SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Adresa: Bucuresti, str.
Pajurei, nr. 13, Sector 1, cod postal 013152, Of. Postal 26
Cont:BRD, Agentia Carol,
RO41BRDE441SV79262374410, Cod fiscal:26096263
Adresa e-mail:
sindicatulmilitarilor@gmail.com
Nr. 6 din 07.01.2021
CATRE
AVOCATUL POPORULUI
Doamna Renate WEBER
Stimata doamna Avocat al Poporului,
Subscrisul Sindicatul
Cadrelor Militare Disponibilizate (S.C.M.D.), se numara printre protestatarii
fata de emiterea, neprocedurala, de catre Guvernul Romaniei a OUG nr.
226/30.12.2020.
In fapt,
consultate in ziua de 29 decembrie 2020 la Ministerul Finantelor Publice de
catre dl. secretar de stat Gyorgy Attila, presedintele Comisiei de Dialog
Social, sindicatele au protestat virulent fata de aruncarea crizei exclusiv pe
seama salariatilor si pensionarilor, invocand si unele aspecte de
neconstitutionalitate si discriminatorii ale ”proiectului de OUG privind unele masuri fiscal-bugetare…”, aspecte care
nu apar in textul Premierului privind Minuta incheiata. Mai mult, proiectul a
fost adoptat pe 30.12.2020, adica exact in ziua in care CES a luat, cu 2/3 din
voturi, hotararea de RETURNARE a lui pentru reformularea articolelor, in sensul
solicitarii sindicatelor.
In ceea ce ne
priveste, S.C.M.D. acuza discriminarea tuturor rezervistilor (ale caror pensii
militare de stat sunt, oricum, inghetate din 2017, prin OUG nr. 59) prin
prevederile Art. VIII care le refuza pana si alinierea acestora cu rata
inflatiei, de 3,8%.
Dispozitiile art.VIII alin.7 din OUG nr.
226/30.12.2020 stabilesc „prin derogare de la art.59 alin.1 din Legea
nr.223/2015 ca in anul 2021 pensiile militare de stat nu se indexeaza cu rata
medie anuala a inflatiei”.
Apreciem
ca aceasta prevedere legala incalca dispozitiile prevazute de art.16 si 53 din
Constitutia Romaniei si nu are in vedere faptul ca modificarea art.60 din Legea
nr.223/2015, referitoare la actualizarea pensiei in functie de cresterea
salariului de baza, exclude orice posibilitate de crestere a cuantumului
pensiei rezervistilor militari, in conditiile in care, in sistemul civil de
pensii se majoreaza anual punctul de pensie.
Constatam
o noua interpretare gresita a dispozitiilor prevazute de CCR in decizia nr.
20/2000, legata de stabilirea pensiei de serviciu pentru magistrați, la fel ca
și pensia de serviciu pentru militari.
Din nou nu se
au in vedere elementele care diferențiază
regimul de pensionare al militarilor și al magistraților de regimul general al
pensiilor, care asigură un tratament juridic specific acestora, motivat de
existenta unor statute speciale
stabilite de Parlament prin legi care impun atat militarilor cat și
magistraților obligații și interdicții
pe care celelalte categorii de asigurați nu le au, intre care interzicerea
activităților ce le-ar putea aduce venituri suplimentare, care să le asigure
posibilitatea efectivă de a-și crea o situație materială de natură să le ofere
după pensionare menținerea unui nivel de viață cât mai apropiat de cel avut în
timpul activității.
Sub acest
aspect, art. 30 alin. (1) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor
militare prevede pentru ofițerii, maiștrii militari și subofițerii în
activitate obligația de a nu efectua activități care contravin demnității,
prestigiului și normelor de comportare ce decurg din calitatea lor de cadre
militare, iar alin. (2) al aceluiași articol instituie pentru categoriile
menționate de militari interdicția de a îndeplini alte funcții decât cele în
care sunt încadrați, cu excepția cumulului prevăzut de lege, în condițiile
stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale, precum și interdicția de
a fi asociat unic ori de a participa direct la administrarea sau conducerea
unor organizații ori societăți comerciale, cu excepția numirii în consiliile de
administrație ale regiilor autonome și societăților comerciale din subordinea
Ministerului Apărării Naționale, din cadrul industriei de apărare sau în
legătură cu aceasta.
