NOTĂ
Elaborarea ordonanţei de
urgenţă privind corecții aduse la
salarizarea personalului
personalului plătit din fonduri publice
ABORDARE – PRINCIPII
[1]. Demnitate și decenţă
Această ordonanţă este o măsură
de corecţie, cu adresabilitate punctuală, nefiind posibilă, în acest moment,
rezolvarea problemelor de sistem în integralitatea lor.
Principiul de bază este că în
România, şi cu atât mai mult în sistemul public, existența angajaților aflați
în risc de sărăcie este inacceptabilă. Fenomenul este răspândit la un nivel
îngrijorător în prezent, iar această ordonanţă, reprezintă o măsură imperios
necesară și un semnal adresat de Guvern pentru o recompensare corectă a muncii
în administrația publică.
[2]. Concentrarea resurselor
acolo unde este cea mai mare nevoie de ele
Ţinând cont de faptul că
valorile estimate necesare pentru o rezolvare optimă a problemei salarizării în
sistemul public s-au situat cu mult peste suma disponibilă, de circa 2 miliarde
de lei, considerăm că principiul de alocare trebuie să fie concentrarea pe
categoriile cele mai afectate.
În acest sens, scenariile de
calcul vor porni de la baza piramidei salariale, urmând ca indexările să se facă
în trepte. În prezent, clasele de la bază (de la 1 la 30), cu salariile cele
mai mici, sunt practic suprapuse, din cauza creşterii salariului minim brut şi
a altor indexări ale veniturilor. Se are în vedere decomprimarea acestui
interval şi aplicarea de creşteri în limita anvelopei disponibile. Se propune,
așadar, o ordonanţă de corecţie, care să acopere doar o parte a grilei de
salarizare.
[3]. Echitate şi
solidaritate până la rezolvarea problemei tuturor nivelurilor salariale
Rezolvarea acestei probleme
necesită solidaritate din partea salariaților a căror ajustare nu va avea loc
prin noua lege. Este o situație temporară, pentru care este nevoie de înțelegere
din partea partenerilor sociali. Guvernul va propune un proiect de lege care va
rezolva până în 2020/2021 și inechitățile rămase nerezolvate.
Abordare – Proces
[1].
Întâlnirea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, vineri, 22 aprilie 2016. Convocarea Consiliului a
fost realizată cu maximă celeritate, având în vedere situația excepțională,
care impune demararea lucrărilor în cel mai scurt timp posibil.
[2].
Constituirea unei echipe de lucru formate
din experți tehnici din partea partenerilor sociali şi reprezentanţi ai
ministerelor de linie, care să colaboreze în vederea elaborarării soluției
tehnice din spatele OUG.
[3].
Libertatea partenerilor sociali de a nu-și da acordul ”politic” pentru soluție. Participarea experților unui partener social la
elaborarea tehnică a soluției nu obligă partenerul social la asumarea OUG.
[4].
Elaborarea analizei şi a variantelor posibile pentru implementarea ordonanţei. Se estimează o perioadă necesară de aproximativ 3 săptămâni.
Conlucrarea cu partenerii sociali elimină perioada de testare/ validare tehnică
a propunerii cu aceştia, presupunând că se va ajunge la o soluţie acceptabilă
pentru toate părţile.
[5]. Respectarea unui calendar accelerat, astfel încât OUG
să poată fi introdusă în şedinţa de guvern cu 6 luni înainte de alegerile
generale, pentru a se putea aplica din august 2016.
PRINCIPII DE APLICARE
LEGISLATIVĂ
[1].
Nu se modifică prevederile
Legii-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice.
[2].
Proiectul de act normativ stabilește
salarizarea personalului plătit din fonduri publice începând cu 1 august 2016 și
până la elaborarea unui act normativ de salarizare, fiind elaborat în baza
art.7 alin.(1) din Legea-cadru nr.284/2010, care prevede implementarea etapizată
a prevederilor acestei legi, dar va viza doar o parte din grila de salarizare,
începând cu salariul de referință de 1250 de lei și până la un nivel de
sustenabilitate bugetară ce va fi definit prin calcule.
[3]. Prin proiectul de Ordonanță de urgență se urmărește:
a.
Eliminarea suprapunerilor salariale generate de majorarea salariului minim,
care a dus la dispariția vechimii în muncă și a diferențelor salariale pentru
funcții cu nivel de studii diferit
b. Eliminarea parțială a
diferențelor salariale existente pentru aceeași funcție care desfășoară aceeași
activitate în instituții diferite sau în aceeași instituție; nu vor putea fi
eliminate diferențele salariale pentru funcții a căror salarizare se situează
peste nivelul de salarizare stabilit potrivit anexei la proiectul de Ordonanță
de urgență
[4].
Se păstrează clasele de salarizare
prevăzute la art.10 și în anexele la Legea-cadru nr.284/2010, precum și actuala
încadrare a personalului pe clase de salarizare
[5].
Sporurile, indemnizaţiile, compensaţiile
şi celelalte elemente ale sistemului de salarizare se mențin în cuantumul avut
la nivelul lunii iulie 2016, și nu se determină prin aplicarea procentului prevăzut
în anexele la Legea-cadru nr.284/2010 la salariul de bază
[6]. În vederea încadrării în plafonul alocat majorărilor
salariale, următoarele drepturi vor rămâne la nivelul în plată din luna iulie
2016:
a.
Indemnizațiile consilierilor locali și consilierilor județeni
b.
Suma lunară forfetară acordată deputaților și senatorilor
c.
Pensiile de serviciu (funcționari publici parlamentari, membrii Corpului
diplomatic şi consular al României, judecători și procurori, militari, poliţişti
şi funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei
penitenciare)
d.
Indemnizația pentru limită de vârstă pentru deputați și senatori
e.
Diurna deputaților și senatorilor
f.
Indemnizațiile de pensionare
g. Indemnizațiile, compensaţiile,
primele și alte drepturi acordate personalului militar, poliţiştilor şi funcţionarilor
publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare
CALENDAR PROPUS
- 22
aprilie: Întâlnirea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social
- 25
aprilie – 15 mai: Sesiuni de lucru ale grupului tehnic guvern – parteneri
sociali
- 15
– 30 mai: Dezbatere publică asupra proiectului OUG
- 1 iunie: Adoptarea OUG în
Ședința de Guvern
Str.Dem.I.Dobrescu nr.2-4, Sector 1,
BucureștiTel.: +4 021 315 65 53; Fax : +4 021
312 27 68cabinet.ministru@mmuncii.ro www.mmuncii.ro