaţii, facilităţi aero şi portuare existente,
comunicaţii, drumuri, personal etc., nimeni nu a dus, încă, mâna la buzunar, pentru
procurarea de echipamente şi armamente. Ceea ce Washingtonul pretinde să se
întâmple, dar se loveşte de bugete de apărare diminuate de criză în toate
ţările NATO, în consecinţă se pare că sistemul de apărare antirachetă a Europei
va rămâne, pentru o bună bucată de vreme, un efort financiar exclusiv american.
Punctul următor pe ordinea de zi se referă la stabilirea unui consens al
Aliaţilor în ce priveşte rolul viitor al armelor nucleare americane rămase în
Europa. Unii membri NATO insistă ca ele să fie retrase, alţii vor păstrarea lor
pe poziţii, ca o dovadă a menţinerii angajamentului Americii faţă de apărarea
Europei, summitul de la Chicago nu-şi
propune să rezolve această dilemă nici acum, la peste 20 de ani de la dispariţia
Uniunii Sovietice şi a marelui conflict ideologic capitalism – comunism.
Oricum, reprezentanţii Guvernului Ponta prezenţi la Chicago vor trebui să
identifice şi să reţină punctele de vedere exprimate în legătură cu aceste ultime
două chestiuni din agenda de lucru a summitului, întrucât ele vor deveni, în
puţini ani, teme şi preocupări majore în spaţiul euro-atlantic. Punctul 5 de pe
agenda summitului este o premieră promovată de secretarul general Rasmussen, un
concept defensiv pe care el l-a numit „apărarea inteligentă”. Este vorba, în
esenţă, de utilizarea mai eficientă a unor bugete naţionale de apărare
diminuate de criză, prin planificarea şi împărţirea între aliaţi a costurilor
pentru echipamentele mai scumpe, ce ar urma să fie utilizate în comun de doi
sau mai mulţi parteneri. Dar, lucrurile nu stau chiar aşa de simplu, se
poticnesc de mentalităţi şi condiţii locale, de reglementări, parlamente,
legislaţii şi nivele de dotare diferite. În sfârşit, la Chicago se aşteaptă o
declaraţie politică majoră, prin care NATO să ofere, în continuare, asistenţă pentru ţări din Nordul Africii care
o vor solicita.
La
29 martie 2012, sub conducerea preşedintelui, Consiliul Suprem de Apărare a
Ţării a aprobat mandatul României pentru summitul NATO de la Chicago, din 20-21
mai 2012. Documentul, anulat „de facto” prin numirea noului Guvern Victor
Ponta, este o altă farsă aiuritoare brandul Băsescu, ruptă de realitatea
românească, dar şi de cea a NATO, curentă, mai sus evocată. Comunicatul de
presă al Preşedinţiei, redactat într-o limbă de lemn comunistă perfectă, o
„copy paste” din ziarul „Scînteia” de acum 30 de ani, exultă încrederea
însufleţită a întregului nostru popor în viitorul luminos al „angajamentelor
comunităţii internaţionale în Afganistan, în identificarea unor soluţii viabile
care să contribuie la consolidarea capacităţilor militare ale Alianţei, în
procesul de extindere a NATO, în importanţa regiunii extinse a Mării Negre”,
sub conducerea înţeleaptă a preşedintelui scumpei noastre patrii etc. Regimul
Băsescu rămâne, de aproape opt ani, o farsă cinică, de la „Să trăiţi bine” din cuferele
goale, blestemate, lăsate „moştenire” de ultimul guvern pdl-ist M.R.U., şi până
la mandatul pentru summitul NATO de peste două săptămâni, de la Chicago. Este de
datoria Guvernului Ponta, a miniştrilor Florin Georgescu, Dobriţoiu, Rus,
Corlăţan şi a profesorului Marga, ca acolo, la McCromick Place Convention
Center, din Chicago, să demaşte această farsă şi să anunţe partenerilor
euro-atlantici începutul revenirii României la normalitate. Să anunţe în
America, în secolul Pacificului, revenirea temeinică a României în Europa. Să-i
ajute Dumnezeu!
Radu Toma