Un alt element
comun care justifică, în mod obiectiv și rezonabil, un tratament juridic
asemănător al magistraților și al cadrelor militare, inclusiv în ceea ce
privește indexarea cu rata medie anuala a inflatiei, îl reprezintă riscul pe care îl implică exercitarea
profesiilor respective, ambele având un rol esențial în apărarea drepturilor
omului, a ordinii publice, a valorilor statului de drept.
Dispozitiile
art.VIII alin.7 din OUG nr. 226/30.12.2020 reprezinta o noua masura
discriminatorie, urmare a prejudiciilor cauzate rezervistilor
militari prin prevederile continute in OUG nr.57/2015 si nr.59/2017 referitoare
la:
-
Modul de calcul al pensiei pe baza
mediei unei parti a veniturilor nete din
ultimii 5 ani;
-
Stabilirea procentului de calcul – al
pensiei de 65% din venitul de mai sus,in loc de 80%;
-
Stabilirea plafonului de 85% (in loc
de 100%) din venitul partial net (in
loc de brut), cu mentiunea ca tot ce depaseste 36 de ani vechime nu se mai cuantifica in bani, la pensie, desi
retinerile au avut loc;
-
Modul de valorificare al pensiei
suplimentare (pensia privata), Ordinul
Meritul Militar (S.O.S.P.) si al altor veniturilor suplimentare - contributiile la pensia civila platite
ulterior trecerii in rezerva, in baza unor contracte separate de munca in
privat sau la stat, grupele de munca
la stabilirea cuantumului pensiei - la rezervisti au fost incluse in calculul
pensiei militare de stat si implicit pierdute
ca urmare a plafonarii cuantumului pensiei la 85%;
-
Pensiile rezervistilor nu se maresc in functie de cresterile
salariilor celor in activitate, desi rezervistii
sunt singura categorie socio-profesionala a carei activitate (obligatiile
militare) continua si dupa trecerea in rezerva, asa-zisa pensie fiind, in fapt,
solda de rezervist;
-
Pensionarii
militari au pierdut toate drepturile conexe prevazute de
legislatia pentru pensionari.
Avand in vedere necesitatea
corectarii unor neconcordante la nivelul reglementarilor, consideram ca este
necesara sesizarea de urgenta a Curtii
Constitutionale, ca masura reparatorie impusa de necesitatea existentei unui just echilibru intre interesul general si
imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanelor.
Totodata,
aratam ca nu sunt respectate dispozitiile art.60
din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului, potrivit caruia „nicio
dispozitie din prezenta conventie nu va fi interpretata ca limitand sau aducand
atingere drepturilor omului si libertatilor fundamentale care ar putea fi
recunoscute conform legilor oricarei parti contractante sau oricarei alte
conventii la care aceasta parte contractanta este parte”. Obligatia
interpretarii si aplicarii dispozitiilor constitutionale in materia drepturilor
omului, in conformitate cu tratatele internationale ratificate de Romania, deci
si in conformitate cu dispozitiile Conventiei, se impune tuturor autoritatilor
publice romane, deoarece prevederile Constitutiei au aplicabilitate directa.
Pe cale de
consecinta, in deplin acord cu toate sindicatele si reprezentantii societatii
civile, care s-au pronuntat si in CES si in media impotriva OUG nr. 226/2020,
va adresam si noi, respectuos, rugamintea de a sesiza la CCR acest nou act de discriminare, in ceea ce ne priveste pe
noi, rezervistii, fata de celelalte categorii de pensionari, in mod deosebit
fata de magistrati, a caror identitate cu noi, din punctul de vedere al
tratamentului juridic, a fost stabilita prin deciziile nr. 20/2000 a CCR si
29/2011 a ICCJ.
Cu deosebita
stima si multumiri anticipate,
Presedintele S.C.M.D.
Col. (r) dr.
Mircea DOGARU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu