Nascut
la 22 februarie 1933, la Magureni, Prahova, absolvent al
Liceului “Dumitru Barbu Stirbei” si al Scolii Tehnice Petrol Campina,
apoi al Scolii Superioare de Aviatie, Justin Capra, asa cum este
cunoscut in media numele sau, a fost avansat locotenent si repartizat la Divizia 23 Aviatie Reactiva Otopeni.
Geniul sau tehnic, inegalabil, se manifestase deja. Cunoscut
pentru 114 inventii, intre care 7 aparate de zbor, 15 motoare neconventionale
si 10 automobile cu propulsie electrica, a beneficiat, insa, ca multi alti
inventatori romani, de o lipsa cvasitotala de interes din partea autoritatilor
romane. Este motivul pentru care, urmand traditia Vuia, Vlaicu, Coanda, s-a
adresat altor posibil interesati. Prima sa mare inventie, “rucsacul zburator”,
i-a atras dizgratia si zdrobirea carierei militare pe motive politice. Dupa ce
a inundat cu cereri de sprijin si omologare Ministerul Apararii si ministerele
de resort romane, in zilele de 2 si 4 august 1956 s-a adresat, in incercarea de
a obtine patentarea inventiei si recunoasterea internationala, legatiilor SUA
si Marii Britanii la Bucuresti.
Rezultatele au fost urmatoarele:
- A fost
retinut de Directia Contrainformatii Militare, condamnat in urgenta si dat
afara din armata, pe motive politice, la 6 august 1956;
- Inventia
avea sa-i fie preluata, ca multe altele, si brevetata in SUA, ulterior, la
22 februarie 1962, pe numele tehnicienilor ……. Wendell Moore, Cecil Martin
si Robert Cumings.
Devenind intre timp un nume cunosut in inventica,
Justin-Virgilius Capra a cerut reabilitarea si repunerea in drepturi ca militar
incepand cu ianuarie 1990. La 19 septembrie 2006 a solicitat in instanta sa i se
acorde toate gradele militare de care ar fi putut beneficia in perioada 6
august 1956 – 13 iulie 1990 si dreptul la pensie militara. Constatandu-se indepartarea
din armata pe motive politice, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti i-a dat castig
de cauza prin Sentinta civila nr.309/18.01.2007.
Dornic sa contribuie la realizarea unitatii de corp a
rezervistilor in general si, in mod special, a pilotilor, inginerilor si
tehnicienilor militari specializati in domeniul Aeronauticii, Justin-Virgilius
Capra s-a inscris in Sindicatul Cadrelor Militare Diponibilizate in mod
simbolic, de Ziua Unirii, la 24 ianuarie 2014. Proiectul, pe care si l-a asumat
ca sindicalist, era coordonarea eforturilor rezervistilor din domeniu in
vederea infiintari unui muzeu al pionierilor aviatiei romanesti, la Banesti,
acolo unde a murit, in misiune patriotica de zbor dedicata infaptuirii unitatii
nationale, Aurel Vlaicu, la 13 septembrie 1913, prin sabotarea avionului “Vlaicu II”.
Justin-Virgilius Capra s-a stins prematur, in plina
putere creatoare, la 19 ianuarie 2015, la Spitalul Judetean Ploiesti. Locul sau
firesc de odihna ar fi fost Cimitirul Bellu, alaturi de marile somitati ale
neamului. Inventatorii de geniu fiind, insa, mai putin pretuiti se pare, in
Romania, decat actorii si cantaretii, s-au implicat in sprijinul familiei si
apropiatilor, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, conducerea
SCMD, astronautul Gl.Mr. Dumitru-Dorin Prunariu si conducerea Sindicatului
National al Revolutionarilor Decembrie ’89.
Trupul neinsufletit va fi adus astazi, 21 ianuarie, de
la Ploiesti si depus, in jurul orelor 17.00, la capela Cimitirului Militar Ghencea
III. Ceremonia va avea loc, maine 22 ianuarie, la ora 12.00, la cimitirul
mentionat.
Este o mare pierdere reala pentru natiunea romana! Dumnezeu
sa-l odihneasca!
Presedintele SCMD,
Col.(r.) dr. Mircea DOGARU