Către,
MINISTERUL MUNCII SI JUSTITIEI
SOCIALE
-
In atentia doamnei ministru Lia Olguta Vasilescu -
cu sediul in Bucuresti,
str.Demetru I.Dobrescu nr.2, sector 3, cod postal 030167
Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (în
continuare SCMD), cu sediul in Bucuresti,
str. Bogota, nr. 6, Sector 1, in temeiul dispozitiilor art. 28, alin (2) din Legea nr.
62/2011, privind dialogul social, in numele membrilor sai de sindicat, in
temeiul Legii nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, modificata si
completata ulterior, formulam prezenta
PLANGERE
ADMINISTRATIVA PREALABILA
avand in vedere urmatoarele motive:
Instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare
nu a reprezentat un privilegiu, ci o compensatie partiala a inconvenientelor
care rezulta din rigoarea statutelor speciale carora trebuie sa se supuna
militarii, care sunt mult mai severe si mai restrictive decat pentru celelalte
categorii de beneficiari ai sistemului de pensii:
-
Interzicerea
activitatilor care le-ar putea aduce venituri suplimentare;
-
Riscul
pe care il implica exercitarea profesiilor de catre cadrele militare din toate
structurile de aparare, ordine publica si securitate nationala, pe plan intern
si extern;
Reglementarea prevazuta de Legea nr.223/2015 nu a
constituit o incalcare a principiului egalitatii in fata legii ci o
diferentiere a regimului juridic de pensionare fata de regimul stabilit pentru
alti asigurati, care nu sunt supusi acelorasi exigente, restrictii si riscuri.
O asemenea interpretare tinde sa nege in substanta un drept prevazut de
legiuitor in favoarea membrilor nostrii de sindicat, devenit cert si lichid
odata cu incetarea raporturilor lor de serviciu, care a fost recunoscuta si
prin Decizii ale Curtii Constitutionale – ex. Decizia CCR nr.20/02.02.2000,
dosar nr. 5A/2000.
In
acest context, adoptarea OUG nr.59/2017, care a modificat Legea nr.223/2015 sau
declaratiile neconforme cu realitatea ale ministrului muncii:
o Incalca art.14 din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului, care interzice tratarea in mod diferit a persoanelor aflate in situatii
comparabile (in speta militari si magistrati);
o Incalca Decizia CCR nr.20/2000, dosar 5A/2000, care a
decis ca nu se poate identifica o ratiune suficienta care sa justifice
aplicarea unui tratament diferit intre pensia magistratilor si pensia militarilor;
o Incalca prevederile Constitutiei Romaniei: art.1 alin.5,
art.2 alin.2, art.4 alin.1, art.11 alin.1 si 2, art.16 alin.1 si 2, art.30
alin.6 si 7, art.31 alin.1 si 2, art.41 alin.2 si 3, art.42 alin.1 si 2, art.44
alin.1-4, art.53 alin.1 si 2, art.61 alin.1, art.115 alin.1, 2,4 si 6, art.118
alin.1 coroborat cu art.61 alin.1.
Nu in ultimul rand, nu este avut in vedere faptul ca
militarii constituie singura categorie profesionala cu obligatii de serviciu
dupa trecerea in rezerva, intrucat in caz de necesitate rezervistii sunt
obligatoriu concentrati, refuzul constituind infractiune sanctionata de Codul
penal.
Apreciem ca in situatia noastra sunt aplicabile
dispozitiile art.60 din Coventie, potrivit caruia „nicio dispozitie din
prezenta conventie nu va fi interpretata ca limitand sau aducand atingere
drepturilor omului si libertatilor fundamentale care ar putea fi recunoscute
conform legilor oricarei parti contractante sau oricarei alte conventii la care
aceasta parte contractanta este parte”.
Precizam ca incepand cu anul 2010, legislatia adoptata a
avut in vedere pe de o parte reducerea chetuielilor publice, iar pe de alta
modificarea legislatiei in domeniul pensiilor militare, modificari care au
afectat profund atat moral cat si material aceasta categorie profesionala.
Nemultumirile noastre sunt legate de neintelegerea sau
intelegerea defectuoasa a naturii juridice a pensiilor militare, strans legata de particularitatile
activitatii
tuturor cadrelor militare din sistemul national de aparare, ordine publica si
securitate nationala, pe care le putem sintetiza astfel: activitatea nu s-a
limitat in timp la durata programului normal de lucru si nu a existat posibilitatea
compensarii muncii prestate cu timp liber sau plati suplimentare; exercitarea
prerogativelor constitutionale de aparare, ordine publica si securitate
nationala se caracterizeaza prin continuitate; institutiile publice au
obligatia legala de a asigura realizarea drepturilor prin dispozitiile in
vigoare referitoare la specificul muncii prestate, importanta sociala si
restrictiile aferente; expunerea cadrelor militare la un grad ridicat de stres
si risc.
Consideram
ca orice masura reparatorie trebuie sa priveasca un just echilibru intre
interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale
persoanelor, echilibru care nu este mentinut ori de cate ori, prin diminuarea
sau limitarea drepturilor patrimoniale, persoanele trebuie sa suporte o sarcina
excesiva si disproportionata.
In
drept, ne intemeiem
prezenta pe dispozitiile art.7 din Legea
nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, modificata prin Legea
nr.76/2012, coroborate cu dispozitiile art.1 din Intaiul Protocol Aditional
la Conventia Europeana pentru Apararea Drepturilor Omului si Libertatilor
Fundamentale ale Omului, in care Romania este parte, intrucat consideram ca
suntem vatamati in drepturile noastre prin modificarile legislative/afirmatii
neconform cu realitatea.
Presedintele
S.C.M.D.
Col.(r) dr. Mircea DOGARU