SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Sediul social: Bucuresti, str. Pajurei
nr. 13, Sector 1
E-mail scmdjuridic@yahoo.com Site http://sindicatulcmd.blogspot.com
Telefoane mobile:
0736601143, 0736600973
Cont: BRD, Agentia Carol, RO41BRDE441SV79262374410, Cod fiscal:26096263
Nr.67_din
24.07.2024______________
_Ex.nr.1__
Catre
DOMNUL DIRECTOR AL
CASEI DE
PENSII SECTORIALE A
MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE
cu sediul in Bucuresti, str.
George Georgescu nr.3, sector 4, Bucuresti
Prin prezenta, Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate, cu sediul in Bucuresti, str. Pajurei nr. 13, Sector 1, in temeiul dispozitiilor art. 28, alin (2) din Legea nr. 62/2011, privind
dialogul social, in numele membrilor sai de
sindicat, va invederam urmatoarele:
In anul 2018, Casa de Pensii
Sectorialǎ a M.A.I., a comunicat in scris pensionarilor din evidenta sa, inclusiv
membrilor nostri de sindicat, că s-a procedat la actualizarea cu 15% a
cuantumului brut al soldei de funcție pentru perioada folosită la stabilirea
bazei de calcul necesară stabilirii/ actualizǎrii drepturilor de pensie. Totodatǎ,
au fost informati că drepturile lor de pensie nu mai pot fi majorate cu
procentul de 5,25%, prevazut de art.12, alin. (2) din O.U.G. nr.99/2016 şi se
vor aplica dispozițiile cele mai favorabile, conform art. 60, alineat 3 din
Legea 223/24.07.2015. În urma acestei actualizǎri, începând cu data de
30.06.2017, pensia militarǎ de stat în platǎ a fost majorata.
In prezent, acelorasi beneficiari,
Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor
Interne le comunicati decizii privind recuperarea sumelor incasate necuvenit cu titlu de pensie militara
de stat, ca urmare a unui raport al Curtii de Conturi nr. 4263501/25.09.2020,
transpus in Decizia nr.XII/5/2020, prin care s-a verificat modul de calcul al
drepturilor de pensie ale pensionarilor militari, ocazie cu care incepand cu
30.06.2017 la zi, s-au constatat drepturi de pensie incasate necuvenit.
Prin noua decizie, s-a revenit de
fapt la valoarea pensiei la data de 29.06.2017, respectiv varianta
nefavorabilǎ, astfel încălcându-se principul aplicǎrii dispozițiilor legale mai
favorabile: art. 60 alin. (3) din Legea 223/2015 specifica clar că în anul în
care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât și cele ale alin. (1), se
aplicǎ dispozițiile cele mai favorabile.
Consideram ca membrii nostri de
sindicat nu sunt rǎspunzǎtori de eventualele erori de calcul al pensiei,
efectuate de Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. Actualizările şi recalculările
efectuate trebuie să respecte cadrul legal și să nu pună în sarcina
beneficiarilor erorile instituției.
De asemenea, invocam prevederile
Legii nr. 125 din 23 septembrie 2014, privind scutirea de la plată a unor
debite provenite din pensii, art. 1, alin. (1) -,,Prin derogare de la
prevederile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și
completările ulterioare, debitele constituite sau care urmeazǎ a fi constituite
în sarcina pensionarilor aflați în evidența sistemului public de pensii la data
intrǎrii în vigoare a prezentei legi, reprezentând sume încasate necuvenit cu
titlu de pensie, indemnizație social pentru pensionari și indemnizație pentru
însoțitor, nu se recupereazǎ”.
Art. 3 din acelaşi act normativ
prevede că scutirea de la plată a debitelor, precum și restituirea prevǎzutǎ la
art. 1 alin. (2),conform prevederilor preentei legi, se aplică indiferent de
categoria de pensie de care beneficiazǎ sau a beneficiat pensionarul, la
momentul constatării existentei debitelor.
Avand in vedere dispozitiile
art.84 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, pensiile militare de stat se stabilesc
și se plătesc pe baza principiilor contributivității, egalității,solidarității,
unicității si predictibilității, motiv pentru care invocam
dispozitiile art. 14 din Codul civil, care
specifica fara echivoc ca :”orice persoanǎ fizicǎ sau juridică trebuie să-și
exercite drepturile și să-și îndeplinească obligațiile cu bună-credinţǎ,
conform ordinii publice și bunelor moravuri.” In consedinta, apreciem ca incasarea
sumelor în temeiul unei decizii administrative legale la momentul respectiv nu
poate fi imputatǎ beneficiarului în mod retroactiv.
Conform art. 114 alin.1 din Legea
nr.223/2015, termenul general de prescripție pentru acțiunile de recuperare a
sumelor de bani este de 3 ani. Dacă suma considerată necuvenită a fost încasată
cu mai mult de 3 ani înainte de emiterea deciziei de recuperare, dreptul
instituției de a solicita restituirea acestor sume este prescris. Precizam ca
Decizia nr.5 a Curtii de Conturi a fost emisa la 22.10.2020, iar termenul de 3
ani conform art.2500 alin.1 din C.civil, a expirat la 22.10.2023. Rezulta cu
certitudine ca la data de 22.10.2020, Casa de Pensii
Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne a cunoscut ca este in drept sa
recupereze un eventual prejudiciu si, implicit, sa stopeze prejudiciul dupa
aceasta data - 22.10.2020, ceea ce nu s-a intamplat.
Principiul securității juridice,
recunoscut în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, impune ca actele
administrative sǎ fie clare, precise și previzibile pentru a asigura
stabilitatea raporturilor juridice. Deciziile de recalculare retroactive și de
recuperare a sumelor încasate contravin acestui principiu,generând insecuritate
și instabilitate în rândul beneficiarilor.
Conform art. 41 din Legea nr.
223/2015, ,,drepturile de pensie stabilite potrivit legislației anterioare
rămân câștigate și nu pot fi reduse sau anulate decât în condițiile legii”.
Recalcularea retroactivă a pensiei prin aplicarea unei metodologii ulterioare
contravine acestui principiu de neretroactivitate a legii.
Conform art.16 din Constitutia Romaniei, revizuita, care la
alin.1 legifereaza: „Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice , fara privilegii si fara discriminiari”, iar la alin.2 precizeaza
„Nimeni nu este mai presus de lege”. Conform
prevederilor art.2 alin.1 din OUG
nr.137/2000, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, cu modificarile si completarile ulterioare, se arata ca prin
discriminare se intelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta,
care are ca scop sau ca efect restrangerea ori inlaturarea recunosterii
folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate a drepturilor omului si
libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, in orice
domeniu al vietii publice.
A
nega acest drept conduce la o incalcare flagranta a principiilor (unicitatii,
potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul public, inclusiv cel
militar, bazat pe aceleasi norme de drept, si egalitatii, care asigura
tuturor participantilor la sistemul public, un tratament nediscriminatoriu in
ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege), fara a mai pune
in discutie egalitatea in drepturi garantata de art.16 din Constitutia Romaniei
revizuita, mentionata mai sus coroborat cu dispozitiile art.47 din Constitutie.
Fata
de cele mentionate mai sus, va rugam sa ne comunicati punctul dvs. de vedere,
pentru a informa membrii nostri de sindicat.
PREȘEDINTELE SINDICATULUI CADRELOR MILITARE
DISPONIBILIZATE
Col. (r) dr. Mircea DOGARU
DOMNULUI PRESEDINTE AL
CASEI DE PENSII SECTORIALE A
MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE