AMENDAMENTE LA LEGEA NR.168/2020
-
In
atentia tuturor membrilor SCMD –
Doamnelor si domnilor,
Va prezentam alaturat initiativa legislativa a d-lui.
deputat gl.(r) Nicolae N. ROMAN vizand amendarea Legii nr.168/2020, in scopul
eliminarii discriminarii militarilor si politistilor care au desfasurat misiuni
de lupta/operatiuni militare in tara fata de cei care au executat astfel de
misiuni, tot in cadrul NATO, dar in afara hotarelor tarii. Multumindu-i domnului
deputat pe aceasta cale, va atragem atentia ca interventiile care va apar cu galben/subliniat reprezinta
imbunatatirile aduse textului de SCMD. Dar, nu va bucurati degeaba! Calaii nostri
de la MApN au intervenit,deja, ametindu-i pe deputati si senatori. Drept care,
va vom prezenta si varianta trimisa de Parlament la Consiliul Economic si Social
(CES), ca sa intelegeti cu ce ne confruntam de 12 ani. O masura legitima,
reparatorie, a fost transformata, deja, intr-un act de intarire a “ideilor
ciuce”. Drept care, SCMD a intervenit la CES.
Honor et Patria! Vae Victis!
Presedintele SCMD,
Col.(r)
dr. ircea DOGARU
I.
VARIANTA DEPUTATULUI GR.(R) NICOLAE N. ROMAN …
Către
BIROUL PERMANENT AL
CAMEREI DEPUTAȚILOR
În conformitate
cu prevederile art. 74 din Constituția României și prevederile art. 95 din
Regulamentului Camerei Deputaților, vă înaintăm alăturat propunerea legislativă
pentru modificarea și completarea Legii nr.168/2020 pentru recunoașterea
meritelor personalului participant la acțiuni militare, misiuni și operații pe
teritoriul sau în afara teritoriului statului
român și acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia și urmașilor celui decedat.
INITIATOR
Deputat Nicolae N. ROMAN
EXPUNERE DE MOTIVE
la propunerea Legislativă pentru
modificarea și completarea
Legii nr. 168 din 7 august 2020 pentru
recunoașterea meritelor personalului participant
la acțiuni militare, misiuni și operații pe
teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi
acestuia, familiei acestuia și urmașilor celui decedat
Întrucât Legea nr. 168 din 7
august 2020 a fost rectificată,
Completarea și modificarea legii este determinată și impusă de evoluția
numerică a personalului participant la acțiuni militare, misiuni și
operații, activ în prezent și care, determinat de criterii personale de evaluare, își poate
schimba statutul și raportul de serviciu față de Armata Română și de alte
instituții ale Sistemului Național de Apărare.
În prezent de prevederile în vigoare, ale Legii 168/2020 beneficiază aproximativ 15.640 militari
activi și circa 4020 militari în rezervă.
În luna iulie 2021 au beneficiat de suma de 575 lei - 15.640 persoane
active/instituțiile abilitate să desfăsoare astfel de acțiuni, însumând 8.993.000 lei și de suma de 425 lei - 4020
persoane din rezerva instituțiilor sus
menționate, care au fost plătite cu suma de 1.708.500 lei.
Din cauza că mulți dintre participanți
la acțiuni militare, misiuni și operatii, pe teritoriul sau în afara
teritoriului statului român conform prezentelor propuneri legislative, nu mai
sunt personal activ al Armatei Române în momentul
elaborarii prezentei legi, nu
poate fi estimat foarte riguros numărul
real al beneficiarilor.
De asemenea, fluctuațiile de personal activ și în rezervă, dar și de
impredictibilitatea evoluției politice
care implică deschiderea unor noi misiuni, operații, acțiuni militare și teatre
de operații fac ca această sumă să fie foarte fluida.
Activitatea militară se desfasoară pe baza de ordin verbal sau scris pe
toată durata acesteia, indiferent de locul de desfașurare: teritoriul național
sau în afara acestuia, iar toate
elementele caracteristice acțiunilor
militare, misiuni și
operații sunt precizate prin
ordin, sunt înscrise în ordinul de zi pe unitate sau în jurnalul
acțiunilor militare și nu pot fi modificate decât de către decidenți.
Ordinul de zi pe unitate sau jurnalul acțiunilor militare sunt
documente în baza cărora se procedează
la reconstituirea duratei de desfașurare a acțiunilor militare, rnisiunii sau
operații și a caracteristicilor acesteia, dar nu pot realiza o egalitate de
tratament privind expunerea la risc a participanților pe durata diferită și
nici nu pot stabili gradul de periculozitate și repetabilitate, specifice al
fiecarei acțiuni militare sau operații.
Recunoscând contribuția adusă de către veterani la dezvoltarea relațiilor
intemaționale și a parteneriatelor
strategice prin asigurarea unui suport faptic și material, precum și de către civil
la astfel de acțiuni militare, misiuni și operații cu durată diferită și cu
grad de risc variabil, poate crește, iar adoptarea unor modificari și completări
ale legii sunt necesare în scopul lărgirii spectrului de situații reale, ivite în
cadrul acțiunilor militare pe teritoriul național sau în afara teritoriul național.
Considerăm că este oportun să se asigure un tratament echitabil pentru acordarea
drepturilor stipulate prin lege întregului
personalul participant la actiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului țării, precum și
familiei acestuia nu numai la trecerea în rezervă, ci și urmașilor celui
decedat, indiferent de structurile/ autoritățile din care au făcut parte sau de
casa de pensii la care sunt arondați.
Din analiza situației rezultă că se crează inechitați, uneori chiar și între
persoane aflate în activitate ale aceleași structuri militare, în raport cu
participarea la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul național
sau în afara teritoriului național.
Constatând că dimensiunea morală și rezonanța națională a
evenimentului, la care se adaugă rolul său
instructiv, efectele pozitive ale sportului privind recuperarea fizică și
recuperarea /reabilitarea psihică constituie argumente solide pentru acordarea
suportului logistic și financiar, necesare în vederea participării la astfel de
acțiuni, se trage concluzia că este necesară modificarea actualului cadru legislativ, care nu cuprinde
toate elementele de suport legal pentru
veterani, invalizi și răniți,
precum și a însoțitorilor acestora
privind reinserția
socio-profesională, dar și recuperarea fizică și psihică prin acțiuni de
sprijin real.
Pentru întărirea spiritului de corp, a coeziunii structurilor
militare și a sporirii și îmbunătățirii
imaginii Armatei Române.
Deoarece toate aceste aspecte vizează interesul public și constituie
situații a căror reglementare nu poate fi amânată, supun dezbaterii și adoptării
Parlamentului României prezenta inițiativă legislativă,
INIȚIATOR
DEPUTAT A.U.R.
Nicolae N. ROMAN
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
LEGE
pentru modificarea și completarea Legii
nr.168/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului participant la acțiuni
militare, misiuni și operații pe
teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestuia, familiei
acestuia și urmașilor celui decedat
Camera Deputatilor
adoptă prezenta lege:
Art. I. - Legea nr.168/2020
pentru recunoașterea meritelor personalului participant la actiuni militare,
misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor
drepturi acestuia, familiei
acestuia și urmașilor celui decedat,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 715 din 8
august 2020, se modifică și se completează dupa cum urmează:
Art.1. Articolul 2, litera j) se
modifică și va avea următorul conținut:
j) veterani din
teatrele de operații - personalul participant la acțiuni militare, misiuni și
operații pe teritoriul național și în afara teritoriului statului român,
desfășurate în teatre de operații/zone de misiuni.
Art.2. Articolul 2, litera k) se
modifică și va avea următorul conținut:
k) teatrul de operații/zona de misiune - arie geografică (terestră,
maritimă sau aeriană) pe
teritorul național sau în afara
teritoriului statului român,
în care misiunea este autorizată
să se desfașoare, conform
mandatului încredințat de către organizația națională/ internațională /coaliția
responsabilă de planificarea, implementarea, coordonarea și monitorizarea
tuturor activităților operaționale din respectiva arie geografică. Pentru Ministerul Apărării Naționale, teatrele
de operații/zonele de misiune se nominalizează prin ordin al ministrului apărării naționale. Prin misiuni și operații cu
potențial ridicat de risc, desfășurate pe teritoriul statului român, se înțeleg
următoarele tipuri de misiuni efectuate de personalul din sistemul ae apărare,
ordine publică și apărare națională.
a) misiunile
executate de forțele aflate în „serviciu de luptă”, așa cum sunt ele definite
în reglementările specifice privind conducerea și executarea serviciului de
luptă în Armata României;
b) activitățile de alertare, exercițiile și antrenamentele, executate cu tehnică de luptă, în teren, pe/sub apă și în aer, cu sau fără trageri de luptă;
c) misiunile
executate pentru îndeplinirea funcțiilor de sprijin repartizate Ministerului
Apărării Naționale, potrivit legislației în domeniul situațiilor de război, de urgență
sau de alertă;
d) activitățile de
testare și evaluare a tehnicii militare, armamentului, munițiilor,
explozivilor sau a altor asemenea produse pentru apărare, cu grad ridicat
de periculozitate;
e)
misiuni/activități ordonate, pe timpul cărora condițiile de desfășurare
a acestora se agravează, astfel încât apare riscul producerii unor
consecințe grave pentru viața și sănătatea personalului.
Pentru autoritățile cu atribuții în apărarea securității naționale
zonele de misiune se stabilesc
prin ordin al conducătorului
instituției, în funcție de gradul de risc specific al ariei geografice respective
unde personalul participă la acțiuni militare, misiuni și operatii.
Art.3. Alineatul 1 al articolului 4 se modifică și va avea
următorul cuprins:
(1) "Personalul participant la acțiuni militare,
misiuni și operații desfășurate pe teritoriul național, în teatre de operații/zone
de misiuni, are calitatea de ,,Veteran
din teatrele de operații".
Art.4. Alineatul (4) al
articolului 4 se modifică și va avea următorul
cuprins:
"Calitatea de „Veteran
din teatrele de operatii”
se acordă prin hotarare
a Guvernului, la propunerea
conducătorului instituției din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională și personalului care
a participat la acțiuni militare, misiuni și operații așa cum sunt definite la
art. 4 lit k. pe baza consemnărilor în jurnalul acțiunilor
militare sau în ordinul de zi pe unitate."
Art.5. După
alineatul (4) al articolului 4 se introduce un nou alineat (5) cu următorul
cuprins:
" Calitatea de ,,Veteran
din teatrele de operații" se poate
acorda și pentru
participarea la acțiuni militare, misiuni și operații în teatre de operații/zone
de misiuni, care au presupus evenirnente consemnate în jurnalul acțiunilor
militare sau în ordinul de zi pe unitate, precum:
-
până la
sau peste 120 zile consecutive sau cumulative de participare la misiuni;
-
desfașurarea
de actiuni militare în interesul unei organizații internaționale;
-
pe
timpul unei misiuni a/au participat,
individual sau în formație, la cel putin 3 schimburi de foc cu adversarii;
-
a fost
prizonier/arestat al adversarului pentru o perioadă de minim 3 zile;
-
a/au
desfășurat individual sau în formație, actiuni de culegere, analiză, prelucrare
de informații de orice natură, necesare sau utile pregătirii și desfașurării acțiunilor
militare și care au fost exploatate în acest scop sau în vederea întrebuințării forțelor militare în
interiorul sau în afara
teritoriului național;
-
a
desfășurat individual sau în formație acțiuni/activități de evaluare, de
control și de coordonare a activitatilor
și acțiunilor militare, misiuni și operații din teatre de operații/zone de
misiuni.
Art.6. După alineatul (5) al articolului 4 se introduc
cinci noi alineate, alineatul (6), (7), (8), (9) și (10), care au următorul
cuprins:
(6) Calitatea de ,,Veteran din
teatrele de operatii" se acordă
prin hotărâre a Guvemului, la
propunerea conducătorului instituției din cadrul sistemului național de
apărare, ordine publică și securitate
natională întregului personal militar sau civil, participant la acțiuni militare,
misiuni și operații pe teritoriul național sau în teatre de operații/zone de misiuni, după trecerea
în rezervă sau ieșirea la
pensie la limită de vârstă de pensionare
prevazută de lege sau in situațiile în
care, în urma rănilor primite, sunt
trecuți în rezervă din motive medicale.
(7) Ministerul Apărării Naționale
va realiza semnul onorific ,,Veteran din teatrele de operații'' și
legitimația prevăzută de
lege, care se vor acorda personalului care îndeplinește condițiile de la art. 2, 3 și 4
(8) Celelalte structuri din cadrul
sistemului național de apărare, ordine publică și securitate natională vor folosi același semn onorific ,,Veteran
din teatrele de operații'',
elaborat de Ministerul Apărării Naționale. Toate structurile din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate
nationala vor elabora brevete
specifice instituției, dar care vor cuprinde semnul
onorific ,, Veteran din teatrele de operații".
Brevetul înlocuiește actuala legitimație de ,, Veteran din teatrele
de operații" cu
respectarea prevederilor de elaborare a
actelor doveditoare prevăzute până la intrarea în vigoare a legii nr. 168/2020 și a
prezentei legi.
Termenul și modul de preschimbare a actualelor legitimații de ,, Veteran
din teatrele de operații" cu
brevetele menționate mai sus, se stabilesc de conducatorul fiecarei instituții din cadrul Sistemului Național de
Apărare dar nu mai târziu de 45 zile de
la apariția legii.
(9) Calitatea de ,,Veteran din
teatrele de operații", atestată prin
brevet și semnul onorific, se
acorda de catre:
- Președintele României, pentru generali și miniștri;
- miniștrii de resort și șefii autorităților din cadrul sistemului național
de apărare pentru colonei și locotenent
colonei, comandanți/șefi direcți
sau nemijlociți ai
structurilor participante în teatrele
de operatii/zone de misiune;
- colonei și locotenent - colonei, comandanți/șefi direcți
și/sau nemijlociți ai structurilor participante în teatrele de
operații/zone de misiune, personalului cu alte grade militare participant la misiuni/acțiuni pe teritoriul național sau în teatrele de
operații/zonele de misiune.
- Comandanți ai Centrelor
Militare Zonale / Județene pentru rezerviști
(10) Înmânarea brevetului și a semnului onorific
se face o singura data pe an, la toate structurile
sistemului national de aparare, în cadrul unei ceremonii organizate în ziua de
9 Mai - Ziua Independenței de Stat.
Art.7. Articolul
12 alineatul (1), lit. a), b) si c) se modifică și
vor avea următorul cuprins:
(1) Personalul participant care a dobândit
calitatea de ,,Veteran din teatrele de operații'' în urma participării la acțiuni
militare, misiuni și operații beneficiază de următoarele drepturi:
a) dreptul de a purta pe uniformă
militară, însemnul onorific ,,Veteran
din teatrele de operații", după trecerea în rezervă sau ieșirea la
pensie la limită de varstă;
b) o sumă forfetară lunară, neimpozabilă,
în procent de 25% din salariul
minim brut pe țară garantat în
plată, până la împlinirea vârstei standard de pensionare, prevazută de lege
pentru fiecare categorie de personal;
c) o indemnizatie lunară,
neimpozabilă, în procent de 45% din salariul
de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu data împlinirii
vârstei standard de pensionare prevazută de lege pentru fiecare categorie de
personal. Aceasta se plateste de către Casa de pensii sectoriala în evidența
căreia se află veteranii din
teatrele de operații.
Art.8. Prezenta lege intră în
vigoare la 60 zile de la publicarea în Monitorul Oficial
al României, Partea I în baza art. 78 din Constituția României
republicată, și se renumerotează, Acest
proiect de lege se consideră adoptat de Camera Deputatilor în forma inițială, în
condițiile articolului 75 alineatul (2)
teza a III-a din Constituția României,
republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI
DEPUTAȚILOR
II.
Forma
trimisa de parlament la CES
(veti
observa ca la articolul modificat nu mai apar militarii / politistii care au
indeplinit misiuni de lupta in spatiul aerian, terestru si maritim al Romaniei)