CADOU
DE MOS CRACIUN?
-
In
atentia tuturor celor interesati, salariati civili si militari si a
pensionarilor militari in primul rand –
Pentru ca noi,
rezervistii suntem de 9 ani cobaii tuturor experimentelor privind dreptul la
pensie, s-a lansat in mediul nostru, pentru a ni se testa viteza si capacitatea
de reactie, proiectul unei noi O.U.G.
menita sa ne loveasca definitiv, conform doleantelor enuntate de LOV inca din
17 mai 2017, prin inghetarea pensiilor militare de stat si reducerea
cuantumului celor aflate in plata cu cel putin 10%. Drept urmare, vom publica
textul respectivului proiect, pentru a fi pregatiti in situatia in care este
real si va fi promovat, ca de obicei, in ultimii 9 ani, intre Craciun si Anul
Nou. Atragem atentia salaratilor, si militari si civili, ca prevede inghetarea
salariilor/soldelor si micsorarea ... veniturilor prin operarea unor sporuri,
norme de hrana, prime de vacanta, etc. A se studia cu atentie articolele: 6
(Al. 1 si 2), 7 (Al. 1 si 2), 8, 9 (Al. 1 si 2) si art. 10-11.
In ceea ce priveste
pensiile militare de stat, se legalizeaza inghetarea lor, inclusiv prin
indexarea cu rata inflatiei care este legata nejustificat de pragul calcularii
pensiei, inghetarea ajutoarelor salariale si micsorarea cu procentul enuntat
prin impunerea discriminatorie la plata asigurarilor sociale de sanatate.
Valabil si pentru pilotii civili, grefieri, functionarii publici din Parlament,
Curtea de Conturi, etc.!
Tuturor le atragem
atentia sa studieze articolele: 12 (Al. 1-6), 13 (Al. 1a si b), 14(Al. 1), 16,
17, 20 (Al. 1-3), 27 (Al. 1-3), 28 (Al. 1-3) si 29 (Al. 15-21 si 26).
Daca evenimentul se va
produce, va trebui sa avem o reactie
comuna, salariatii afectati, militari si civili, deci inclusiv jandarmii si
fortele de ordine dar si pensionarii militari, grefieri, piloti, functionari
publici din Parlament, Curtea de Conturi, etc.
In calitate de istoric,
reamintesc tuturor ca, in ultimele 3 secole, Franta, „sora noastra mai mare” a
fost modelul nostru in toate domeniile, politic, social, cultural si, mai ales,
in domeniul justitiei.
Honor
et patria! Vae victis!
Presedintele S.C.M.D.
Col. (r) dr. Mircea
DOGARU
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea
unor acte
normative şi prorogarea unor termene
Luând în considerare
prevederile Programului de guvernare 2017 - 2020
referitoare la adoptarea în anul 2019 a unor
măsuri privind majorarea valorii
punctului de pensie pentru pensionarii
sistemului public de pensii, majorarea
indemnizaţiei sociale pentru pensionari;
Având în vedere că la fundamentarea bugetului de
stat şi a bugetului asigurărilor
sociale de stat este necesar ca aceste măsuri să
fie aprobate prin acte normative,
Ținând cont că indemnizațiile cu caracter
reparatoriu acordate în conformitate cu
legile speciale se suportă din bugetul de stat
iar neadoptarea acestor măsuri şi
pentru anul 2019 ar genera un impact suplimentar
asupra deficitului bugetului
general consolidat afectând în mod semnificativ
sustenabilitatea finanţelor
publice,
Luând în considerare reglementările din Legea
nr. 263/2010 privind sistemul
unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările ulterioare, potrivit cărora
majorările anuale ale valorii punctului de
pensie prevăzute de lege reprezintă
praguri minime, urmând ca valori superioare ale
punctului de pensie să poată fi
stabilite prin legea anuală a bugetului
asigurărilor sociale de stat,
Ținând seama de faptul că politica bugetară
trebuie să respecte anumite
constrângeri în ceea ce priveşte deficitul
bugetar şi să fie în deplin acord cu noile
modificări,
Luând în considerare că măsurile de protecţie
socială propuse au consecinţe
pozitive pentru beneficiarii sistemului public
de pensii din România şi sunt
menite să vină în sprijinul populaţiei, atât
prin majorarea unor drepturi sociale
acordate, cât şi prin menţinerea unora, fără a
periclita bunăstarea socială a
acestora,
Având în vedere:
- imperativul respectării ţintei de deficit de
sub 3% din produsul intern brut,
prevăzut de Tratatul privind funcţionarea
Uniunii Europene, ratificat prin Legea
nr. 13/2008,
- obligaţia Guvernului de a conduce politica
fiscal-bugetară într-un mod care să
asigure predictibilitatea acesteia pe termen
mediu, în scopul menţinerii
stabilităţii macroeconomice, instituită prin
Legea responsabilităţii fiscalbugetare
nr. 69/2010, republicată, pe baza căreia să fie
fundamentat proiectul
bugetului de stat pe anul 2019,
- necesitatea adoptării, în cel mai scurt timp,
a legii bugetului de stat şi a legii
bugetului asigurărilor sociale de stat,
- prevederile art. 29 alin. (4) şi art. 30 alin.
(4) şi (5) din Legea responsabilităţii
fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, şi
ţinând seama de nivelul deficitelor
bugetare (cash, ESA şi structural) rezultate în
urma planificării bugetare pe anul
2019 şi perspectiva 2020 - 2021, se impune
adoptarea de măsuri cu privire la
conţinutul declaraţiilor prevăzute la articolele
menţionate.
Ţinând cont că neadoptarea acestor măsuri ar genera
un impact suplimentar
asupra deficitului bugetului general consolidat
de ............. din produsul intern
brut în anul 2019, afectând în mod semnificativ
sustenabilitatea finanţelor
publice, pentru păstrarea echilibrelor bugetare
sunt necesare unele măsuri menite
să menţină volumul cheltuielilor bugetare la un
nivel care să permită respectarea
condiţionalităţilor asumate de Guvernul
României, inclusiv în ceea ce priveşte
nivelul deficitului bugetar.
Luând în considerare că în situaţia neadoptării
acestor măsuri în regim de
urgenţă deficitul bugetar în anul 2019 va depăşi
pragul de 3% din produsul
intern brut prevăzut de Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, ratificat
prin Legea nr. 13/2008, ceea ce va avea ca
principală consecinţă negativă
declanşarea de către Comisia Europeană a
procedurii de deficit excesiv, aspect
de natură a genera la rândul său alte consecinţe
grave pentru interesele României,
Având în vedere necesitatea reglementării
regimului fiscal al ajustărilor pentru
pierderile așteptate aferente activelor
financiare, constituite în domeniul bancar,
ca urmare abrogării reglementărilor prudenţiale
ale Băncii Naţionale a
României, precum și necesitatea modificării
prevederilor privind limitarea
pierderii nete înregistrate ca urmare a cesiunilor
de creanțe, în sensul că nu este
aplicabilă în cazul cesiunii de titluri de
valoare,
Luând în considerare necesitatea asigurării, din
punctul de vedere al stabilirii
impozitului pe profit, a unui tratament fiscal
pentru contractele de leasing în
cazul contribuabililor care aplică, din punct de
vedere contabil, IFRS 16
“Contracte de leasing”,
Luând în considerare necesitatea clarificării
regimului fiscal aplicabil biletelor
de valoare acordate potrivit Legii nr.165/2018,
care se aplică începând cu 1
ianuarie 2019, s-a reglementat modul de acordare
în beneficiul angajaților, a
biletelor de valoare care se acordă și sub forma
tichetelor culturale,
Având în vedere necesitatea clarificării
regimului fiscal aplicabil indemnizației
de hrană și indemnizației de vacanță, acordate
potrivit prevederilor Legii-cadru
nr.153/2017 privind salarizarea personalului
plătit din fonduri publice, cu
modificările și completările ulterioare,
Ținând cont de necesitatea introducerii unor
clarificări tehnice în legătură cu
indicatorul salariul minim brut pe ţară utilizat
la stabilirea contribuțiilor sociale
în cazul în care prin hotărâre a Guvernului se
utilizează mai multe valori ale
acestuia,
Având în vedere că la 1 ianuarie 2019 încetează
aplicabilitatea taxării inverse în
domeniul TVA pentru anumite categorii de livrări
de bunuri și prestări de
servicii, iar la nivel comunitar posibilitatea
aplicării de către Statele Membre a
taxării inverse pentru aceste operațiuni a fost
prelungită până la 30 iunie 2022
prin Directiva Consiliului 2018/1695/UE din 6
noiembrie 2018 de modificare a
Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al
taxei pe valoarea adăugată în
ceea ce privește perioada de aplicare a
mecanismului opțional de taxare inversă
în legătură cu livrările de anumite bunuri și
prestările de anumite servicii care
prezintă risc de fraudă și a mecanismului de
reacție rapidă împotriva fraudei în
domeniul TVA,
Având în vedere că actualul nivel al accizei
pentru țigarete nu asigură
respectarea prevederilor art. 10 alin. (2) din
Directiva 2011/64/UE a Consiliului
privind structura și ratele accizelor aplicate
tutunului prelucrat,
Luând în considerare solicitarea Comisiei
Europene de reglementare urgentă a
acestei situații prin adoptarea măsurilor
necesare pentru a corecta neconcordanța
cu Directiva 2011/64/UE a Consiliului privind
structura și ratele accizelor
aplicate tutunului prelucrat,
Ținând cont că neadoptarea măsurilor în regim de
urgență ar conduce la
declanșarea acțiunii în constatarea
neîndeplinirii obligațiilor (infringement)
împotriva țării noastre și la sancțiuni
financiare,
Luând în considerare necesitatea respectării
prevederilor Directivei 1999/62/CE
de aplicare a taxelor la vehiculelor grele de
marfă pentru utilizarea anumitor
infrastructuri, prin actualizarea impozitului
pentru vehiculele de transport de
marfă cu masa autorizată egală sau mai mare de
12 tone , conform ratei de
schimb a monedei euro (1 euro= 4,6648 lei),
astfel cum a fost publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 3
octombrie 2018(C355/03),
Luând în considerare faptul că nepromovarea
prezentului act normativ ar avea
consecințe negative, în sensul că:
- nu s-ar asigura regimul fiscal, din punct de
vedere al impozitului pe profit, al
ajustărilor pentru pierderile așteptate aferente
activelor financiare, constituite în
domeniul bancar,
- nu s-ar asigura, din punctul de vedere al
regulilor de stabilire a impozitului pe
profit, un tratament fiscal pentru contractele
de leasing, pentru contribuabilii
care aplică IFRS 16, care va intra în vigoare,
din punct de vedere contabil,
începând cu 1 ianuarie 2019;
- începând cu 1 ianuarie 2019 nu s-ar mai aplica
taxarea inversă în domeniul
TVA pentru anumite operațiuni pentru care
legislația comunitară, respectiv
recenta Directivă a Consiliului 2018/1695/UE,
prevede în continuare
posibilitatea statelor membre de a aplica
această măsură, iar taxarea inversă este
recunoscută ca reprezentând un instrument
eficient în combaterea evaziunii
fiscale,
- nerespectarea cerinței prevăzute la art. 10
alin. (2) din Directiva 2011/64/UE
privind structura și ratele accizelor aplicate
tutunului prelucrat ar conduce la
declanșarea acțiunii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor
(infringement)
împotriva țării noastre și la sancțiuni financiare,
- nu s-ar respecta prevederile Directivei 1999/62/CE, care obligă
statele
memebre UE să aplice nivelele minime de taxare a vehiculelor grele
de marfă
cu masa autorizată egală sau mai mare de 12 tone pentru utilizarea
anumitor
infrastructuri.
Având în vedere faptul că prin Decizia Curții Constituționale nr.
818 din 7
decembrie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I nr. 311 din
10 aprilie 2018, dispozițiile art. 69 alin. (5) din Legea nr.
188/1999 privind
Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și
completările
ulterioare, au fost declarate neconstituționale;
Ținând cont de stadiul procesului legislativ al proiectului de
Lege pentru
modificarea şi completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul
funcţionarilor
publici, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind evaluarea
funcţionarilor
publici pentru anul 2018, care are ca obiect principal de
reglementare punerea de
acord a prevederilor declarate neconstituționale ale Legii nr.
188/1999 privind
Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și
completările
ulterioare cu dispozițiile Constituției României, republicată,
precum și de
necesitatea promovării ulterioare a cadrului normativ secundar în
temeiul acestui
act normativ;
Prin raportare la perioada limitată în timp pentru realizarea
evaluării anuale a
performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor
publici, respectiv între
1 și 31 ianuarie;
Luând în considerare faptul că neadoptarea acestei măsuri
legislative ar fi de
natură să afecteze drepturile la carieră ale funcționarilor
publici a căror activitate
nu ar putea fi evaluată, în lipsa instrumentelor procedurale
necesare;
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul
general public şi
constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare
nu poate fi
amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Măsuri fiscal-bugetare
şi prorogarea unor termene
Art.1 - (1) În anul 2018 sumele rămase neutilizate, determinate ca
diferenţă între
creditele bugetare aprobate şi plăţile efectuate, prevăzute în
bugetul Ministerului
Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice la capitolul 88.01
"Cheltuieli din
sume rămase neutilizate în anul anterior", titlul 80
"Împrumuturi", articolul
80.10 "Cheltuieli din sume rămase neutilizate în anul
anterior", destinate pentru
finanţarea unor cheltuieli aferente obligaţiilor ce derivă din
acorduri
internaţionale, ratificate prin legi, în vederea finanţării proiectelor
bilaterale de
colaborare şi de investiţii, se virează de către Ministerul
Dezvoltării Regionale și
Administraţiei Publice într-un cont de disponibil deschis pe
numele acestuia la
Trezoreria Statului.
(2) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (1) se transferă în
primele 5 zile
lucrătoare ale anului următor de către ordonatorul principal de
credite într-un
cont de venituri ale bugetului de stat.
(3) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice ca, după intrarea
în vigoare a
legii bugetului de stat pe anul 2019, la propunerea Ministerului
Dezvoltării
Regionale și Administraţiei Publice, să majoreze veniturile
bugetului de stat la o
poziţie distinctă, precum şi cheltuielile bugetului de stat şi
cheltuielile prevăzute
în bugetul aprobat al ordonatorului principal de credite la o
poziţie distinctă, cu
sumele virate potrivit prevederilor alin. (2).
(4) Sumele suplimentate în bugetul ordonatorului principal de
credite potrivit
alin. (3) se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
Art. 2 - Evaluarea anuală a performanţelor profesionale
individuale ale
funcţionarilor publici pentru anul 2018 se realizează în perioada
cuprinsă între 1
ianuarie și 31 martie 2019.
Art. 3 - Prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2) din
Legea nr. 263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările
ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2019, valoarea
punctului de pensie se
menține la 1.100 lei și începând cu 1 septembrie 2019 valoarea
punctului de
pensie se majorează cu 15% și este de 1.265 lei.
Art. 4 - Începând cu 1 ianuarie 2019, nivelul indemnizaţiei
sociale pentru
pensionari, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
6/2009 privind
instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobată prin Legea
nr. 196/2009,
cu modificările ulterioare, se menține la 640 lei și începând cu 1
septembrie
2019 se majorează cu 10% și este de 704 lei.
Art. 5 - În anul 2019, indicele de corecţie prevăzut la art. 170
din Legea nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu
modificările şi
completările ulterioare, este de 1,20.
Art. 6 – (1) Începând cu 1 ianuarie 2019, cuantumul sporurilor,
indemnizaţiilor,
compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului
de salarizare
care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar,
indemnizaţia brută de
încadrare, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din
fonduri publice,
se mențin cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna
decembrie 2018,
în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi
desfăşoară activitatea în
aceleaşi condiţii.
(2) Ordonatorii de credite stabilesc nivelul sporurilor cu
respectarea alin. (1)
având obligația încadrării în cheltuielile de personal aprobate pe
anul 2019 prin
buget.
Art. 7 – (1) Prin derogare de la prevederile art. 21 din
Legea-cadru nr. 153/2017,
cu modificările și completările ulterioare, în anul 2019, munca
suplimentară
efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către
personalul din
sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie sau de conducere,
precum şi
munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale
şi în celelalte
zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se
lucrează, în
cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp
liber
corespunzător acestora.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anul 2019,
pentru activitatea
desfăşurată de personalul militar, poliţiştii, funcţionarii
publici cu statut special
din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil din
instituţiile publice
de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de
repaus săptămânal,
de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate
cu reglementările în
vigoare, nu se lucrează, se acordă drepturile prevăzute de
legislaţia în vigoare în
luna iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi
o reprezintă
solda de funcţie/salariul de funcţie cuvenit(ă).
Art. 8 - (1) În anul 2019, instituţiile şi autorităţile publice,
astfel cum sunt
definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002
privind finanţele publice,
cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1)
pct. 39 din Legea
nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
indiferent de sistemul de
finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate
integral din venituri
proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu acordă
personalului din cadrul
acestora bilete de valoare, reglementate de Legea nr. 165/2018
privind acordarea
biletelor de valoare, și nici premii şi indemnizaţia de hrană și indemnizația de
vacanță reglementate de Legea-cadru
nr. 153/2017, cu modificările și
completările ulterioare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anul 2019 se pot
acorda premii
pentru sportivii şi colectivele tehnice care au obţinut performanţe
deosebite la
acţiunile sportive internaţionale şi naţionale oficiale, pentru
elevii, studenţii,
cercetătorii şi profesorii care au obţinut distincţii la
olimpiadele internaţionale şi
concursurile internaţionale şi naţionale pe discipline de învăţământ
şi pentru
profesorii care i-au pregătit pe aceştia, cu încadrarea în
alocarea bugetară.
(3) Prin excepție de la alin. (1), pentru personalul din sistemul
sanitar care a
beneficiat în anul 2018 de indemnizaţia de hrană, se acordă
indemnizația de
hrană și în anul 2019 în cuantumul lunar stabilit potrivit art. 18
alin. (1) din
Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările
ulterioare.
(4) Prin excepție de la alin. (1), personalul din învăţământul
superior de stat
poate beneficia în anul 2019 de indemnizaţia de hrană, în
cuantumul lunar
stabilit la art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu
modificările și
completările ulterioare, care se acordă în exclusivitate din
venituri proprii ale
universităţilor de stat.
(5) Indemnizaţia de hrană acordată potrivit alin. (3)-(4) nu se ia
în calcul la
determinarea limitei prevăzute la art. 25 din Legea-cadru nr.
153/2017, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 9 - (1) În anul 2019, pentru personalul militar, poliţiştii
şi funcţionarii
publici cu statut special din sistemul administraţiei
penitenciare, indemnizaţiile,
compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii,
despăgubirile,
compensaţiile lunare pentru chirie şi alte drepturi acordate
potrivit actelor
normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară
brută/salariul lunar brut,
se menţin la nivelul lunii decembrie 2018.
(2) În anul 2019, cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al
alocaţiei
valorice pentru drepturile de hrană şi, respectiv, valoarea
financiară anuală a
normelor de echipare, precum şi valoarea financiară a drepturilor
de echipament
se menţin în plată la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2018.
Art. 10 – (1) Începând cu 1 ianuarie 2019, până la 31 decembrie
2019, se
suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau
temporar
vacante din instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt
definite la art. 2
alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi
completările
ulterioare. Pentru posturile pentru care au fost demarate
procedurile de
organizare a concursurilor anterior intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de
urgenţă, precum şi pentru cele a căror ocupare a fost deja
aprobată de Guvern
prin memorandum se continuă procedurile de ocupare a acestora,
conform
prevederilor în vigoare la acea dată.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ordonatorii de
credite pot aproba
ocuparea unui procent de maximum 50% din totalul posturilor ce se
vor vacanta
după data de 1 ianuarie 2019, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile
de
personal aprobate prin buget.
(3) Posturile pentru care se aprobă ocuparea în condiţiile alin.
(2) se stabilesc de
către ordonatorul de credite, prin raportare la necesităţile
instituţionale, din
totalul posturilor vacante existente în cadrul instituţiei sau
autorităţii publice, cu
încadrarea în numărul de posturi rezultat prin aplicarea
procentului potrivit alin.
(2) şi în cheltuielile de personal aprobate prin buget.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în cazuri
temeinic justificate,
prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba
organizarea de
concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau
temporar
vacante din instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la
alin. (1), cu justificarea
necesităţii şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate
cu această
destinaţie în buget.
(5) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică și instituţiilor publice
locale, astfel cum
sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr.
273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare, care
beneficiază de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat pentru
echilibrarea bugetelor locale.
Art. 11 - (1) În anul 2019, numărul maxim de posturi care se finanţează
din
fonduri publice, pentru instituţiile şi autorităţile publice,
indiferent de modul de
finanţare şi subordonare, se stabileşte astfel încât să se asigure
plata integrală a
drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii, cu
încadrarea în
cheltuielile de personal aprobate prin buget.
(2) Ordonatorii de credite stabilesc, în limitele prevederilor
legale, numărul
maxim de posturi care se finanţează în anul 2019, în condiţiile
alin. (1).
Art. 12 - (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti
având ca obiect
acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea
personalului din
instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în
perioada 1 ianuarie - 31
decembrie 2019, se va realiza astfel:
a) în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine
executorie se plăteşte 5% din valoarea titlului executoriu;
b) în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească
devine
executorie se plăteşte 10% din valoarea titlului executoriu;
c) în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească
devine
executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
d) în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească
devine
executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
e) în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească
devine
executorie se plăteşte 35% din valoarea titlului executoriu.
(2) Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică
şi în ceea
ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti
devenite
executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2019, având ca
obiect acordarea
de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata
eşalonată a
sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea
unor drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar.
(3) În cursul termenului prevăzut la alin. (1), orice procedură de
executare
silită se suspendă de drept.
(4) Sumele prevăzute la alin. (1), plătite în temeiul prezentei
ordonanţe de
urgenţă, se actualizează cu indicele preţurilor de consum
comunicat de Institutul
Naţional de Statistică.
(5) La sumele actualizate în condiţiile alin. (4) se acordă
dobânda legală
remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea
judecătorească a rămas
executorie.
(6) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi
stabilită
procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii, cu
respectarea termenelor
prevăzute la alin. (1).
Art. 13 - (1) În anul 2019 se menţin în plată la nivelul
acordat/cuvenit pentru
luna decembrie 2018 următoarele drepturi:
a) indemnizaţiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind
acordarea
unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată
cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate
ori
constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) drepturile prevăzute de Legea nr. 49/1991 privind acordarea de
indemnizaţii
şi sporuri invalizilor, veteranilor şi văduvelor de război, cu
modificările şi
completările ulterioare, cu excepția drepturilor prevăzute la
art.1;
c) drepturile prevăzute de Legea nr. 44/1994 privind veteranii de
război, precum
şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război,
republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, cu excepția drepturilor
prevăzute la art.
11;
d) drepturile prevăzute de Legea nr. 49/1999 privind pensiile
I.O.V.R., cu
modificările şi completările ulterioare;
e) indemnizaţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999
privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către
regimurile instaurate în
România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945
din motive
etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
189/2000, cu
modificările şi completările ulterioare;
f) indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind
recunoaşterea şi
acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul
militar în cadrul
Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961,
cu modificările
şi completările ulterioare;
g) indemnizaţia prevăzută de Legea nr. 109/2005 privind
instituirea
indemnizaţiei pentru activitatea de liber-profesionist a
artiştilor interpreţi sau
executanţi din România, republicată;
h) cuantumul indemnizaţiei preşedintelui Consiliului Naţional al
Persoanelor
Vârstnice, prevăzută de Legea nr. 16/2000 privind înfiinţarea,
organizarea şi
funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice,
republicată;
i) indemnizaţia lunară, prevăzută la art. 12 alin. (1) din Legea
nr. 45/2009
privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole
şi Silvice
"Gheorghe Ionescu-Şişeşti" şi a sistemului de
cercetare-dezvoltare din domeniile
agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu
modificările şi completările
ulterioare;
j) cuantumul indemnizaţiilor acordate membrilor Academiei Române,
membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membrilor
Academiei
de Ştiinţe Medicale din România şi membrilor Academiei de Ştiinţe
Tehnice din
România;
k) cuantumul sprijinului material acordat urmaşilor membrilor
Academiei
Române şi urmaşilor membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din
România;
l) ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor, acordat în temeiul
Legii nr.
578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soţul
supravieţuitor, cu
modificările ulterioare;
m) indemnizaţia prevăzută de Legea nr. 118/2002 pentru instituirea
indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) În anul 2019, indemnizaţiile stabilite în baza Legii
recunoştinţei pentru
victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta
muncitorească
anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta
muncitorească
anticomunistă din Valea Jiului–Lupeni - august 1977 nr. 341/2004,
cu
modificările şi completările ulterioare, se acordă în cuantumul
cuvenit sau aflat
în plată în luna decembrie 2018.
(3) În anul 2019, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legea
educaţiei fizice şi
sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
se acordă în
cuantumul aflat în plată în luna decembrie 2018.
Art. 14 - (1) În anul 2019 nu se acordă ajutoarele sau, după caz,
indemnizaţiile la
ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori
la trecerea în
rezervă....mandat
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia încetării
raporturilor de
muncă sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.
Art. 15 - (1) În anul 2019, instituţiilor şi autorităţilor
publice, astfel cum sunt
definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu
modificările şi
completările ulterioare, indiferent de modul de finanţare şi
subordonare, li se
interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de:
a) autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2
din Ordonanţa
Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu
modificările şi
completările ulterioare;
b) mobilier, aşa cum este prevăzut la subgrupa 3.1
"Mobilier" din cadrul grupei
3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a
valorilor umane şi
materiale şi alte active corporale" din Hotărârea Guvernului
nr. 2.139/2004
pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele
normale de
funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum
şi obiecte de
inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu
destinaţia de birou.
(2) Asigurarea necesităţilor de bunuri prevăzute la alin. (1) se
va putea face
numai prin redistribuiri din cadrul aceleiaşi instituţii sau de la
alte instituţii
publice.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2):
a) achiziţiile din sumele aferente proiectelor finanţate din
împrumuturi, din
fonduri externe nerambursabile şi din fondurile de cofinanţare
aferente, precum
şi din fonduri provenite din donaţii şi sponsorizări;
b) achiziţiile pentru obiectivele de investiţii cu punere în
funcţiune după data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, potrivit
devizului general al
acestora;
c) achiziţionarea, în condiţiile legii, de autoturisme pur
electrice. Prin
autoturisme pur electrice în sensul prezentului articol se
înţelege autoturismele
astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului
nr. 27/2011, cu
modificările şi completările ulterioare, şi care sunt propulsate
de un motor
electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate
de o sursă
externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii
poluante zero;
d) achiziţii pentru realizarea acţiunilor şi activităţilor
specifice pregătirii şi
exercitării Preşedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene;
e) închirierea de autoturisme pentru organizarea vizitelor
oficiale şi de stat ale
delegaţiilor străine în România, precum şi închirierea de
autoturisme, pe plan
local, necesare pentru deplasarea delegaţiilor oficiale şi de
însoţire ale României
în străinătate;
f) achiziţionarea de autoturisme de către Ministerul Afacerilor
Interne, din
venituri proprii ale instituţiei şi unităţilor subordonate.
(4) Achiziţiile publice aflate în curs de desfăşurare la data
intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se vor definitiva pe baza
prevederilor legale în
vigoare la data iniţierii procedurilor respective, numai în
condiţiile în care
autoritatea contractantă a transmis deja, până la intrarea în
vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, spre publicare, anunţul sau invitaţia de
participare.
Art. 16 - Prevederile art. 19 lit. b) şi c) ale art. II din
Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de
urgenţă a
Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri
financiare în
domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri
financiare în
domeniul bugetar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 283/2011,
se aplică în mod corespunzător şi în anul 2019.
Art. 17 - Prevederile art. 10 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr.
90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi
completarea unor
acte normative şi prorogarea unor termene, aprobată cu modificări
şi completări
prin Legea nr. 80/2018, cu modificările și completările
ulterioare, se aplică în
mod corespunzător şi în anul 2019.
Art. 18 - (1) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (4)
din Legea
responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată,
prim-ministrul şi
ministrul finanţelor publice semnează o declaraţie de răspundere
prin care se
atestă, exclusiv, corectitudinea şi integralitatea informaţiilor
din Strategia fiscalbugetară
pentru perioada 2019 - 2021.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea
nr. 69/2010,
republicată, prim-ministrul şi ministrul finanţelor publice
semnează o declaraţie
ce atestă exclusiv încadrarea proiectului de buget pe anul 2019 şi
perspectiva
2020 - 2022 în ţintele, obiectivele şi priorităţile asumate prin
Strategia fiscalbugetară
pentru perioada 2019 - 2021.
