Premierul Romaniei ii considera nesimtiti pe militarii care ii sustin reforma pensiilor!...

miercuri, 24 iulie 2024

 

         SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE

Sediul social: Bucuresti, str. Pajurei  nr. 13, Sector 1

E-mail scmdjuridic@yahoo.com Site http://sindicatulcmd.blogspot.com

Telefoane mobile: 0736601143, 0736600973

Cont: BRD, Agentia Carol, RO41BRDE441SV79262374410, Cod fiscal:26096263         

 

Nr.67_din 24.07.2024______________                                                 _Ex.nr.1__

 

 

                      Catre

       DOMNUL DIRECTOR AL

           CASEI DE PENSII SECTORIALE A

     MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE

cu sediul in Bucuresti, str. George Georgescu nr.3, sector 4, Bucuresti

 

 

Prin prezenta, Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate, cu sediul in Bucuresti, str. Pajurei  nr. 13, Sector 1, in temeiul dispozitiilor art. 28, alin (2) din Legea nr. 62/2011, privind dialogul social, in numele membrilor sai de sindicat, va invederam urmatoarele:

In anul 2018, Casa de Pensii Sectorialǎ a M.A.I., a comunicat in scris pensionarilor din evidenta sa, inclusiv membrilor nostri de sindicat, că s-a procedat la actualizarea cu 15% a cuantumului brut al soldei de funcție pentru perioada folosită la stabilirea bazei de calcul necesară stabilirii/ actualizǎrii drepturilor de pensie. Totodatǎ, au fost informati că drepturile lor de pensie nu mai pot fi majorate cu procentul de 5,25%, prevazut de art.12, alin. (2) din O.U.G. nr.99/2016 şi se vor aplica dispozițiile cele mai favorabile, conform art. 60, alineat 3 din Legea 223/24.07.2015. În urma acestei actualizǎri, începând cu data de 30.06.2017, pensia militarǎ de stat în platǎ a fost majorata.

In prezent, acelorasi beneficiari, Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne le comunicati decizii privind recuperarea sumelor incasate necuvenit cu titlu de pensie militara de stat, ca urmare a unui raport al Curtii de Conturi nr. 4263501/25.09.2020, transpus in Decizia nr.XII/5/2020, prin care s-a verificat modul de calcul al drepturilor de pensie ale pensionarilor militari, ocazie cu care incepand cu 30.06.2017 la zi, s-au constatat drepturi de pensie incasate necuvenit.

Prin noua decizie, s-a revenit de fapt la valoarea pensiei la data de 29.06.2017, respectiv varianta nefavorabilǎ, astfel încălcându-se principul aplicǎrii dispozițiilor legale mai favorabile: art. 60 alin. (3) din Legea 223/2015 specifica clar că în anul în care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât și cele ale alin. (1), se aplicǎ dispozițiile cele mai favorabile.

Consideram ca membrii nostri de sindicat nu sunt rǎspunzǎtori de eventualele erori de calcul al pensiei, efectuate de Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. Actualizările şi recalculările efectuate trebuie să respecte cadrul legal și să nu pună în sarcina beneficiarilor erorile instituției.

De asemenea, invocam prevederile Legii nr. 125 din 23 septembrie 2014, privind scutirea de la plată a unor debite provenite din pensii, art. 1, alin. (1) -,,Prin derogare de la prevederile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, debitele constituite sau care urmeazǎ a fi constituite în sarcina pensionarilor aflați în evidența sistemului public de pensii la data intrǎrii în vigoare a prezentei legi, reprezentând sume încasate necuvenit cu titlu de pensie, indemnizație social pentru pensionari și indemnizație pentru însoțitor, nu se recupereazǎ”.

Art. 3 din acelaşi act normativ prevede că scutirea de la plată a debitelor, precum și restituirea prevǎzutǎ la art. 1 alin. (2),conform prevederilor preentei legi, se aplică indiferent de categoria de pensie de care beneficiazǎ sau a beneficiat pensionarul, la momentul constatării existentei debitelor.

Avand in vedere dispozitiile art.84 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, pensiile militare de stat se stabilesc și se plătesc pe baza principiilor contributivității, egalității,solidarității, unicității si predictibilității, motiv pentru care invocam dispozitiile art. 14 din Codul civil, care specifica fara echivoc ca :”orice persoanǎ fizicǎ sau juridică trebuie să-și exercite drepturile și să-și îndeplinească obligațiile cu bună-credinţǎ, conform ordinii publice și bunelor moravuri.” In consedinta, apreciem ca incasarea sumelor în temeiul unei decizii administrative legale la momentul respectiv nu poate fi imputatǎ beneficiarului în mod retroactiv.

Conform art. 114 alin.1 din Legea nr.223/2015, termenul general de prescripție pentru acțiunile de recuperare a sumelor de bani este de 3 ani. Dacă suma considerată necuvenită a fost încasată cu mai mult de 3 ani înainte de emiterea deciziei de recuperare, dreptul instituției de a solicita restituirea acestor sume este prescris. Precizam ca Decizia nr.5 a Curtii de Conturi a fost emisa la 22.10.2020, iar termenul de 3 ani conform art.2500 alin.1 din C.civil, a expirat la 22.10.2023. Rezulta cu certitudine ca la data de 22.10.2020, Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne a cunoscut ca este in drept sa recupereze un eventual prejudiciu si, implicit, sa stopeze prejudiciul dupa aceasta data - 22.10.2020, ceea ce nu s-a intamplat.

Principiul securității juridice, recunoscut în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, impune ca actele administrative sǎ fie clare, precise și previzibile pentru a asigura stabilitatea raporturilor juridice. Deciziile de recalculare retroactive și de recuperare a sumelor încasate contravin acestui principiu,generând insecuritate și instabilitate în rândul beneficiarilor.

Conform art. 41 din Legea nr. 223/2015, ,,drepturile de pensie stabilite potrivit legislației anterioare rămân câștigate și nu pot fi reduse sau anulate decât în condițiile legii”. Recalcularea retroactivă a pensiei prin aplicarea unei metodologii ulterioare contravine acestui principiu de neretroactivitate a legii.

Conform art.16 din Constitutia Romaniei, revizuita, care la alin.1 legifereaza: „Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice , fara privilegii si fara discriminiari”, iar la alin.2 precizeaza „Nimeni nu este mai presus de lege”. Conform prevederilor  art.2 alin.1 din OUG nr.137/2000, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, cu modificarile si completarile ulterioare, se arata ca prin discriminare se intelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, care are ca scop sau ca efect restrangerea ori inlaturarea recunosterii folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate a drepturilor omului si libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, in orice domeniu al vietii publice.

A nega acest drept conduce la o incalcare flagranta a principiilor (unicitatii, potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul public, inclusiv cel militar, bazat pe aceleasi norme de drept, si egalitatii, care asigura tuturor participantilor la sistemul public, un tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege), fara a mai pune in discutie egalitatea in drepturi garantata de art.16 din Constitutia Romaniei revizuita, mentionata mai sus coroborat cu dispozitiile art.47 din Constitutie.

Fata de cele mentionate mai sus, va rugam sa ne comunicati punctul dvs. de vedere, pentru a informa membrii nostri de sindicat.

 

PREȘEDINTELE SINDICATULUI CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE

Col. (r) dr. Mircea DOGARU

 

 

 

 

 

 

 

 

DOMNULUI PRESEDINTE AL

CASEI DE PENSII SECTORIALE A

     MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE