OPINIA UNIUNII NATIONALE A
POLITISTILOR (UNIPOL)
DESPRE DEZBATERILE DE IERI
05.04.2016 DIN COMISIA DE MUNCA A CAMEREI DEPUTATILOR PRIVIND
ART. 40 DIN OUG NR. 57/2015
Marți,
05.04.2016, între orele 10:00-16:10, la Comisia pentru muncă şi protecţie socială
din Camera Deputaților a avut loc ședința de lucru pentru susținerea și
dezbaterea amendamentelor la PLx 82/2016 – Proiectul de Lege pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului
plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi
unele măsuri fiscal-bugetare.
Delegația
sindicatului nostru a susținut cu fermitate, alături de delegația
Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate – SCMD, punctul de vedere al
amendării legii în sensul abrogării complete a art. 40 din OUG nr.57/2015,
principalul argument fiind acela că modificarea, de către guvern a Legii nr.
223/2015 prin OUG nr. 57/2015, încalcă flagrant principiul separației și
echilibrului puterilor în stat, consacrat de art. 1 al (4) din Constituția
României, fiind o tentativă grosolană a executivului de a uzurpa puterea
legislativă parlamentară, în scopul subminării încrederii cetățenilor în legile
organice și în puterea legiuitoare a Parlamentului României.
Din
nefericire, nu toate organizațiile sindicale prezente la dezbateri au apărat
acest principiul constituțional, o parte dintre acestea (SNPPC, SNAP)
situându-se pe poziții de apărători ai OUG nr. 57/2015, unele dintre
argumentele prezentate de către acestea dovedind că strategia guvernului de
subminare a încrederii cetățenilor în puterea legiuitoare a Parlamentului
României deja dă roade (au susținut, de pildă, că au informații că
Guvernul României deja pregătește o ordonanță de prorogare a aplicării Legii
nr. 223/2015 până la 01.01.2017, pentru situația în care Proiectul de Lege
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2015 nu trece de
Comisia pentru muncă şi protecţie socială din Camera Deputaților în forma
propusă de către Guvern).
Poziția
disonantă în susținerea amendamentelor, abandonarea principiilor de drept și
argumentația de contabili în slujba Guvernului ale liderilor SNPPC, SNAP a fost
atât de evidentă încât președintele Comisiei pentru muncă şi protecţie socială
din Camera Deputaților le-a atras atenția acestora că sabotează interesele
profesionale ale membrilor de sindicat. Spre exemplificare, este de neînțeles,
prin prisma rațiunii activității sindicale, îngrijorarea acestor lideri,
exprimată în dezbateri, că prin aplicarea prevederilor Legii nr. 223/2015
nemodificate și completate prin vre-o ordonanță de guvern, unele dintre
pensiile militarilor și polițiștilor ar putea ajunge la un cuantum brut mai
mare decât salariile nete în plată. Adevărata problemă este, în realitate, că
atât în MAI, în MApN și poate și în SRI, încă există personal foarte prost
plătit, ceea ce conduce inevitabil la o bază de calcul foarte mică pentru
pensiile militare ale acestora.
În
opinia noastră, majoritatea covârșitoare a nemulțumirilor exprimate de către
liderii sindicatelor sus-amintite, legate de aplicarea întocmai a prevederilor
Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, nu au nici o legătură cu
această lege, acestea fiind pur și simplu generate de decalajele salariale
între arme, corpuri, eșaloane din cadrul MApN, MAI și SRI (fiind, în ultimă
instanță, generate de inexistența unei legi echitabile a salarizării).
Din
partea MAI, la dezbateri a participat chestorul de poliție
Lucian-Ioan MUNTEAN, director al Casei de Pensii Sectoriale a MAI, care a
argumentat că art. 40 din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr.57/2015 era
necesar deoarece Legea nr. 223/2015 este neclară în ceea ce privește sintagma
,,venituri brute realizate” din cuprinsul art. 28 din lege, care definește baza
de calcul a pensiei militare, creând astfel posibilitatea unor polițiști
,,băieți deștepți” să aducă adeverințe de salariu de la 5-6 universități
private pentru a ,,umfla artificial” baza de calcul prev. de art 28 din lege.
Apreciem că argumentul domniei sale este manipulator, în logica expusă alți
,,băieți deștepți” putând aduce adeverințe de câștiguri la loterie, pentru a
putea frauda legea. În altă ordine de idei, orice lege poate fi fraudată,
,,băieți deștepți” au existat și vor exista, însă acest aspect nu are legătură
cu legea pensiilor ci cu vigilența și eficacitatea organelor de anchetă penală.
Cu
toate interferențele negative ale intervențiilor peste rând ale liderilor
grupului sindicatelor pro-guvernamentale, delegațiile UNIPOL și SCMD au reușit
să convingă membrii Comisiei pentru muncă şi protecţie socială din Camera
Deputaților cu privire la următoarele aspecte esențiale:
§ sporul procentual la cuantumul pensiei
militare, prev. de art. 108 din L223/2015, provine din pilonul II al sistemului
de pensii și nu poate face obiectul includerii și plafonării în pensiile
stabilite în Pilonul I (din care fac parte si pensiile militare de stat).
Militarii (ca și polițiștii, până în anul 2002 și după) au contribuit, prin
efectul legii, la constituirea Pilonului II, urmând ca, la deschiderea
dreptului la pensie, pensia militară să fie SUPLIMENTATĂ cu între 13-22%,
pensie privată, în funcție de stagiul și perioada de cotizare (conf. Lg
27/1966, Decretului 232/1986, OUG 31/1998 și ulterior Lg. 19/2000);
§ sporul procentual la cuantumul pensiei militare,
prev. de art. 11 din Legea 80/1995privind statutul cadrelor militare și
legislația ulterioară (Legea nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul
Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade
profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri și Legea nr. 574/2004 privind
Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru maiştri militari, subofiţeri şi
pentru funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente
cu gradele de maiştri militari şi subofiţeri) ține de beneficiile sistemului
naţional de decoraţii al României (Cancelaria Ordinelor), nu provine din
vreunul dintre piloanele sistemului de pensii și nu poate face obiectul
includerii și plafonării în pensiile militare de stat.
Din
cadrul sindicatului nostru la dezbateri au participat Marius Idita –
președinte, Col. (r) Bălan Octavian – consilier – și cms. șef dr. Marius Boncu
– consilier, iar din partea Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate –
SCMD, Col.(r) dr. Mircea DOGARU – președinte, Gl. Fl. Aer. (r) Bălan Iosif –
secretar general (interimar), Col. (r) Pricina Valeriu – vicepreședinte și Col.
(r) Caloian Monica – Coordonator Departament Juridic.