(3) Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010,
republicată, nu se aplică
pentru planificarea bugetară pe anul 2019 şi perspectiva 2020 -
2022.
Art. 19 - Articolul 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
90/2017
privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea
unor acte
normative şi prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial
al
României, Partea I, nr. 973 din 7 decembrie 2017, cu modificările şi
completările ulterioare, se abrogă.
Art. 20 - (1) Ordonatorul principal de credite aprobă în bugetul
Poliției Române,
Poliției de Frontieră Române și Direcției Generale Anticorupție,
pentru
structurile specializate în acțiuni privind pregătirea,
organizarea, asigurarea
suportului logistic și/sau punerii în executare a acțiunilor
privind protecția
martorilor, constatarea infracțiunilor flagrante, folosirea
investigatorilor sub
acoperire, colaboratorilor ori informatorilor, testarea
integrității profesionale a
personalului Ministerului Afacerilor Interne, precum și în acțiuni
privind
utilizarea metodelor speciale de supraveghere sau cercetare
prevăzute de Codul
de procedură penală sau de legile de organizare și funcționare a
cestora, un
depozit în lei sau în valută.
(2) Depozitul prevăzut la alin. (1) se constituie la capitolul
61.01 ”Ordine
publică și siguranță națională”, titlul 20 ”Bunuri și servicii”,
alineatul
20.30.30 ”Alte cheltuieli cu bunuri și servicii” și se stabilește
în limita bugetului
aprobat instituțiilor care fac parte structurile specializate,
conform prevederilor
legale. În situația în care depozitul nu este aprobat până la
începerea exercițiului
bugetar, limita lunară de cheltuieli nu poate depăși1/12 din
plafonul aprobat
pentru anul precedent.
(3) În contabilitatea generală, documentele privind necesitatea și
oprtunitatea
efectuării cheltuielilor din depozitul prevăzut la alin. (1),
aprobate de
ordonatorul de credite sau persoana împuternicită conform
prevederilor legale în
vigoare, reprezintă document justificativ de trecere imediată pe
cheltuieli.
(4) Modul de planificare, evidență, utilizare, justificare și
control al depozitului
prevăzut la alin. (1) se stabilește prin ordin al ministrului
afacerilor interne.
Art. 21 - În perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2019 se suspendă
aplicarea
prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de
albine ca
supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din clasele I - IV
din învăţământul
de stat şi confesional, cu modificările ulterioare.
Art. 22 - Termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr.
5/2013
privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a
activităţilor cu caracter
de monopol natural din sectorul energiei electrice şi al gazului
natural, cu
modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie
2019, inclusiv.
Art. 23 - Termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2013
privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea
exploatării resurselor
naturale, altele decât gazele naturale, aprobată cu modificări şi
completări prin
Legea nr. 261/2013, cu modificările ulterioare, se prorogă până la
data de 31
decembrie 2019, inclusiv.
Art. 24 - Termenul prevăzut la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr.
7/2013
privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare
obţinute ca
urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale,
cu modificările
şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 31
decembrie 2019,
inclusiv.
Art. 25 - Termenele prevăzute la art. 361 alin. (3) lit. g) din
Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
se prorogă până
la data de 31 decembrie 2019, inclusiv.
Art. 26 - Termenul prevăzut la art. 4 alin. (1) din Legea nr.
246/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului de Drept
Public şi Ştiinţe
Administrative al României, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 485 din 19 iulie 2007, cu modificările ulterioare, se prorogă
până la data de 1
ianuarie 2019.
CAPITOLUL I
Modificarea și completarea unor acte normative
Art. 27 - Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu
modificările și
completările ulterioare, se modifică și se completează după cum
urmează:
1. Articolul 59 se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 59 - (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează,
din oficiu, în
fiecare an, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv,
cunoscut la data
de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face indexarea și comunicat
de Institutul
Național de Statistică.
(2) Cuantumul pensiilor militare de stat nu se indexează dacă rata
medie anuală
a inflației înregistrează valori negative.”
2. Articolul 60 se modifică va avea următorul cuprins:
”Art. 60 - (1) La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă
nu poate fi mai
mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare
soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a
pensiei.
(2) Dacă în urma indexării pensiei militare stabilită potrivit
alin. (1) rezultă un
cuantum al pensiei nete mai mare decât media soldelor/salariilor
lunare nete
corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza
de calcul a
pensiei, se acordă acest cuantum rezultat, fără a depăși suma
rezultată din
aplicarea ratei medii anuale a inflației asupra mediei
soldelor/salariilor lunare
nete în cauză.
(3) În cazul indexărilor succesive, cuantumul acordat nu poate
depăși suma
rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației asupra
mediei
soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare
soldelor/salariilor lunare brute
cuprinse în baza de calcul a pensiei la care se adaugă suma
reprezentând
intervenția ratei medii anuale a inflației din operațiunile de
indexare anterioare.
(4) Dispozițiile art. 59 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.”
Art. 28 - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2017 privind
modificarea şi
completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de
serviciu, publicată în
Monitorul Oficial al României nr. 648 din 7 august 2017, se
completează după
cum urmează:
1. Dupa alin. (3) al art. IX se introduce un nou alineat, alin.
(4), cu următorul
cuprins:
”(4) Adeverința-tip întocmită de angajator va cuprinde, pe lângă
elementele
necesare stabilirii pensiei de serviciu, potrivit legii, și
venitul net așa cum este
definit de art. IX alin. (3).”
2. După art. X se introduce un nou articol, art. XI, cu următorul
cuprins:
“(1) Pentru persoanele ale căror pensii de serviciu s-au stabilit
anterior datei de
15 septembrie 2017, actualizarea pensiei de serviciu se va efectua
prin aplicarea
la cuantumul brut al pensiei de serviciu a ratei medii anuale a
inflaţiei, indicator
definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se
face actualizarea
şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
(2) În cazul persoanelor ale căror pensii de serviciu se stabilesc
începând cu data
de 15 septembrie 2017, actualizarea pensiei de serviciu se va
efectua prin
aplicarea ratei medii anuale a inflaţiei, indicator definitiv,
cunoscut la data de 1
ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat
de Institutul
Naţional de Statistică, astfel:
a) la cuantumul brut al pensiei de serviciu în situația în care
cuantumul net al
acesteia, calculat potrivit art. IX alin. (2), este mai mic decât
media venitului net
corespunzător venitului brut care a constituit baza de calcul al
pensiei de
serviciu;
b) atât la cuantumul brut, cât și la cuantumul net cuvenit sau
aflat în plată al
pensiei de serviciu, în situația în care cuantumul net al
acesteia, calculat potrivit
art. IX alin. (2), este egal cu media venitului net corespunzător
venitului brut
care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu.
(3) Dispozițiile prevăzute la alin. (1) și alin. (2) se aplică și
pensiei de urmaș
acordate în baza legii speciale.“
Art. 29 - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în
Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu
modificările și
completările ulterioare, se modifică și se completează după cum
urmează:
1. La articolul 25, după alineatul (10) se introduce un nou alineat,
alin. (11),
cu următorul cuprins:
„(11) Prevederile alin. (10) nu se aplică în cazul cesiunilor de
titluri de valoare.”
2. La articolul 26 alineatul (1), literele e) și f) se modifică și
vor avea
următorul cuprins:
„e) ajustările pentru pierderile așteptate aferente activelor
financiare din
operațiuni cu clientela, din operațiuni interbancare și creanțe
din operațiuni de
leasing financiar, înregistrate potrivit reglementărilor contabile
conforme cu
Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile, de
către instituțiile
de credit persoane juridice române și sucursalele din România ale
instituțiilor de
credit din state care nu sunt state membre ale Uniunii Europene
sau din state
care nu aparțin Spațiului Economic European;
f) ajustările pentru pierderile așteptate aferente activelor
financiare din
operațiuni cu clientela, din operațiuni interbancare și creanțe
din operațiuni de
leasing financiar înregistrate potrivit reglementărilor contabile
conforme cu
Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile, de
către sucursalele
din România ale instituţiilor de credit din state membre ale
Uniunii Europene şi
state aparţinând Spaţiului Economic European;”
3. La articolul 29, după alineatul (3) se introduc două noi alineate,
alin. (4) și
(5), cu următorul cuprins:
”(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1)-(3), contribuabilii
care aplică
reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de
raportare
financiară, pentru determinarea rezultatului fiscal, vor avea în
vedere
următoarele reguli:
a) în cazul în care contractul de leasing transferă dreptul de
proprietate asupra
activului-suport la locatar până la încheierea duratei
contractului de leasing sau
costul activului aferent dreptului de utilizare reflectă faptul că
locatarul va
exercita o opţiune de cumpărare, locatarul deduce cheltuielile cu
amortizarea
activului aferent dreptului de utilizare pe durata
activului-suport, determinată
potrivit art. 28, cu respectarea și a celorlalte condiții
prevăzute în cadrul art. 28;
b) în cazul contractelor de leasing care nu îndeplinesc condiția
prevăzută la lit.a),
cheltuielile cu amortizarea activului aferent dreptului de
utilizare se deduc astfel:
1. pe durata contractului de leasing, în situația în care
locatarul amortizează
activul respectiv pe aceeași durată, potrivit reglementărilor
contabile aplicabile;
2. pe durata activului-suport determinată potrivit art. 28, în
situația în care
locatarul amortizează activul respectiv pe durata de utilizare
economică a
activului-suport, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
În cazul în care
activele-suport sunt de natura celor prevăzute la art. 28
alin.(4), cu excepția
celor prevăzute la art. 28 alin.(4) lit.c), cheltuielile cu
amortizarea activului
aferent dreptului de utilizare se deduc pe durata contractului de
leasing;
c) pentru deducerea cheltuielilor privind dobânzile, în cazurile
prevăzute la lit.a)
și b), se aplică prevederile art. 402;;
d) în situația în care activele-suport din contractele prevăzute
la lit.a) reprezintă
active de natura celor prevăzute la art. 22 alin.(1), scutirea de
impozit pe profit a
profitului reinvestit, potrivit art. 22, se aplică la valoarea
dreptului de utilizare a
activelor respective;
e) pentru deducerea cheltuielilor prevăzute la lit. b) se aplică
și prevederile art. 25;
f) pentru încadrarea contractelor de leasing, locatarul nu aplică
prevederile art. 7
pct. 7 și 8.
(5) În cazul contractelor de leasing pe termen scurt și în cazul
contractelor de
leasing în care activul-suport are o valoare mică, pentru care
locatarul optează să
nu aplice dispoziţiile privind recunoașterea contractelor de
leasing, potrivit
reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale
de raportare
financiară, cheltuielile reprezentând plățile de leasing aferente
acestor contracte,
reprezintă cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului
fiscal.”
4. La articolul 45, după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alin. (5), cu
următorul cuprins:
„(5) Regulile fiscale stabilite pentru modificarea politicilor
contabile
determinate de adoptarea iniţială a noi standarde internaţionale
de raportare
financiară, potrivit art. 21 lit. b) și c), precum și prevederile
art. 26 alin.(1) lit. e)
și f), se aplică pentru definitivarea impozitului pe profit al
anului fiscal 2018,
respectiv definitivarea impozitului pe profit al primului an
fiscal modificat care
începe ulterior datei de 1 ianuarie 2018.”
5. La articolul 76 alineatul (3), litera h) se modifică și va avea
următorul cuprins:
„h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit
legii, cu
excepţia destinaţiilor şi limitelor prevăzute la alin. (4) lit.
a), tichetelor de masă,
voucherelor de vacanţă, tichetelor de creşă și tichetelor
culturale, acordate potrivit legii.”
6. La articolul 76 alineatul (3), după litera h) se introduce o nouă
literă,
litera i) cu următorul cuprins:
„i) indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordate
potrivit
prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea
personalului plătit din
fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.”
7. La articolul 122 alineatul (4), literele a) și c) și alineatul (5)
se modifică și
vor avea următorul cuprins:
„(4) Nu se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi
contribuţiile
sociale datorate de persoanele fizice - cap. I, pentru următoarele
categorii de venituri:
a) venituri nete determinate pe bază de normă de venit, cu
excepţia celor
care au completat și depus declaraţia prevăzută la art. 120 alin.
(4); (…)
c) venituri din cedarea folosinţei bunurilor sub formă de arendă,
a căror
impunere este finală potrivit prevederilor art. 84 alin. (8),
precum și venituri din
cedarea folosinței bunurilor pentru care chiria este exprimată în
lei și nu s-a
optat pentru stabilirea venitului net anual în sistem real, iar la
sfârşitul anului
anterior nu îndeplinesc condiţiile pentru calificarea veniturilor
în categoria
veniturilor din activităţi independente;
(5) Declaraţia prevăzută la alin. (1) - (3) se completează și se
depune prin
mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform art.79
din Legea
nr.207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.”
8. La articolul 125, alineatul (4) se modifică și va avea următorul
cuprins:
„(4) Asocierile, cu excepţia celor care realizează venituri din
activităţi agricole
impuse pe baza normelor de venit, au obligaţia să depună la
organul fiscal
competent, până la data de 15 februarie a anului următor,
declaraţii anuale de
venit, conform modelului stabilit prin ordin al președintelui
A.N.A.F., care vor
cuprinde şi distribuţia venitului net/pierderii aferent asociaţilor.”
9. La articolul 133 alineatul (15), după litera b) se introduce o
nouă literă,
litera c), cu următorul cuprins:
„c) bonificația prevăzută la alin. a) de care beneficiază
persoanele fizice care
obțin venituri anuale pentru care nu există obligația completării
și depunerii
declarației prevăzute la art. 122, până la termenul legal de
depunere, se acordă
de către organul fiscal.”
10. La articolul 133 după alineatul (15) se introduce un nou alineat,
alineatul
(151), cu următorul cuprins:
„(151) Procedura de acordare a bonificației prevăzută
la alin. (15) se stabilește
prin ordin al președintelui A.N.A.F. în 45 de zile de la
publicarea în Monitorul
Oficial al prezentului act normativ.”
11. La articolul 139 alineatul (1), după litera q) se introduce o nouă
literă,
litera r) cu următorul cuprins:
„r) indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordată
potrivit
prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea
personalului plătit din
fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.”
12. La articolul 142, litera r) se modifică și va avea următorul
cuprins:
„r) biletele de valoare sub forma tichetelor de masă, voucherelor
de vacanţă,
tichetelor cadou, tichetelor de creşă, tichetelor culturale,
acordate potrivit legii;”
13. La articolul 146, după alineatul (54) se introduce un nou
alineat, alineatul
(55), cu următorul cuprins:
„(55) În situația în care, prin hotărâre a
Guvernului se utilizează, în aceeași
perioadă, mai multe valori ale salariului minim brut pe ţară,
diferențiat în funcție
de studii sau de vechime, în aplicarea prevederilor alin. (51) se ia în calcul
valoarea salariului minim brut pe ţară prevăzută pentru categoria
de persoane
pentru care se datorează contribuția.”
14. La articolul 153 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă
literă,
litera f1) cu următorul cuprins:
„f1) plătitorii de venituri din pensii care plătesc
venituri din pensii speciale sau
de serviciu în baza unor legi/statute speciale;”
15. La articolul 154 alinatul (1), literele h) și h1) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„h) persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru
veniturile din pensii,
cu excepția pensionarilor care obțin venituri din pensii speciale
sau de serviciu
acordate în baza unor legi/statute speciale;
h1) persoanele fizice care realizează venituri din
salarii şi asimilate
salariilor sau venituri din pensii, pentru veniturile din drepturi
de proprietate
intelectuală;”
16. La articolul 155 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă
literă,
litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) venituri din pensii speciale sau de serviciu
acordate în baza unor legi/statute
speciale, stabilite prin norme metodologice; ”
17. Titlul secţiunii a 3-a a capitolului III al titlului V
"Contribuţii sociale
obligatorii" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate
datorate în cazul
persoanelor care realizează venituri din salarii și asimilate
salariilor sau venituri
din pensii acordate în baza unor legi/statute speciale”
18. La articolul 157 alineatul (1), după litera ş) se introduce o nouă
literă,
litera t) cu următorul cuprins:
„t) indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordate
potrivit
prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea
personalului plătit din
fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.”
19. După articolul 157 , se introduce un nou articol, articolul 1571 , cu
următorul cuprins:
„ART. 1571 - Baza de calcul al contribuţiei de asigurări
sociale de sănătate
datorate de persoanele fizice cu venituri din pensii în baza unor
legi/statute
speciale
Pentru persoanele fizice care obțin venituri din pensii speciale
sau de serviciu în
baza unor legi/statute speciale, baza lunară de calcul al
contribuţiei de asigurări
sociale de sănătate o reprezintă diferența dintre venitul brut din
pensie și pensia
rezultată din sistemul public de pensii.”
20. Titlul secţiunii a 4-a a capitolului III al titlului V
"Contribuţii sociale
obligatorii" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Stabilirea, plata şi declararea contribuţiei de asigurări sociale
de sănătate în
cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor sau venituri
din pensii acordate
în baza unor legi/statute speciale”
21. La articolul 168, alineatele (1), (5) și (51) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„(1) Persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori
sau sunt asimilate
acestora, precum şi plătitorii de venituri din pensii prevăzuți la
art. 153 alin. (1)
lit. f1) au obligaţia de a calcula şi de a reţine la sursă
contribuţia de asigurări
sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care obţin
venituri din
salarii și asimilate salariilor sau venituri din pensii speciale
sau de serviciu.
..................
(5) Calculul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se
realizează prin
aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazelor lunare de
calcul menţionate
la art. 157 și 1571, după caz.
(51) Prevederile art. 146 alin. (51) - (55) se aplică în mod
corespunzător.”
22. La articolul 169, alineatul (1) se modifică și va avea următorul
cuprins:
„(1) Următoarele categorii de persoane sunt obligate să depună
lunar, până la
data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc
veniturile,
declaraţia prevăzută la art. 147 alin. (1):
a) persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori
sau
persoanele asimilate acestora, precum și plătitorii de venituri
din pensii
prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f1); (...)”
23. La articolul 170 alineatul (2), litera e) se modifică și va avea
următorul
cuprins:
„e) venitul şi/sau câştigul din investiţii, stabilit conform art.
94 - 97. În cazul
veniturilor din dobânzi se iau în calcul sumele încasate, iar în
cazul veniturilor
din dividende se iau în calcul dividendele distribuite și încasate
începând cu anul
2018;”
24. La articolul 174, după alineatul (18) se introduce un nou alineat,
alineatul
(181), cu următorul cuprins:
„(181) Prevederile alin. (18) se aplică și în cazul
în care persoanele fizice aflate
în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (1), au estimat venituri
cumulate cel puţin
egale cu 12 salarii minime brute pe ţară, iar până la termenul
prevăzut pentru
depunerea declaraţiei de la art. 122, au procedat la corectarea
declarației inițiale,
prin depunerea unei declaraţii rectificative, ca urmare a
estimării de venituri sub
plafon.”
25. La articolul 180, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea
următorul
cuprins:
„ (2) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. a) datorează
contribuţia de
asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
a) dacă depun declaraţia prevăzută la art. 174 alin. (3) până la
împlinirea
termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând
valoarea a 6
salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la termenul legal
prevăzut pentru
depunerea declaratiei prevăzute la art. 120; sau
b) dacă depun declaraţia prevăzută la art. 174 alin. (3) după
împlinirea
termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu
valoarea
salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la termenul legal
de depunere a
declarației prevăzute la art. 120, înmulţită cu numărul de luni
rămase până la
termenul legal de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 122,
inclusiv luna în
care se depune declaraţia.
(3) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. b) datorează
contribuţia de
asigurări sociale de sănătate, pentru 12 luni, la o bază de calcul
egală cu 6 salarii
minime brute pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei
prevăzute la art. 174
alin. (3), indiferent de data depunerii acesteia.”
26. Articolul 182 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 182 Plata contribuţiei
(1) Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale de
sănătate pentru
persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) lit.a), este
până la data de 15
martie inclusiv a anului următor celui pentru care se datorează
contribuţia.
(2) Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale de
sănătate pentru
persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) lit.b), este
până la data de 15
martie inclusiv a anului următor celui în care au depus
declaraţia.”
27. La articolul 331 alineatul (2), după litera k), se introduce o
nouă literă,
litera l), cu următorul cuprins:
„(2) Operaţiunile pentru care se aplică taxarea inversă sunt:
l) livrarea de gaze naturale către un comerciant persoană impozabilă,
stabilit în
România conform art. 266 alin. (2). Comerciantul persoană
impozabilă
reprezintă persoana impozabilă a cărei activitate principală, în
ceea ce priveşte
cumpărările de gaze naturale, o reprezintă revânzarea acestora şi
al cărei consum
propriu de gaze naturale este neglijabil. Prin consum propriu
neglijabil de gaze
naturale se înţelege un consum de maximum 1% din cantitatea de
gaze naturale
cumpărată. Se consideră că are calitatea de comerciant persoană
impozabilă
cumpărătorul care deţine licenţa pentru administrarea pieţelor
centralizate de
gaze naturale eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare
în Domeniul
Energiei, pentru tranzacțiile în care acesta deține calitatea de
contraparte. De
asemenea, se consideră că are calitatea de comerciant persoană
impozabilă
cumpărătorul de gaze naturale care îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
1. deţine o licenţă valabilă de furnizare de gaze naturale sau o
licenţă pentru
activitatea
traderului de gaze naturale, eliberată de Autoritatea Naţională de
Reglementare
în Domeniul Energiei, care face dovada că respectivul cumpărător
este un
comerciant de gaze naturale;
2. activitatea sa principală, în ceea ce priveşte cumpărările de
gaze naturale, o
reprezintă revânzarea acestora şi consumul său propriu din
cantitatea de gaze
naturale cumpărată este neglijabil. În acest sens, persoana
impozabilă trebuie să
depună la organul fiscal competent, până pe data de 10 decembrie a
fiecărui an,
o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că îndeplineşte
această
condiţie, respectiv că în perioada ianuarie - noiembrie a acelui
an calendaristic a
avut un consum propriu de maximum 1% din cantitatea de gaze
naturale
cumpărată, care este valabilă pentru toate achiziţiile de gaze
naturale efectuate în
anul calendaristic următor. Persoana impozabilă care obţine
licenţa de furnizare
de gaze naturale sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze
naturale în
perioada 1 - 31 decembrie a unui an calendaristic trebuie să
depună la organul
fiscal competent, în perioada 1 - 20 ianuarie a anului
calendaristic următor o
declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că a avut un
consum propriu
de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumpărată în
perioada din luna
decembrie în care a deţinut licenţa de furnizare sau licenţa
pentru activitatea
traderului de gaze naturale, care este valabilă pentru toate
achiziţiile de gaze
naturale efectuate în anul calendaristic în care se depune această
declaraţie.
