NECONSTITUTIONALITATEA OUG
57/2015 SI A OUG59/2017.
ARGUMENTE IN DISCUTIILE CU
DEPUTATII SI SENATORII DIN TERITORIU, CARE VA REPREZINTA
-
In atentia tuturor membrilor SCMD –
Doamnelor si domnilor,
Conform Deciziei CD al SCMD din 05 iulie a.c., va
punem la dispozitie, ca argumente in discutiile cu deputatii si senatorii, indiferent
de culoare politica, referitor la legislatia in domeniul pensiilor militare,
fragmente din DECIZIA nr.20/02.02.2000 a CCR si fragmente din DECIZIA nr.29/2011
a ICCJ.
Ambele
statueaza deplina egalitate de tratament, din punct de vedere legislativ,
dintre magistrati si rezervisti.
In conditiile in care magistratii sunt exceptati de la
ambele OUG-uri mentionate in titlu, noi, SCMD, am ridicat, deja, in fata
ministrului Justitiei, urmatoarea sesizare majora: DACA PRESEDINTELE ROMANIEI ESTE
OBLIGAT SA RESPECTE DECIZIILE CCR SI ICCJ (CAZUL KOVESI), IN ACEEASI MASURA
ESTE OBLIGAT SA LE RESPECTE SI GUVERNUL IN CEEA CE PRIVESTE PENSIILE MILITARE.
IAR, DACA PRESEDINTELE SE VREA A FI SUSPENDAT PENTRU
INTARZIEREA DE 30 DE ZILE A APLICARII DECIZIEI CCR IN CAZUL KOVESI, CU ATAT MAI
MULT PREMIERUL DANCILA TREBUIE SUSPENDAT PENTRU INTARZIEREA DE 18 ANI A
APLICARII DECIZIEI CCR IN CEEA CE PRIVESTE PENSIILE MILITARE DE STAT, LA CARE A
SUBSCRIS SI, MAI MULT, A ACEPTAT, IN MOD FLAGRANT CONTRADICTORIU, INTRODUCEREA
REZERVISTILOR IN ABERANTA OUG59/2017 A LIEI OLGUTA VASILESCU.
HONOR ET PATRIA! VAE VICTIS!
Presedintele SCMD,
Col.(r)dr. Mircea DOGARU
DECIZIA NR.
20/02.02.2000 A CCR
(in dosarul 5A/2000)
"Curtea Constitutionala retine ca
instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare si pentru magistrati nu
reprezinta un privilegiu, ci este justificata in mod obiectiv, ea constituind o
compensatie partiala a inconvenientelor ce rezulta din rigoarea statutelor
speciale carora trebuie sa li se supuna militarii si magistratii.
Astfel, aceste statute speciale
stabilite de Parlament prin legi sunt mult mai severe, mai restrictive,
impunand militarilor si magistratilor obligatii si interdictii pe care celelalte
categorii de asigurati nu le au. Intr-adevar acestora le sunt interzise
activitati ce le-ar putea aduce venituri suplimentare, care sa le asigure
posibilitatea efectiva de a-si crea o situatie materiala de natura sa le ofere
dupa pensionare mentinerea unui nivel de viata cat mai apropiat de cel avut in
timpul activitatii.
............................................................................................................
Un alt element comun care justifica in
mod obiectiv si rezonabil un tratament juridic asemanator al magistratilor si
al cadrelor militare, inclusiv in ceea ce priveste regimul de pensionare, il
reprezinta riscul pe care il implica exercitarea profesiilor respective,
ambele avand un rol esential in apararea drepturilor omului, a ordinii publice,
a valorilor statului de drept. In considerarea riscurilor la care se expun in
exercitarea atributiilor lor militarii si magistratii.
............................................................................................................
Curtea Constitutionala constata, pe de
alta parte, ca reglementarea in vigoare a pensiei de serviciu pentru
militari, ca si cea a pensiei de serviciu pentru magistrati, cu diferentele pe
care aceasta pensie le prezinta fata de pensia comuna de asigurari sociale, nu
constituie o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii,
principiu prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Aceasta constatare se
bazeaza pe specificul comun al activitatii militarilor si magistratilor, care,
astfel cum a rezultat din analiza anterioara a dispozitiilor constitutionale si
legale aplicabile, impune celor doua categorii profesionale obligatii
si interdictii severe, precum si riscuri sporite, ceea ce justifica in mod
obiectiv si rezonabil o diferentiere a regimului juridic de pensionare fata de
regimul stabilit pentru alti asigurati care nu sunt supusi acelorasi exigente,
restrictii si riscuri.
............................................................................................................
Curtea Constitutionala constata ca, fata
de asemanarile subliniate anterior intre situatia cadrelor militare si cea a
magistratilor, avandu-se in vedere si caracteristicile comune ale statutelor
aplicabile acestor categorii profesionale, care au determinat in mod obiectiv
reglementarea prin lege, in mod aproape identic, a pensiei de serviciu, nu
se poate identifica o ratiune suficienta care sa justifice aplicarea unui
tratament diferit magistratilor fata de cadrele militare permanente, astfel
cum s-a procedat prin art. 198 din noua lege a pensiilor, care abroga
reglementarea privind pensia de serviciu a magistratilor.
............................................................................................................
diferenta de regim juridic ce se creeaza
intre pensia magistratilor si pensia militarilor constituie, in conditiile
infatisate prin considerentele anterioare, o incalcare de catre legiuitor a
egalitatii de tratament juridic, ceea ce, in absenta unei determinari
obiective, este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
in intelesul conferit acestui text constitutional prin dispozitiile actelor
internationale privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care
Romania este parte. Intre acestea figureaza si prevederile referitoare la
nediscrimieste ale art. E din partea a V-a a Cartei sociale europene revizuite,
al caror cuprins, conturat prin dispozitiile corespunzatoare ale anexei,
cuprinde si dispozitia conform careia "O diferenta de tratament pe un
motiv obiectiv si rezonabil nu este considerata ca discriminatorie".
Doamna
si domnilor,
Intr-o tara normala, condusa de oameni normali, nici n-ar mai trebui sa ne
adresam CCR pentru ca raspunsul exista si ar fi trebuit sa-l cunoasteti. Intr-o
tara insa, condusa de ambuscati si tradatori, spre disparitie statala, suntem
obligati nu atat prin prisma intereselor noastre, cat datorita juramantului de
credinta si de sange facut Patriei, sa intervenim.
Pentru a evita declansarea pe fata a unui conflict deschis, rezervisti-Guvern
si majoritatea parlamentara, cu grave pierderi politice pentru dvs., va rog
respectuos sa retrageti urgent anticonstitutionala, ticaloasa si tradatoarea
Ordonanta de Urgenta Vasilescu si sa-i retrageti, de asemenea, pe toti
acoperitii dvs., mancatori de dejectii pe seama militarilor, care actioneaza in
media pe post de “jurnalisti” si “analisti”. Altfel, vom fi obligati sa le
dezvaluim interesele, averile, gradele si apartenenta … externa.
Decizia nr. 29/2011 a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie
- Fragmente –
.......................................................
3 34. Aşa cum s-a stabilit
prin Decizia nr. 20 din 2 februarie 2000 a Curţii Constituţionale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 18 februarie 2000, aceste
pensii speciale au fost concepute de legiuitor nu cu titlu de privilegiu, ci au
fost justificate în mod obiectiv şi constituiau o compensaţie parţialăa
inconvenientelor ce au rezultat din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie
să li se supună fiecare dintre categoriile socioprofesionale avute în vedere de
acestea: militari, poliţişti, funcţionari publici cu statut special, personal
auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe
lângă acestea, personal diplomatic şi consular, funcţionari parlamentari,
senatori şi deputaţi, personal aeronautic civil navigant profesionist din
aviaţia civilă, personalul Curţii de Conturi.
Acelaşi legiuitor, în anul 2010, în scopul reformării sistemului de pensii, pentru reechilibrarea acestuia, în vederea eliminării inechităţilor din sistem şi având în vedere situaţia de crizăeconomică şi financiară cu care se confruntă statul (deci, atât bugetul de stat, cât şi bugetul asigurărilor sociale de stat), a prevăzut recalcularea pensiilor speciale, stabilind că acestea devin pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000.
Acelaşi legiuitor, în anul 2010, în scopul reformării sistemului de pensii, pentru reechilibrarea acestuia, în vederea eliminării inechităţilor din sistem şi având în vedere situaţia de crizăeconomică şi financiară cu care se confruntă statul (deci, atât bugetul de stat, cât şi bugetul asigurărilor sociale de stat), a prevăzut recalcularea pensiilor speciale, stabilind că acestea devin pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000.
3 35. Aplicarea acestui act
normativ (Legea nr. 119/2010) a avut ca efect imediat reducerea cuantumului
sumelor aflate în plată cu titlu de pensii de serviciu, emiterea unor decizii
de recalculare cuprinzând noul cuantum, plătibil în viitor, situaţie în care
cei vizaţi au promovat cereri în justiţie prin care au solicitat anularea
acestor decizii de recalculare şi menţinerea în plată a deciziilor în cuantumul
anterior, pentru motivul încălcării dreptului lor de proprietate, astfel cum
este ocrotit în sistemul Convenţiei europene a drepturilor omului prin art. 1
din Primul Protocol adiţional.
36. Ca atare,
jurisdicţiile naţionale au analizat plângerile formulate în raport cu
prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (sau art. 14 din Convenţie
coroborat cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie).
3 37. În mod corect
instanţele au constatat că pensiile de serviciu, stabilite în temeiul actelor
normative speciale în baza cărora cei vizaţi le încasau, reprezintă un „interes
patrimonial“ ce intră în sfera de protecţie a art. 1 din Protocolul nr. 1
adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, atât sub aspectul părţii contributive (partea achitată de la bugetul
asigurărilor sociale de stat), câtşi sub aspectul părţii necontributive (care
se suporta de la bugetul de stat). În acest sens, Înalta Curte are în vedere
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în Cauza Stecş.a. împotriva
Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din 12 aprilie 2006, Cauza
Rasmussen împotriva Poloniei din 28 aprilie 2009 (§ 71), Cauza Kjartan
Asmundsson împotriva Islandei din 12 octombrie 2004 (§ 39) etc.
3 38. Totodată,instanţele de
judecată au apreciat unanim că, întrucât prin adoptarea şi aplicarea
dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 pensiile speciale au devenit pensii în
înţelesul Legii nr. 19/2000, iar titularii de pensii speciale au devenit
titulari de pensii de asigurări sociale de stat, cu consecinţa diminuării cuantumului
pensiei până la limita corespunzătoare unui beneficiu contributiv, statul
suprimând achitarea părţii necontributive (suportată până atunci de la bugetul
de stat), această lege reprezintă o „ingerinţă“ din perspectiva respectării
dreptului de proprietate al reclamanţilor, în raport cu art. 1 din Protocolul
nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Sub acest aspect este avută în vederejurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului în Cauza Rasmussen împotriva Poloniei din
28 aprilie 2009 (§ 71), Cauza Aizpurua Ortiz ş.a. împotriva Spaniei din 2
februarie 2010 (§ 48), Cauza Kjartan Asmundssen împotriva Islandei din 12
octombrie 2004 (§ 39 şi 40).
3 39. Pentru ca ingerinţa să
nu conducă la încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ea trebuie
să fie legală, săurmărească un scop legitim şi să respecte un rezonabil raport
de proporţionalitate între mijloacele utilizate şi scopul urmărit a fi
realizat.
4 40. Din perspectiva
acestor condiţii, Înalta Curte constată că în mod unanim instanţele au reţinut
că ingerinţa este legală, întrucât este reglementată de Legea nr. 119/2010, şi
urmăreşte un „scop legitim“, de utilitate publică, în deplină concordanţă cu
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (de exemplu, Cauza Wieczorek
împotriva Poloniei din 8 decembrie 2009, § 59), constând în necesitatea
reformării sistemului de pensii, reechilibrarea sa, eliminarea inechităţilor
existente în sistemşi, nu în ultimul rând, situaţia de criză economică şi
financiară cu care se confruntă statul, deci atât bugetul de stat, cât şi cel
de asigurări sociale.
Înalta Curte constată însă că analiza cerinţei privind existenţa„raportului rezonabil de proporţionalitate“ a fost sursa practicii neunitare ce a condus la iniţierea prezentului recurs în interesul legii, întrucât instanţele nu au aplicat testul justului echilibru în funcţie de circumstanţele concrete ale fiecărei cauze; pe de altă parte, nici „ingerinţa“ nu a fost analizatăîn toate cazurile din perspectiva „dreptului la respectarea bunurilor“ (regula generală şi, totodată, prima normă din art. 1 din Protocolul nr. 1), ci precum o încălcare de tipul „privării de proprietate“ (cea de-a doua normă din acelaşi text).
Înalta Curte constată însă că analiza cerinţei privind existenţa„raportului rezonabil de proporţionalitate“ a fost sursa practicii neunitare ce a condus la iniţierea prezentului recurs în interesul legii, întrucât instanţele nu au aplicat testul justului echilibru în funcţie de circumstanţele concrete ale fiecărei cauze; pe de altă parte, nici „ingerinţa“ nu a fost analizatăîn toate cazurile din perspectiva „dreptului la respectarea bunurilor“ (regula generală şi, totodată, prima normă din art. 1 din Protocolul nr. 1), ci precum o încălcare de tipul „privării de proprietate“ (cea de-a doua normă din acelaşi text).
4 41. Astfel, prin
recalcularea pensiilor speciale, cei vizaţi şi-au văzut limitat dreptul cu sume
diferite care se încadrează procentual între 30% şi 80%, uneori chiar mai mult,
ca efect al suprimării beneficiului ce reprezenta suplimentul acordat de la
bugetul de stat (deci, cu partea necontributivă) care a variat de la o
categorie profesională la alta, iar în cadrul aceleiaşi categorii, de la o
persoană la alta, potrivit condiţiilor prevăzute de legea ce definea fiecare
statut profesional în parte şi calificarea fiecărui beneficiar pentru obţinerea
pensiei speciale; din analiza jurisprudenţei ataşate recursului în interesul
legii se constată însă că instanţele judecătoreşti nu au stabilit în mod
riguros, în concret, acest element ce reprezintă o circumstanţăimportantă în
identificarea premiselor de analiză a raportului de proporţionalitate, fiind
util a se observa proporţia reducerii beneficiului social în discuţie pentru
reclamantul cauzei, iar nu indicarea unei marje generale a diminuării pensiilor
speciale pentru toate categoriile de persoane vizate de Legea nr. 119/2010.
Or, instanţa europeană însăşi, în aplicarea acestui test de proporţionalitate, analizează situaţia reclamantului din fiecare cauză, determină anumite circumstanţe particulare în plângerile pe care le soluţionează, se raportează în mod necesar la situaţia de fapt pe care ea însăşi a reţinut-o în legătură cu respectiva plângere şi, numai pe baza acestui ansamblu de constatări, conchide asupra raportului de proporţionalitate, fărăa stabili vreodată o concluzie cu caracter general, chiar referitoare la o anumită categorie vizată de „ingerinţă“, în afara statutului de „victimă“ (dacă se au în vedere cauzele cu mai mulţi reclamanţi - de exemplu, Aizpurua Ortiz ş.a. împotriva Spaniei). Apoi, se reţine că raportul de proporţionalitate este compromis dacă acel reclamant suportă o sarcină individuală excesivă, exorbitantă,care excedează marjei de apreciere a statului în reglementarea aspectelor legate de politica sa socială (marjă care, în acest domeniu, este una extensivă); asemenea concluzii sunt stabilite, de exemplu, când reclamantul este lipsit total de respectivul beneficiu social ori când acestuia i-au fost suprimate integral mijloacele de subzistenţă.
Or, instanţa europeană însăşi, în aplicarea acestui test de proporţionalitate, analizează situaţia reclamantului din fiecare cauză, determină anumite circumstanţe particulare în plângerile pe care le soluţionează, se raportează în mod necesar la situaţia de fapt pe care ea însăşi a reţinut-o în legătură cu respectiva plângere şi, numai pe baza acestui ansamblu de constatări, conchide asupra raportului de proporţionalitate, fărăa stabili vreodată o concluzie cu caracter general, chiar referitoare la o anumită categorie vizată de „ingerinţă“, în afara statutului de „victimă“ (dacă se au în vedere cauzele cu mai mulţi reclamanţi - de exemplu, Aizpurua Ortiz ş.a. împotriva Spaniei). Apoi, se reţine că raportul de proporţionalitate este compromis dacă acel reclamant suportă o sarcină individuală excesivă, exorbitantă,care excedează marjei de apreciere a statului în reglementarea aspectelor legate de politica sa socială (marjă care, în acest domeniu, este una extensivă); asemenea concluzii sunt stabilite, de exemplu, când reclamantul este lipsit total de respectivul beneficiu social ori când acestuia i-au fost suprimate integral mijloacele de subzistenţă.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Înalta Curte are în vedere jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului (Cauza Hasani împotriva Croaţiei – decizie
de admisibilitate din 30 septembrie 2010, Cauza Rasmussen împotriva Poloniei,
Cauza Banfield împotriva Regatului Unit al Marii Britaniişi Irlandei de Nord
din 18 octombrie 2005, Cauza Callejas împotriva Spaniei din 18 iunie 2002 -
decizie asupra admisibilităţii, Cauza Maggio ş.a. împotriva Italiei din 31 mai
2011, Cauza Moskal împotriva Poloniei din 15 septembrie 2009, Cauza Kjartan
Asmundsson împotriva Islandei) în cauze în care statele contractante au adoptat
măsuri legislative prin care au suprimat sau au limitat, pentru viitor, plata
unor pensii speciale sau a altor beneficii sociale aflate în plată.
În raport cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului reiese că stabilirea raportului de proporţionalitate nu este decât o chestiune de apreciere în fiecare cauză în parte, în funcţie de circumstanţele sale particulare.
În raport cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului reiese că stabilirea raportului de proporţionalitate nu este decât o chestiune de apreciere în fiecare cauză în parte, în funcţie de circumstanţele sale particulare.
Ca atare, pe calea recursului în
interesul legii nu este posibil a se statua o concluzie general valabilă de
natură a asigura unificarea practicii judiciare, având aptitudinea de a fi
aplicată în fiecare cauză aflată pe rolul instanţelor, de vreme ce stabilirea
raportului de proporţionalitate este rezultatul aprecierii materialului
probator şi a circumstanţelor proprii fiecărei pricini sau a situaţiei de fapt
reţinute, fiind aşadar exclusiv o chestiune de aplicare a legii (Convenţia şi
jurisprudenţa Curţii Europene, în acest caz).
Pentru a fi legală o soluţie asupra unei
sesizări (cum este cea cu recurs în interesul legii), ea trebuie în mod necesar
să antreneze efecte legale şi în cazul admiterii şi în cel al respingerii.
Or, dacă s-ar admite ca posibilă soluţionarea printr-o concluzie cu caracter general asupra raportului de proporţionalitate în acest gen de cauze şi astfel s-ar stabili că justul echilibru este afectat sau compromis în toate situaţiile, efectul indirect ar fi similar celui al abrogării legii.
Simetric, dacă s-ar stabili, pe calea recursului în interesul legii, căraportul de proporţionalitate a fost unul rezonabil, just, ar însemna negarea dreptului de acces la instanţă (garantat de art. 6 alin. 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale) pentru fiecare dintre persoanele ce se pretind afectate în mod individual prin adoptarea şi aplicarea Legii nr. 119/2010.
În concluzie, analiza în concret a acestui raport de proporţionalitate nu poate fi realizată pe calea recursului în interesul legii, întrucât ar excede obiectului acestuia şi competenţelor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, recursul în interesul legii nefiind un recurs naţional în convenţionalitate.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 3307cu referire la art. 329 din Codul de procedură civilă, aşa cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 202/2010,
Or, dacă s-ar admite ca posibilă soluţionarea printr-o concluzie cu caracter general asupra raportului de proporţionalitate în acest gen de cauze şi astfel s-ar stabili că justul echilibru este afectat sau compromis în toate situaţiile, efectul indirect ar fi similar celui al abrogării legii.
Simetric, dacă s-ar stabili, pe calea recursului în interesul legii, căraportul de proporţionalitate a fost unul rezonabil, just, ar însemna negarea dreptului de acces la instanţă (garantat de art. 6 alin. 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale) pentru fiecare dintre persoanele ce se pretind afectate în mod individual prin adoptarea şi aplicarea Legii nr. 119/2010.
În concluzie, analiza în concret a acestui raport de proporţionalitate nu poate fi realizată pe calea recursului în interesul legii, întrucât ar excede obiectului acestuia şi competenţelor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, recursul în interesul legii nefiind un recurs naţional în convenţionalitate.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 3307cu referire la art. 329 din Codul de procedură civilă, aşa cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 202/2010,
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE SI JUSTIŢIE
În numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile în interesul legii declarate de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de colegiile de conducere ale curţilor de apel Braşov, Cluj, Craiova şi Galaţi privind aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 119/2010, raportat la art. 20 alin. (2) din Constituţie, art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia europeană a drepturilor omului şi art. 14 din Convenţie, referitoare la recalcularea pensiilor prevăzute de art. 1 din lege.
Obligatorie, potrivit art. 3307alin. 4 din Codul de procedură civilă.
Pronunţatăîn şedinţă publică, astăzi, 12 decembrie 2011.
Respinge recursurile în interesul legii declarate de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de colegiile de conducere ale curţilor de apel Braşov, Cluj, Craiova şi Galaţi privind aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 119/2010, raportat la art. 20 alin. (2) din Constituţie, art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia europeană a drepturilor omului şi art. 14 din Convenţie, referitoare la recalcularea pensiilor prevăzute de art. 1 din lege.
Obligatorie, potrivit art. 3307alin. 4 din Codul de procedură civilă.
Pronunţatăîn şedinţă publică, astăzi, 12 decembrie 2011.
VICEPRESEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE SI JUSTIŢIE,
Rodica Aida Popa
Magistrat-asistent-şef,
Bogdan Georgescu
Bogdan Georgescu