A.N.A.F. are obligaţia să afişeze pe site-ul său lista persoanelor
impozabile care
au depus declaraţiile respective cel târziu până pe data de 31
decembrie a
fiecărui an, respectiv până pe data de 31 ianuarie a anului
următor în cazul
cumpărătorilor de gaze naturale care au obţinut licenţa de
furnizare de gaze
naturale sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze
naturale între 1 şi 31
decembrie a fiecărui an. Furnizorul de gaze naturale nu aplică
taxare inversă
dacă în momentul livrării beneficiarul care avea obligaţia de a
depune la organul
fiscal competent declaraţia pe propria răspundere privind consumul
propriu
neglijabil de gaze naturale nu figurează în "Lista
persoanelor impozabile care au
depus declaraţiile pe propria răspundere pentru îndeplinirea
condiţiei prevăzute
la art. 331 alin. (2) lit. l) pct. 2 din Codul fiscal". În
cazul cumpărătorilor de gaze
naturale care au obţinut licenţa de furnizare sau licenţa pentru
activitatea
traderului de gaze naturale între 1 şi 31 decembrie a anului
anterior, furnizorii
pot emite facturi de corecţie cu semnul minus conform art. 330
alin. (1) lit. b), în
vederea aplicării taxării inverse, respectiv a regularizării taxei
şi restituirii
acesteia către beneficiar pentru livrările efectuate până la data
afişării pe site-ul
A.N.A.F. a cumpărătorului în lista persoanelor impozabile care au
depus
declaraţiile pe propria răspundere. Pentru achiziţiile de gaze
naturale efectuate în
anul în care cumpărătorul obţine o licenţă valabilă de furnizare
de gaze naturale
sau o licenţă pentru activitatea traderului de gaze naturale,
eliberată de
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, care
face dovada
că respectivul cumpărător este un comerciant de gaze naturale,
cumpărătorul
trebuie să transmită vânzătorului o declaraţie pe propria
răspundere din care să
rezulte că activitatea sa principală, în ceea ce priveşte
cumpărările de gaze
naturale, o reprezintă revânzarea acestora şi consumul său propriu
estimat din
cantitatea de gaze naturale cumpărată este neglijabil, care este
valabilă până la
data de 31 decembrie a anului respectiv;”
28. La articolul 331, alineatul (6) se modifică și va avea următorul
cuprins:
„(6) Prevederile alin. (2) lit. c), d), e), f), i), j), k) și l)
se aplică până la data de
30 iunie 2022 inclusiv.”
29. La articolul 342, alineatele (11) - (13) se abrogă.
30. La articolul 343, alineatul (3), se modifică și va avea următorul
cuprins:
„(3) Nivelul accizelor pentru țigarete se actualizează în funcție
de prețul mediu
ponderat de vânzare cu amănuntul și de ponderea accizei totale în
prețul mediu
ponderat de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru
consum.”
31. La articolul 343, alineatul (5), se modifică și va avea următorul
cuprins:
„(5) Acciza specifică exprimată în lei/1.000 de ţigarete se
determină anual, pe
baza preţului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a
procentului legal
aferent accizei ad valorem şi a accizei totale al cărei nivel este
prevăzut în anexa
nr. 1. Această acciză specifică se aprobă prin ordin al
ministrului finanţelor
publice care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, până la 1
martie. În perioada 1 ianuarie 2019 - 31 martie 2019 acciza
specifică pentru
țigarete este de 364,76 lei/1.000 țigarete.”
32. La anexa nr. 1 de la titlul VIII - Accize şi alte taxe speciale,
la numărul
curent 6, coloanele 4 - 8 se modifică şi vor avea următorul
cuprins: ......
33. Articolul 453, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
„b) clădire - orice construcţie situată deasupra solului şi/sau
sub nivelul acestuia,
indiferent de denumirea ori de folosinţa sa, şi care are una sau
mai multe
încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte,
produse,
materiale, instalaţii, echipamente şi altele asemenea, iar
elementele structurale
de bază ale acesteia sunt pereţii şi acoperişul, indiferent de
materialele din care
sunt construite. Sunt asimilate clădirilor și construcțiile
reprezentând turnurile de
susținere ale turbinelor eoliene, inclusiv fundațiile acestora.”
34. La articolul 470, alineatul (5) se modifică și va avea următorul
cuprins :
”(5) În cazul unui autovehicul de transport de marfă cu masa
totală autorizată
egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de
transport este egal cu
suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
Art. 30 – Pentru aplicarea prevederilor art. 331 alin. (2) lit. l)
din Legea nr.
227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările
ulterioare, în anul
2019, comerciantul persoană impozabilă cumpărător de gaze
naturale, care a
obţinut licenţa de furnizare sau licenţa pentru activitatea traderului
de gaze
naturale anterior datei de 1 ianuarie 2019, trebuie să depună la
organul fiscal
competent, în perioada 1 - 20 ianuarie 2019 o declaraţie pe
propria răspundere
din care să rezulte că a avut un consum propriu de maximum 1% din
cantitatea
de gaze naturale cumpărată în perioada din anul 2018 în care a
deţinut licenţa de
furnizare sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze
naturale, care este
valabilă pentru toate achiziţiile de gaze naturale efectuate în
anul 2019.
A.N.A.F. are obligaţia să afişeze pe site-ul său lista persoanelor
impozabile care
au depus declaraţiile respective cel târziu până pe data de 31
ianuarie 2019.
Furnizorii pot emite facturi de corecţie cu semnul minus conform
art. 330 alin.
(1) lit. b), în vederea aplicării taxării inverse, respectiv a
regularizării taxei şi
restituirii acesteia către beneficiar pentru livrările efectuate
până la data afişării
pe site-ul A.N.A.F. a cumpărătorului în lista persoanelor
impozabile care au
depus declaraţiile pe propria răspundere.
Art. 31. - Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr.
227/2015 privind
Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare,
prevederile art. 29 din
prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării
în Monitorul
Oficial al României, Partea I, cu excepția:
- pct. 3 și 22-27 care intră în vigoare la data de 01.01.2019;
- pct. 5, 12, 14-17 și 19-22 care intră în vigoare începând cu
veniturile aferente
lunii
ianuarie 2019.